De seneste 9 måneder har vi fokuseret på at lave en version af vores oprindelige system, der kan fungere enkelt og automatiseret hvad angår køb og administration af fakturering. Det løste vi ved at "opfinde" begrebet frimærker, der tilkøbes til en konto og så bruges til at betale for de enkelte forsendelser. Formålet er selvfølgelig at man ikke skal til at have fat i sit Dankort hver gang en markedsføringsansvarlig i firmaet skal foretage en forsendelse af et nyhedsbrev. Nemt og enkelt og til at forstå i forhold til den virkelige verden. Der er 3 typer frimærker i systemet (A, B og C). Disse koster forskelligt og benyttes til forsendelserne afhængig af mængden af statistik man ønsker at måle på sit nyhedsbrev. Nu er vi så løbet ind i det problem at PBS mener at, der er tale om "virtuelle penge" og det så falder ind under loven om alternative betalingsmidler. Det forstår vi så vidt godt hvorfor man kan forledes til at tænke, da frimærker i den virkelige verden kan bruges som betalingsmiddel for andre ting end lige en postforsendelse. Det er dog ikke tilfældet med disse frimærker der udelukkende er en forudbetaling for kommende forsendelser af en speciel type (servicebetaling) og ikke kan veksles tilbage til penge (som udgangspunkt). PBS har derfor bedt os om at kontakte Ombudsmanden for mere information og indsende en lovpligtig anmeldelse til Ombudsmanden om det alternative betalingsmiddel. Samtidig med at vi selvfølgelig skal overholde den nye lovgivning som vi placeres under. Spørgsmålene er nu som følger til de jurakyndige, der måske kan hjælpe os lidt på vej inden vi bruger en masse tid på at vente i Ombudsmandens telefon: 1. Er det korrekt tolket af PBS at vi ryger ind under loven om alternative betalingsmidler fordi vi giver folk mulighed for at forudbetale på en konto? 2. I så fald ja til #1, er hvilke forpligtigelser skal vi så huske at opfylde (mulighed for tilbagebetaling, begrænsninger m.v.) 3. Er der nogen der har erfaring med denne slags betalingsmodeller og som kunne lokkes til at fortælle lidt mere om hvad det kræver, hvordan en eventuel anmeldelse indsendes og hvortil? Vi er selv i gang med at læse lovtekster igennem, finde information m.v. på nettet, men hvis der er nogen herinde der har været igennem møllen, så vil enhver form for hjælp bliver værdsat med stor tak og respekt. Jo hurtigere vi får problemet løst, jo hurtigere kan vi komme i gang med det væsentlige.. Nemlig at udbyde et godt og solidt system til Danmarks iværksættere til at bygge, administre og sende nyhedsbreve ud med, som kan bruges uden en teknisk doktorgrad. De goeste hilsner Oscar Gensmann Partner, eBrev |
Virtuelle penge og loven om alternative betalingsmidler
|
Jeg synes kun at det bekræfter min hidtidige opfattelse af PBS som en stiv, gammeldags organisation, der trods monopol på netbetalinger ikke rigtig har fattet hvad internettet går ud på. Men ret skal være ret - jeg synes det lyder som om at de har fat i noget. Grundlæggende er det vel et spørgsmål om hvorvidt det i nogen som helst sammenhæng vil være tilladt at forudbetale via et betalingskort, da der normalt først må trækkes penge efter levering. Et forslag til en omgåelse af problematikken kunne være at registrere kundens kort. Det er der efterhånden en del betalingsgateways, der understøtter. På den måde kan I løbende trække pengene *efter* levering, uden at kunden skal indtaste sine kortoplysninger gang på gang. Eneste minus ville være, at I nok skulle give en lille kredit og så trække ugentlig/månedligt/..., så det hele ikke går op i transaktionsomkostninger. |
Tag evt. fat i med-ejeren af ewire.dk, Lasse Rungholm. Han er 100% inde i de her regler og har næppe noget i mod at hjælpe, idet han selv er iværksætter til fingerspidserne. Du kan måske formulere dit spørgsmål som om du kunne være interesseret i et samarbejde, for på den måde at lokke ham til at hjælpe. Venlig hilsen, Kasper |
Som du dog kan ødelægge et ellers udemærket forslag. |
Mange tak for alle de fine indspark. Situationen er den at begrebet frimærker er forfærdentlig godt til at beskrive lige præcis hvad de gør, og hvordan tingene virker. Derfor vil vi være slemt kede af at skulle skille os af med dem, bare fordi PBS, eller et par juridiske har lidt svært ved at forstå sammenhængen. Så det må være sidste udvej. Tilgengæld har et par timers dvælen over diverse love på retsinfo.dk ledt mig frem til følgende lille detalje i betalingsmiddelloven: "Stk. 4. Loven gælder ikke for betalingsmidler, der udelukkende udbydes til erhvervsdrivende, hvis udsteder godtgør, at brugeren i tilslutningsaftalen har forpligtet sig til udelukkende at anvende betalingsmidlet erhvervsmæssigt, og udstederen ikke efterfølgende accepterer, at betalingsmidlet anvendes på anden måde." http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20040150129-REGL Da eBrev udelukkende henvender sig til erhvervsdrivende, må man næsten kunne udlede at vi falder under denne undtagelse. Jeg har skrevet til PBS og så må vi se hvad de siger. Spørgsmålet er så om vi falder under en anden lovgivning, men nu må vi se hvad de melder tilbage. |
Hej Oscar, Kedeligt problem, I er rendt ind i. Jeg synes at jeres frimærke-koncept er rigtigt godt, for det er jo nemmere at forholde sig til i forhold til de mange uigennemskuelige pointsystemer man ellers ser på nettet.
Som jeg læser lovteksten du har kopieret ind i dit indlæg, kan I sagtens bruge den metode, men jeg er ikke advokat. For at sikre jer mod problemer bør I nok forlange CVR/SE nummer af jeres kunder når de køber produktet, for at være på den sikre side. Så udelukker man jo selvfølgelig alle dem der ikke har registreret sin virksomhed, og hvor mange det drejer sig om aner jeg ikke.
Jeg ser frem til at I lancerer produktet, for jeg mangler et godt nyhedsbrevsystem
mvh Carsten |
Vi kræver skam allerede CVR-nummer i forbindelse med oprettelse af konto. Det er formentlig det PBS ikke har fået med - håber vi. :) |
Min umiddelbare opfattelse er, ligesom Mikkels, at der blot er tale om forudbetalinger/penge til gode på en konto, og der derfor intet burde være galt med det - det foregår jo masser af steder. Hvis ikke almindelig sund fornuft er nok til at overtale dem, så må den nævnte paragraf forhåbentlig kunne gøre det - ellers er den da helt gal :) |
Ja, det gør vi også Men om ikke andet så må vi se om vi ikke kan finde på noget lukrativt for Amino-folkene, mens vi venter på PBS (Ja, det er blevet mit nye juleslogan for tiden |