Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flytning af virksomhed til Polen, Skat, 19% marginalskat

Side 5 ud af 13 (121 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:40 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

David Brodin Larsen:
Angrib Ejler... Angrib for h..

Der er ikke noget at angribe. Det er KUN om at faa en offentlig anerkendelse af,
at 19% marginalskat er opnaaelig for danske virksomhedsejere under visse
simple forudsaetninger.  

Se efterfoelgende indlaeg fra Banditten. Han er skattekyndig.

Der er vist ingen grund til, at vi moedes. Saa det er aflyst. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:41 | Låst

Marginalskatten i Polen synes at være højere end de 19% - som jeg ikke ved hvad er, men mon ikke enten firmaskat eller hvad der svarer til VSO for personlige virksomheder i Polen, målt mod vore 25%

Langt nede i denne fra skat http://www.skm.dk/tal_statistik/skatter_og_afgifter/527.html ser man i tabel 4 marginalskatten i en række lande, og som jeg lige, uden at være ekspert, ser det, er marginalskatten der 47,6% eller lige over 10% under den danske

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:11 | Låst

Dobbeltbeskatningsregler er jo til for at du betaler den fulde marginalskat i det land du bor og hvor du har de fleste indkomster tilmed.

Det har du fuldstaendig misforstaaet. Men der er mange andre med samme vildfarelse.

DBO handler om. hvem som har beskatningsretten med udelukkelse af det andet land.

Det var derfor, at Helle TS`s mand er/var skattepligtig til Schweiz jvf. DBO, selv om han
havde hustru, boern og bopael i Danmark.

Der er intet i nogle af de DBO'er, som jeg har laest, som tildeler det andet land 
beskatningsret med credit for det, som er betalt til det foerste. 

Cookie:
Marginalskatten i Polen synes at være højere end de 19% - som jeg ikke ved hvad er,

Du gaetter. Du ved ikke. Du synes. 

For erhvervsdrivende i polske personlige virksomheder er den 19% ligesom selskabsskatten.

Men det er da rigtigt, at marginalskatten for loenmodtagere er hoejere. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:26 | Låst
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ejler Ottesen:

Cookie:
Dobbeltbeskatningsregler er jo til for at du betaler den fulde marginalskat i det land du bor og hvor du har de fleste indkomster tilmed.

Det har du fuldstaendig misforstaaet. Men der er mange andre med samme vildfarelse.

DBO handler om. hvem som har beskatningsretten med udelukkelse af det andet land.

Det var derfor, at Helle TS`s mand er/var skattepligtig til Schweiz jvf. DBO, selv om han
havde hustru, boern og bopael i Danmark.

Der er intet i nogle af de DBO'er, som jeg har laest, som tildeler det andet land 
beskatningsret med credit for det, som er betalt til det foerste. 

Her er noget rent vrøl med - Dobbelt beskatningsaftaler er kun interessante hvis man risikerer skat begge steder, og gør man det - hvad sagtens kan forekomme - så sikrer aftalerne at man ikke skal betale - "dobbelt" men kun i det land der har hovedretten

Vist er hovedretten afgørende for om man overhovedet kommer i nærheden af at skulle bruge reglerne. De er jo ret klare - men i lige det fald du nævner, var der en del uklare punkter, som skat jo så besluttede gik til fordel for Kinock - men det har da INTET at gøre med at man kan bo fast i DK og ha hovedindtægt her - og så kræve skat i-h-t- polens regler

Du skriver i fulde alvor: DBO handler om. hvem som har beskatningsretten med udelukkelse af det andet land. Det er simpelt hen forkert - den handler om hvordan man regulere tilfælde hvor der er skat til to lande og absolut ikke om udelukkelse af det ene eller andet land

Kan vi ikke sige, at du kommer tilbage når dit spørgsmål er løst - og ikke at du lokker en masse til at tro på en gang vrøvl

vh

Fra København Ø
Tilmeldt 29. Jul 11
Indlæg ialt: 456
Fra  Dansk Erhvervs- & Selskabsrådgivning Skrevet kl. 23:48 | Låst

Kære gamle Ejler, du er da vist i besidelse af lige så meget humoristisk sans som en midaldrende kvindelig kontorfuldmægtig i københavns kommune.    

Iøvrigt kan det vist ikke siges bedre end:  

Banditten:
Indrømmet, jeg er lige så blank over hvad du vil med indlægget som ministeren.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:10 | Låst

Jeg har stadigt indtryk af, at det må være virksomhedsskat der tales om. Der er det jo korrekt, at den kun skal betales til det sted der er fast driftssted - hvorimod - løn, udbytte og jeg skal gi dig, sagtens kan skattes der hvor man f.eks. bor - men at dobbeltbeskatningsaftalen sikrer, at man kan modregne skatter-  art for art-  firma - personlig - udbytte - som måtte være betalt det ene sted, i skatter opkrævet i hovedlandet.

Man kan ikke bo fast i Danmark og har sin øvrige hovedindtægt i Danmark og så slippe skat af personlige indtægter fra Polen - vil jeg påstå

Her Polenaftalen - vor artikel 7 omfatter firmaskat - og hvor det ellers fremgår at man skatter efter det normale princip - der hvor man "bor"

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=15660

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:31 | Låst

Cookie:
Jeg har stadigt indtryk af, at det må være virksomhedsskat der tales om.

For personlig virksomhed eller selskab?

Cookie:
at dobbeltbeskatningsaftalen sikrer, at man kan modregne skatter-  
art for art-  firma - personlig - udbytte - som måtte være betalt det ene sted,
i skatter opkrævet i hovedlandet.

Hvor staar det?

DBO er om at sikre, at samme indkomst ikke beskattes i 2 forskellige lande.

