Hvordan skal man gøre igangværende arbejde op? Jeg har en del arbejde der næsten er færdigt, men først bliver faktureret i 2012, men der er indkøbt materialer og udført arbejde i 2011. Så for at regnskabet skal gå op, skal den værdi vil på en eller anden måde med. Hvordan gøres det ren regnskabsteknisk? Hvad men moms? Hvilke konti skal jeg oprettet i mit regnskab. Hvis nogle kunne forklare mig det med et eksempel ville jeg blive glad. Lad os sige jeg har en vare der skal leveres i januar 2012 til en fakturaværdi på 20.000 kr. Ved årsskiftet er den 90% færdig. Alle materialer er indkøbt i 2011. Jeg regner med at momsregskabet udelukkende går efter fakturadatoer, så materialer indkøbt i 2011 indgår i momsregskab 2011, og slagsmoms af varen på 20.000 kr indgår som slagsmoms i 2012. Skal jeg lave en status konto, skal det indgår som en indtægt på 90% i 2011? mvh Jens
|
Hej Jens
Du har fat i noget af det rigtige, du opretter 2 konti hvis de ikke er oprettet, en under tilgodehavender i aktiverne, og en i driften under salget, hvor du bogfører værdien af det igangværende, altså varekøb uden moms, og forbrugte arbejdstid også uden moms.
Husk at tilbageføre beløbene når du har faktureret opgaven..
Købsmomsen på varekøbet som du købte i 2011 skal selvfølgelig tages med der, og salgsmomsen bliver så først i 2012.
Værdiansættelse af opgørelsen kan du læse mere om på dette link:
http://www.tax.dk/lv/lve/E_B_2_6_2_1.htm
Med venlig hilsen
Quickaccounting