Tak for jeres svar - men måske spørger jeg ikke tydeligt nok.
Grunden til jeg spørger er at jeg har en underviser kollega, som siger hun har fået lov at fratrække køsel efter satserne for "erhvervsmæssig kørsel" - også når hun er ude som lønnet førstehjælpsinstruktør.
Jeg har en del lignende job og leder nu efter hvor der er det er hjeml til at gøre det.
Jeg læser så i ligningsvejledningen at:
Lovhjemlen til fradrag for befordringsudgifter findes i LL §§ 9 B.9 C og 9 D, jf. § 9. Hertil knytter sig Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 578 af 23. juni 2009 Fradragene, herunder de af Skatterådet fastsatte kilometersatser, er fastsat ud fra sondringen mellem erhvervsmæssig kørsel (LL § 9 B) og privat kørsel (LL § 9 C og D).
Kørsel mellem hjem og indtægtsgivende arbejdsplads anses i den henseende som privat kørsel bortset fra de første 60 dage, se afsnit A.F.3.2.Se Skatterådets satser i bekendtgørelse nr. 1321 af 16. november 2010.
Det er specielt det sidste afsnit der er interessant. Det tolker jeg som om de første 60 dage af et lønmodtagerjob kan betragtes som erhvervsmæssig kørsel.
Senere er det deffineret med at hvis man i løbet af 12 måneder har max 60 dages arbejde ved samme arbejdsplads - så er det erhvervsmæssig kørsel.
Sådanne ansættelsesforhold har jeg en del af i løbet af året - og derfor er det lidt interessant for mig.
Senere er det så at der står - at hvis arbejdsgiveren ikke udbetaler godtgørelse, så kan man sel fradrage det på selvangivelsen.
Hvis ikke det er sådan det skal læses - hvad går 60 dages reglen så ud på ? - måske er det så det jeg ikke forstår :-)