HVIS du har laest denne DBO, hvor har du saa laest om modregning af skat 
betalt i det andet land? Hvilken paragraf? Kapitel?

I Helle TS sagen var der intet om, at skat betalt i Schweiz ville kunne modregnes i dansk skat.
Tvaert i mod: Beskatning i Schweiz var endelig. Og Skat havde ikke noget at komme efter. 
At parret saa uretmaessigt havde faaet/skaffet sig dobbelt fradrag i 10 aar var en anden sag. 

Man kan ikke bo fast i Danmark og har sin øvrige hovedindtægt i Danmark
og så slippe skat af personlige indtægter fra Polen - vil jeg påstå

Ja. Det er en helt ubegrundet paastand.

Det er jo det, som det hele drejer sig om. 

Cookie:
Her Polenaftalen - vor artikel 7 omfatter firmaskat - og hvor det ellers fremgår
at man skatter efter det normale princip - der hvor man "bor"

Udbytte af et polsk selskab beskattes i bopaelslandet.
Det er noget helt andet end beskatning af en i Polen registreret personlig virksomhed.
Hvor omtales "det normale princip" i denne DBO, hvis du HAR laest den?

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 00:49 | Låst

DBO'erne sikrer som I vist begge er inde på at samme indkomst ikke beskattes to gange. De mekanismer der anvendes ved fordeling af beskatningsretten er forskellige. Når man beskæftiger sig med DBO'er er det helt centralt at huske på at en DBO ikke kan udvide beskatningsområdet men kun begrænse en stats mulighed for at beskatte en indkomstmodtager (resident recipient som det hedder i DBO'erne).

Dvs. at såfremt der ikke er hjemmel til at beskatte en person/selskab efter national ret så er man slet ikke inden for rammerne at DBO'erne. Uden at kende Thorning/Kinnock-sagen til bunds var det vist netop tilfældet i denne idet Kinnock efter SKAT's vurdering ikke havde bopæl her i landet. Derfor er det reelt ikke et område der er reguleret af DBO'en mellem DK - Schweiz.

Som sagt finder DBO'erne anvendelse når der er en indkomstmodtager i en eller begge af de kontraherende stater ( i Ejlers tilfælde i Polen). Den dansk - polske DBO regulerere fordelingen af alle indkomsttyper mellem DK og Polen. I enkelte tilfælde er beskatningsretten reguleret sådan at det kun er den ene stat der kan beskatte en given indtægt. Dette kunne f.eks. være tilfældet for erhvervsmæssig indkomst, jf. artikel 7 eller renter der betales fra Dk til en modtager i Polen (forudsat at DBO'en er identisk med OECD modellen hvilket jeg går ud fra men ikke har tjekket).

Dvs. at for så vidt angår erhvervsindkomst der oppebæres af en person, der er hjemmehørende i Polen kan denne kun beskattes i Polen. Med andre ord har Polen en ekslusiv beskatningsret til erhvervsindkomst. Denne eksklusive beskatningsret brydes imidlertid hvis den polske indkomstmodtager driver virksomhed her i landet igennem et fast driftssted. I så fald er der en delt beskatningsret idet både DK og Polen kan beskatte den indkomst der kan henføres til det faste driftssted her i landet. Dobbeltbeskatning undgår i så fald ved at Polen i sin egenskab af residence country giver lempelse efter enten exemptionsmetoden eller creditmetoden, jf. overenskomstens artikel 23 A eller B. Dvs.at enten beskatter Polen ikke den pågældende indkomst og ellers gives creditlempelse for den danske skat.

/Banditten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:56 | Låst

Ja Bandit - det var flot indlæg, det har du nok en del bedre fat i en mig - men ja, forskellen er vel netop, at i Thorning sagen bedømte skat at han ikke havde arbejdet i Danmark og i øvrigt opholdt sig mindre end det som skal til for at DK kan kræve skatten (ikke havde stort nok "tilhørsforhold".

Som jeg forstår trådstarter, opholder han sig meget i DK og er DK statsborger, og DER tror jeg DOB vil betyde, at han ikke kommer til at betale skatten begge steder, men f.eks. modregnes den skat evt måtte være kommet af med i Polen.

Det siger jeg ud fra de indledende bemærkninger fra trådstarter

at beskatningsretten tilhører Polen, selv
   om en del eller meget arbejde udføres
   eksempelvis i Danmark men uden fast
   driftsted i Danmark.

at det også gælder, selv om
   indtægtsskabende arbejder udføres af
   danske statsborgere fast bosidende i
   Danmark.

at direktionens bopæl i Danmark ikke i
   sig selv flytter beskatningsretten af de
   polsk registrerede virksomheder til
   Danmark.

Nå men hvis trådstarter får noget mere konkret fra skat, eller bindende svar og det viser man kan bo i DK og drive virksomhed i polsk selskab til 19% uden anden skat når pengene bruges i DK, så vil det da givet være spændende for en del - så hold os orienteret - jeg lærer da absolut gerne

vh

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 01:11 | Låst
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Det er helt centralt at sondre imellem de forskellige indkomsttyper idet der gælder forskellige fordelingsregler. Nok om det. Jeg er sikker på at der kommer et fornuftigt bindende svar ud af det.

Bare for en god ordens skyld så er der ikke noget i vejen for at du kan drive din forretning igennem et Polsk selskab som betaler polsk og ikke DK skat. Sålænge selskabets daglige ledelse ikke findes i DK, jf. DBO'ens artikel 4(3) eller de danske aktiviteter udgør et fast driftssted skal det ikke betales dansk skat. Hverken efter DBO'en eller intern ret.

Problemerne opstår selvsagt når/hvis der udbetales løn/udbytte til DK.

/Banditten

Side 5 ud af 13 (121 indlæg)