I et indlæg om prissætning skrev jeg om marketing-vinklen på prisstrategier, men ifølge amerikansk universitets forskning er der også neurologiske og psykologiske parametre, som man bør overveje i sit arbejde med at sætte den rigtige pris på produkterne.
Navnligt er det værd at bemærke, at hvis man indleder sine pris-forhandlinger med afrundede udbudspriser, så går man glip af handler - og man mister fortjeneste på de handler, man får i hus.
Blandt andet på baggrund af en større analyse af ejendomshandler, har forskerne konkluderet, at du bør overveje at bruge "skæve" tal som dine udbudspriser - fordi det får dig til at fremstå mere troværdig og mere professionel i dine kunders øjne.
Se med hér og få alle detaljerne + resultaterne af en marketing analyse hos en større svensk lastvognsproducent, hvor forskningens teser blev testet:
Da jeg for efterhånden mange år siden arbejdede i Føtex's radio/tv afdeling, så bed jeg også mærke i at kunderne fokuserede på prisens første tal. Altså er der psykologisk set stor forskel på om en vare koster 199 eller 200, som du også nævner. For de 200 er nemt at huske, de har 2tallet for øje, mens kunden ofte i det første tilfælde, måske kun kan huske at den kostede hundrede..et eller andet.
Det samme gør sig gældende når folk læser reklamer, de fleste hopper i med begge ben. Prisen fremstår simpelthen markant billigere end hvis den var afrundet.
Så det er en hypotese/resultat jeg kan bakke 100% op om, og jeg skal da gerne indrømme, at jeg også hellere betaler 999 kr. end 1000 kr. for en vare, selvom den krone ikke gør den store forskel.
Det er egentlig meget enkelt.
Livet handler om udvikling. Det består af valg og konsekvenser.
Som vanligt en interessant video. Der er helt sikkert nok at tænke over, når man skal sammensætte tilbud fremover.
Tak Casper. Det glæder mig, at du synes om videoen - på trods af at "sceneriet" i videoen måske ikke er helt så spændende og varieret, som i så mange af mine andre videoer.
Da jeg for efterhånden mange år siden arbejdede i Føtex's radio/tv afdeling, så bed jeg også mærke i at kunderne fokuserede på prisens første tal. Altså er der psykologisk set stor forskel på om en vare koster 199 eller 200, som du også nævner. For de 200 er nemt at huske, de har 2tallet for øje, mens kunden ofte i det første tilfælde, måske kun kan huske at den kostede hundrede..et eller andet.
Det samme gør sig gældende når folk læser reklamer, de fleste hopper i med begge ben. Prisen fremstår simpelthen markant billigere end hvis den var afrundet.
Så det er en hypotese/resultat jeg kan bakke 100% op om, og jeg skal da gerne indrømme, at jeg også hellere betaler 999 kr. end 1000 kr. for en vare, selvom den krone ikke gør den store forskel.
Tak for super god feedback på min video
...og interessant med erfaringerne fra Føtex. Som jeg nævner i videoen, har jeg også selv testet forskningens teser i en større analyse af handlen med nye og brugte lastbiler hos en svensk lastvognsproducent - en analyse, der også meget kraftigt understøttede forskningens konklusioner.
Hehe... og i øvrigt interessant, at du selv bemærker, det har en effekt på dig - på trods din viden om de "skæve" udbudsprisers effekt.
Alt i alt; tak for super god feedback på min video