Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Befordringsfradrag og 60 dages regel

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Indlæg ialt: 217
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan se emnet har været oppe før . men synes ikke jeg kan finde et klart svar på mit spørgsmål...

Jeg er selvstændig fotograf og fører her kørebog og laver fradrag for kørslen i mit firmaregnskab efter reglerne for erhvervsmæssig befordring ..det skulle være på plads.

Men ..
Jeg har desuden en række lønmodtager job - bl.a. undervisning og turistbuskørsel.
Det foregår for en række forskellige arbejdsgivere - og for næsten alles vedkommende i mindre end 60 dage inden for 12 måneder (typisk blot op til 20 dage om året) . Jeg får ikke udbetalt kørselsgodtgørelse nogen af stederne.

Er det korrekt forstået - at hvis 60 dages reglen overholdes - så kan jeg for disse arbejdsdage som lønmodtager lave befordringsfradrag via selvangivelsen efter reglerne om erhvervsmæssig befordring - d.v.s. at jeg ikke skal trække 24 km. fra hver dag - og jeg kan benytte den høje sats.

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:19
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 23:36

Hej Dirch,

Du skal have din arbejdsgiver til at dække din erhvervsmæssige kørsel.

Som lønmodtager har du kun mulighed for at fradrage den almindelige befordring, hvor du fratrækker 24 km. dagligt, inden du kan få godtgørelse efter den lave takst.

Din arbejdsgiver har dog fuld mulighed for at trække dine transportomkostninger fra i sit regnskab, så det er bare med at få dem kontaktet for at du kan få udbetalt kørselsgodtgørelse.

Din arbejdsgiver er dog ikke pligtig til at betale dig transportgodtgørelse, men har mulighed for at vælge at gøre det.

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 01:56

Hej Martin - og tak for dit svar.

Mit spørgsmål kommer dog af at jeg har fundet denne vejledning: http://www.tax.dk/lv-2011-2/lva/A_F_3.htm 

- hvor de under punkt A.F.3.3.1 bl.a. står:

"Udbetales der ingen godtgørelse for den erhvervsmæssige kørsel, kan den skattepligtige foretage fradrag for befordring efter LL § 9 C, jf. § 9, B stk. 4, 2. pkt., jf. herom afsnit A.F.3.1. Ydes der derimod hel eller delvis godtgørelse, kan der ikke foretages fradrag for den befordring, der har dannet grundlag for godtgørelsen. Ydes der f.eks. godtgørelse med en lavere sats, end de fastsatte, udelukker det fradrag efter LL § 9 C."

Det er det, der får mig til at spørge - om jeg må fradrage som erhvervsmæssig kørsel, hvis ikke arbejdsgiveren har udbetalt noget - og jeg var berettiget til det, fordi arbejdsforholdet varer under 60 dage. Jeg er ret sikker på at jeg nok ikke får de arbejdsgivere jeg har, til at bøvle med det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 04:29

Dirch Lind:
"Udbetales der ingen godtgørelse for den erhvervsmæssige kørsel

Det er ikke erhvervsmæssig kørsel i den forstand. I dit tilfælde er der tale om almindelig befordring mellem hjem og arbejde som lønmodtager. Det er arbejdgiveren uvedkommende.

/Henrik

Fra Randers
Tilmeldt 19. Apr 10
Fra  LindFoto.dk Skrevet kl. 16:51

Tak for jeres svar - men måske spørger jeg ikke tydeligt nok.
Grunden til jeg spørger er at jeg har en underviser kollega, som siger hun har fået lov at fratrække køsel efter satserne for "erhvervsmæssig kørsel" - også når hun er ude som lønnet førstehjælpsinstruktør.
Jeg har en del lignende job og leder nu efter hvor der er det er hjeml til at gøre det.

Jeg læser så i ligningsvejledningen at:

Lovhjemlen til fradrag for befordringsudgifter findes i LL §§ 9 B.9 C og 9 D, jf. § 9. Hertil knytter sig Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 578 af 23. juni 2009 Fradragene, herunder de af Skatterådet fastsatte kilometersatser, er fastsat ud fra sondringen mellem erhvervsmæssig kørsel (LL § 9 B) og privat kørsel (LL § 9 C og D).
Kørsel mellem hjem og indtægtsgivende arbejdsplads anses i den henseende som privat kørsel bortset fra de første 60 dage, se afsnit A.F.3.2.Se Skatterådets satser i bekendtgørelse nr. 1321 af 16. november 2010.

Det er specielt det sidste afsnit der er interessant. Det tolker jeg som om de første 60 dage af et lønmodtagerjob kan betragtes som erhvervsmæssig kørsel.
Senere er det deffineret med at hvis man i løbet af 12 måneder har max 60 dages arbejde ved samme arbejdsplads - så er det erhvervsmæssig kørsel.

Sådanne ansættelsesforhold har jeg en del af i løbet af året - og derfor er det lidt interessant for mig.

Senere er det så at der står - at hvis arbejdsgiveren ikke udbetaler godtgørelse, så kan man sel fradrage det på selvangivelsen.

Hvis ikke det er sådan det skal læses - hvad går 60 dages reglen så ud på ? - måske er det så det jeg ikke forstår :-)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)