Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flytning af virksomhed til Polen, Skat, 19% marginalskat

Side 7 ud af 13 (121 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 13:41 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Jesper:
Bundlinjen, da jeg sidst undersøgte emnet, er at man naturligvis ikke kan undgå dansk beskatning med en fifi manøvre. Så ville alle gøre det og hele skattesystemet bryde sammen

Hvis man flytter sin virksomhed til Polen, så er det nok fordi man er lidt ligeglad med om det danske skattesystem bryder sammen. Så er det velsagtens fordi man har fået nok af at blive flået og rullet gang på gang for sine skillinger.

Der er ikke nogen der snakker om "fifi manøvrer" - vi snakker om "Flytning af virksomhed til Polen" - vi snakker ikke om en proforma-flytning eller andet fusk/kriminelt. Vi snakker altså om at følge reglerne, og Ejler prøver at finde ud af om slyngelstaten Danmark også agter at følge reglerne, eller om de vil forsøge at få kløerne i penge der ikke tilkommer dem. Det er sørgeligt at man overhovedet føler sig nødt til at stille spørgsmålet, for burde det ikke være det mest naturlige at det offentlige følger reglerne?

Vi kan nok ikke få hele skattesystemet til at bryde sammen på denne måde, for det er ikke alle virksomheder der kan flytte til Polen, af praktiske årsager.

Jeg vurderer desværre ikke at min egen virksomhed er udflytningsklar til Polen på nuværende tidspunkt, men havde den været det havde jeg næppe tøvet.

Hav en super dag ! :-)

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 16:28 | Låst
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jørgen, jeg tror du misforstår.

Ejlers position er i korte træk, at du kan flytte dit nuværende lager for it-delen til Polen, hvorefter du selv betaler polsk indkomstskat i stedet for dansk indkomstskat. Hvis dette var muligt ville du og jeg naturligvis foretage denne skrivebordsmanøvre, ligesom tusindvis af andre, og hele det danske skattesystem vil være undergravet. Det er en konstatering - ikke et politisk synspunkt.

Ejler mener så at man har lovgivningen på sin side, hvis man ønsker at føre en retssag mod skat. Det har jeg ikke lyst til.

Derfor koncentrerer jeg mig i stedet om hvordan man lovligt (også jf. SKAT) kan flytte ud af Danmark. Det kræver at man opgiver sine livsinteresser og at man ikke arbejder fra Danmark når man er "på ferie".

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:45 | Låst

Jesper:
Derfor koncentrerer jeg mig i stedet om hvordan man lovligt (også jf. SKAT) kan flytte ud af Danmark. Det kræver at man opgiver sine livsinteresser og at man ikke arbejder fra Danmark når man er "på ferie".

Eller man kunne overveje om grænsegængerreglerne kan bruges. Der er udgangspunktet at beskatningen sker i arbejdslandet. Som grænsegænger skal man være blot overnatte på i sit bopælsland mindst en nat om ugen og 70 % af indkomsten skal stamme fra arbejdslandet.  Så kommer man også uden om alt snak om livsinteresser og ikke arbejde når man er i Danmark (Det sidste begrænses dog til en dag om ugen af hensyn til reglerne om social sikring.

/Henrik

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 18:59 | Låst

Henrik Koudahl:
Eller man kunne overveje om grænsegængerreglerne kan bruges.

Eller - hvis man ikke er bleg for at flytte hvert halve år - man kunne kigge på ligningslovens §33 A. Det skal dog siges at jeg ikke har fået det verificeret, men udelukkende linker blindt til artiklen :o)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 19:32 | Låst

Henrik Koudahl:
Eller man kunne overveje om grænsegængerreglerne kan bruges. Der er udgangspunktet at beskatningen sker i arbejdslandet. Som grænsegænger skal man være blot overnatte på i sit bopælsland mindst en nat om ugen og 70 % af indkomsten skal stamme fra arbejdslandet.  Så kommer man også uden om alt snak om livsinteresser og ikke arbejde når man er i Danmark (Det sidste begrænses dog til en dag om ugen af hensyn til reglerne om social sikring.

Det er den omvendte situation du her beskriver og du kommer ikke uden om livsinteresser sålænge du er/har været dansk statsborger, har været skattepligtig i Danmark, arbejder i Danmark og fortsat har et fast overnatningssted i Danmark.

Hvis man tror på Ejler (og lige gider tage en principiel skattesag, der ville underminnere systemet), så er det jo bare med at komme igang med at oprette et polsk selskab og administrativt flytte hele sin indkomstskat til Polen. Hvorfor overhovedet diskutere det på Amino eller gætte? Bare kom igang, for som Ejler har fundet i DBA, så er det kun en administrativ manøvre der skal til. Jeg påstår det ikke kan lade sig gøre, men jeg kan naturligvis overbevises at et konkret eksempel fra virkelighedens verden. Så vil jeg gøre det samme, men da jeg undersøgte emnet så var kriterierne ret klare og jeg har intet behov for at fiske international skattelovgivning frem for at bevise hvad/hvorfor det er sådan.

Jeg undskylder den lidt irriterende tone, der ikke er møntet på dig, Henrik, men tråden omhandler ikke hvad man personligt synes om det danske skattetryk og skattesystem. Man kan personligt ønske sig en situation hvor man kan blive boende i Danmark med fuld adgang til danske ydelser og så i øvrigt betale polsk indkomstskat, men det er naivt at tro der findes en lovlig mulighed for det.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:11 | Låst
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jesper:
Ejlers position er i korte træk, at du kan flytte dit nuværende lager for it-delen til Polen,
hvorefter du selv betaler polsk indkomstskat i stedet for dansk indkomstskat.

