Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pengekrav hos insolvent ApS

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Dec 05
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 15:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa - jeg har nu forgæves surfet rundt for at finde svar på mit spørgsmål som lyder:

Jeg har udført noget arbejde og da jeg så skal opkræve mit honorar hos selskabet lyder
deres meget arrogante svar.

"Jamen vi ville da gerne betale hvad vi skylder, men vi har ingen penge"

Hvis et insolvent firma hyrer en velvidende at de ikke kan betale (ond tro) er ejeren så
fritaget for personlig hæftelse? Umiddelbart vil jeg mene NEJ, men jeg kan ikke finde
noget om det og anpartsselskabsloven nævner intet om det.

Jeg vil gå til en advokat, men vil ikke opsøge en uden at have en sag.....

Eller skal man lave kredittjek på samtlige virksomheder man laver noget arbejde for?

Har jeg en sag... eller har jeg været et naivt fjols?
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:29

Hej Halli B!

I et Aps er ejeren fritaget for personlig hæftelse, så du må jo vurdere, om der er mulighed for at få dine penge på anden måde.

Måske lave en afdragsordning med ApS èt eller købe noget hos ApSèt, som kan modregnes i dit tilgodehavende.

Et civilt krav er nok ikke meget værd, når ApS èt er insolvent.

Prøv at drøfte det med Karsten(Advokat og Amino)!

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 16:55

Jeg mener nu at kunne huske fra den juridiske undervisning jeg har modtaget, at selv hvis man har at gøre med et APS, så gør "ond tro" at man godt kan holde personer skyldige for bevidst at indgå aftaler velvidende om at de ikke kan betale. Men igen, det er meget situationsafhængigt. Men snak om det med en advokat... Der er nogle advokater der gerne giver indledende rådgivning/vurdering gratis, for så senere at tage sig betalt hvis der er noget i det med ond tro (i dit tilfælde).

mhv.

Tobias Grønlund

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 03:17

> Eller skal man lave kredittjek på samtlige virksomheder man laver noget arbejde for?

Man skal i hvert fald sikre sig, så godt man nu kan og orker, at man får sine penge for de varer man leverer. Det kan enten være ved kreditcheck, hel eller delvis forudbetaling, efterkrav, bakgaranti, personlig hæftelse - eller en kombination af disse og mange flere muligheder. Særligt når det drejer sig om nye kunder gør man klog i at sikre sig rimelig omhyggeligt. Det er simpelt hen for surt at tabe penge på dårlige betalere.

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 09:09

Hej

Lige et lille fif

Jeg har selv med succes ved nye kunder gjort det, at jeg såfremt selskabet eller personen bag
selskabet ejer fast ejendom ringer til tinglysningskontoret og tjekker om der er udlæg i ejendommen,
og er der det = man betaler ikke sine ting,  kræver jeg forudbetaling eller holder mig væk.
dette tager 5 min og er gratis.
Tilmeldt 17. Dec 05
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 11:58

Ejer har ejendom og formue ved siden af ApS''et

Det er kun ApS''et der er insolvent og det er det han nu bruger til at
afvise at betale mig for mine ydelser.

Håber Karsten lige kigger forbi indlægget.
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:13
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:14

Kære HalliB m.fl.

Det er altid en kedelig situation at have penge tilgode i et firma, der er (næsten) insolvent. Og hårdt at erkende, man man ikke får sine penge, og næsten endnu værre at bære at vide, at ejeren måske har (masser) af penge,

- men det er jo ofte derfor, at man som ejer vælger at stifte et anparts- eller et aktieselskab: Man ønsker at beskytte og skærme ens privatøkonomi, hvis selskabet ikke kan løbe rundt. Der beøver derfor slet ikke være noget unormalt, odiøst eller dadelværdigt i, at et firma ikke kan løbe rundt og efterlader kreditorerne med et tab.

Derfor er det som udgangspunkt "bare" ærgerligt have have penge tilbage hos et insolvent firma.

Der er dog en - mere end teoretisk - mulighed for at rejse et erstatningskrav mod ejere/ledelse af selskabet, HVIS de har købt dine varer eller ydelser på kredit på et tidspunkt, hvor de VIDSTE eller BURDE vide, at selskabet ikke kunne reddes. Man må altså ikke købe varer eller tjenesteydelser på et tidspunkt, hvor man ved eller burde vide, at selskabet ikke kan betale. Dette påfører jo leverandørerne et tab, som de kunne have undgået, og kan endog muligvis være strafbart. 

Derfor kræves der flere faktuelle oplysninger om tidspunktet for indgåelse af aftale om levering af dine varer eller ydelser, oplysninger om selskabets økonomiske forhold mv., før man kan sige, om du har en sag eller ej, eller blot er én blandt flere, der taber penge i forbindelse med en betalingsstandsning eller konkurs.

Der behøver således ikke være hverken noget unormalt eller erstatningspådragende i, at du - lidt arrogant - får at vide, at du ikke kan regne med at få dine penge.

Forsøg at være kritisk, når du leverer varer eller ydelser på kredit - og især, hvis du har store og for dig måske vitale beløb tilgode. Overvej at bede om at få forudbetaling, a-contobetalinger, sikkerhedsstillelse, pant, check RKI, check tinglysningskontoret, check på google mv. - alt sammen i et forsøg på at reducere din risiko for at lide et tab. Helt undgå tab, er dog næsten en umulighed, uanset, hvor meget du forsøger.

Mvh -  

Karsten
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)