Jeg har haft udgifter til opstart i November/December og er først nu begyndt at tjene penge. Hvordan skal mit regnskabsår se ud og hvordan skal det gøres?
Ligner jeg heller må få fat i en revisor eller hvordan gør i når indtjening kun er ca. 5-7.000 om måneden?
Uanset hvordan du vender og drejer det, så vil enkeltmandsvirksomhed altid følge kalender året.
Med hensyn til de bilag du har fra sidste år, burde der ikke være problemer med at tage dem med i indeværende år som udlæg i forbindelse med opstart.
Umiddelbart vil jeg ikke vurdere at du har behov for revisor, men måske på sigt en bogholder hvis ikke du selv har tid og overskud til at rode med den løbende bogføring. Hvis du er fra det østjyske vil jeg gerne tilbyde min hjælp hvis du får behovet.
Omvendt kunne du lad dig registrere med tilbagevirkende kraft fra eksempelvis 1. november 2011, hvis det er driftsudgifter, som du har afholdt. Dit første regnskab (omfattende perioden 1/11 - 31/12 2011) vil så udvise et underskud. Det underskud kan du så bruge til modregning i evt. anden indkomst du har haft i 2011.
Med andre ord kan du bruge dit underskud til at forbedre din likviditet her og nu.