Det er ikke helt rigtigt. 

Hvis du gaar tilbage til udgangspunktet var grundlaget for denne debat, 
at hverken Skatteministeriet eller Skat gad svare paa min henvendelse
paa trods af deres generelle vejledningspligt. 

Desuden har jeg altid begrundet flytning af virksomhed til Polen 
med det langt lavere omkostningsniveau.  De 19% marginalskat 
er oveni.  

Min anmodning var rimeligt klart formuleret og jeg har fra denne debat 
fra Esben Christensen faaet  gode og begrundede svar.

Det er overraskende, at beskatning af virksomheder flytter med
en noget uklar tilknytning til een persons bopael. I de lidt stoerre
EU lande er der vist ikke mange, som spekulerer paa dette.  

Det er nu helt klart, at man selv boer flytte med.  Derved falder de omtalte 
problemstillinger helt vaek.  Men man faar saa logistikproblemer, som
dog er loesbare.  Med et samtidig langt lavere omkostningsniveau.

Da Danmark er saa lille kan man sagtens og helt legalt undgaa den alt for
hoeje beskatning i Danmark. De store virksomheder har jo ikke problemer 
hermed.  

Ogsaa Sverige og Tyskland ligger rimeligt taet paa. 

Det er interessant om andre EU-lande ogsaa har den snoerklede
og uklare definition, som flytter virksomheders hjemsted for beskatning. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46628
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:09 | Låst
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 4 person

Ejler Ottesen:
Det er nu helt klart, at man selv boer flytte med.  Derved falder de omtalte 
problemstillinger helt vaek.  Men man faar saa logistikproblemer, som
dog er loesbare.  Med et samtidig langt lavere omkostningsniveau.

Hvilket virker korrekt - men jeg vil - lidt uden for emnet måske - påpege, at det kan ha utroligt mange omkostninger på det personlige niveau, at flytte sin hverdag til Polen eller et hvilket som helst andet sted.

Det er ikke uden personlige omkostninger, og mit helt personlige råd skal være, at tænke det rigtigt godt igennem, inden man for en risikabel skattefordel, sætter det som årsag til at flytte

Jeg ved da godt, at der er lande med lavere skat - og langt lavere service og velfærdsniveau  - men der er MASSER AF risiko problemer, som slet ikke kompenserer for besparelse,

FLYT LAND - HVIS DU BEDRE KAN LIDE DET NYE STED OG VIL BO DER  og tag skattefordelen som en ekstra fordel, og ikke som årsagen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:18 | Låst

Jesper:
Det er den omvendte situation du her beskriver og du kommer ikke uden om livsinteresser sålænge du er/har været dansk statsborger, har været skattepligtig i Danmark, arbejder i Danmark og fortsat har et fast overnatningssted i Danmark.

Det er det nu ikke. Grænsegængerreglerne udspringer ikke af skatteretten men af EU-retten, hvor det bruges til at håndtere det forhold, at en arbejdstager bor i et land og arbejder i et andet land. Reglerne kræver en ugentlig overnatning i ens bopælsland.  I forhold til skatteretten er grænsegængerreglen en beregningsmetiode beregningsmåde, der kan anvendes for at ligestille skatteyderne.

Min pointe er, at hvis man ser på beregingsmodellerne kan man komme i en situation, hvor det kan betale sig. Kuglerammen skal findes frem. Et eksempel kunne være at af jeg fra Italien til København har 1600 km hvert får og kan trække det 3200-24 km fra i kørsel hver uge. Dette selvom jeg måske kun har givet 300-400 kr. for flybilletten. (nå ja så oveni standardfradrag for rejseomkostninger - selv om der ingen udgift er)

Sådan kan du blive ved med at finde skævheder, som reelt sætter dig i  eller kan tilnærmer dig en position, der er optimalt for dig.

Jeg er helt enig med Cookie's indlæg, at det bør ikke være skatten, som er afgørende for om man flytter udenlandsk eller ej. Jeg mindes min gamle tid på flyvebåden mellem Danmark og Sverige. Rigtig mange holdt ikke særligt længe og flyttede tilbage til Danmark. Transport og og mange af ens venner opfatter udlandet mentalt langt væk osv.

/Henrik

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 331
Skrevet kl. 23:20 | Låst
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Haaha, jeg kan her til aften se at et af mine tidligere indlæg i tråden har fået 1 stjerne. Da jeg ikke er plus-medlem kan jeg af gode grunde ikke se hvem der har afgivet denne ene stjerne. Men jeg undrer mig alligevel en kende (-:

Jeg mener (naturligvis) at der intet er forkert i det jeg har skrevet i denne tråd og da jeg også synes at have holdt mine svar i en nogenlunde sober tone står jeg forholdsvis uforstående over denne enkelte tildelte stjerne. Måske skal jeg lige understrege at jeg er græsk-katolsk over hvilke stjerner jeg tildeles og af hvem men jeg vil da gerne lære af mine fejl. Så send mig en PM så jeg kan lære af denne og undgå at gentage den for andre. I sidste ende er vi vel herinde for at lære og støtte op om hinanden?

I må ellers hygge videre med tråden, der vel ellers er ved at være udtømt..

/Banditten

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 23:41 | Låst

Henrik Koudahl:
Det er det nu ikke. Grænsegængerreglerne udspringer ikke ...

Vi kan ikke komme dette nærmere. Er dit bopælsland Danmark, så kommer du til at betale dansk indkomstskat. Flytter du fra Danmark til Polen og arbejder i Danmark, så kommer du stadig til at betale dansk indkomstskat.

Side 7 ud af 13 (121 indlæg)