Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Husleje som driftsudgift

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Viborg
Tilmeldt 13. Dec 09
Indlæg ialt: 107
Fra  DækSkifte Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Jeg er fattig studerende og har næsten lige startet virksomhed op ved siden af studier og fritidsarbejde. Jeg får altså SU og løn fra deltidsarbejde.

Når jeg ikke er i skole eller på arbejde bruger jeg meget af min tid herhjemme i min lejlighed på at arbejde med min webshop. En dag søgte jeg lidt på om huslejen var fradragsberettiget og stødte på denne side: http://www.100svar.dk/fradrag-skat/ hvor der står:

Under forudsætning af, at der rent faktisk er en omsætning i virksomheden, der svarer til en fuldtidsbeskæftiget indehaver af virksomheden, anerkendes det derfor i almindelighed, at en mindre del af boligen er erhvervsmæssig, svarende til den del af boligarealet, der benyttes erhvervsmæssigt

...

Maksimum for denne erhvervsmæssige andel af boligen er 25%

...

Bor man til leje, kan en andel af huslejen inkl. el og varme simpelthen medregnes som driftsudgift.

Jeg læser det som, at hvis man ikke har andre indtægter end sin virksomheds, så kan op til 25% af huslejen inkl. varme+el medregnes som driftsudgift.

Dvs. jeg kan ikke medregne den som driftsudgift fordi jeg får SU og løn - eller hvad??

Jeg er ung iværksætter, som til dagligt sælger vinterdæk over nettet ;)

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 24. Feb 12
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Esben Petersen:

Hej Amino'er,

Jeg er fattig studerende og har næsten lige startet virksomhed op ved siden af studier og fritidsarbejde. Jeg får altså SU og løn fra deltidsarbejde.

Når jeg ikke er i skole eller på arbejde bruger jeg meget af min tid herhjemme i min lejlighed på at arbejde med min webshop. En dag søgte jeg lidt på om huslejen var fradragsberettiget og stødte på denne side: http://www.100svar.dk/fradrag-skat/ hvor der står:

Under forudsætning af, at der rent faktisk er en omsætning i virksomheden, der svarer til en fuldtidsbeskæftiget indehaver af virksomheden, anerkendes det derfor i almindelighed, at en mindre del af boligen er erhvervsmæssig, svarende til den del af boligarealet, der benyttes erhvervsmæssigt

...

Maksimum for denne erhvervsmæssige andel af boligen er 25%

...

Bor man til leje, kan en andel af huslejen inkl. el og varme simpelthen medregnes som driftsudgift.

Jeg læser det som, at hvis man ikke har andre indtægter end sin virksomheds, så kan op til 25% af huslejen inkl. varme+el medregnes som driftsudgift.

Dvs. jeg kan ikke medregne den som driftsudgift fordi jeg får SU og løn - eller hvad??

Jeg er ikke 100% men 99,5 % - da jeg havde et lager hjemme privat snakkede jeg med min revisor omkring dette, og det gælder hvis kun hvis du har et run kun til virksomheden, et rum du ikke benytter privat.. 

Sådan har jeg forstået det, og så det kun en vis % del.. 

Men ikke sikker bare mit gæt.. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har altid opfattet det langt mere restriktivt - at der i princip skulle være egen indgang til arbejdsdelen og  alle fald, at det rum der bruges til arbejde, absolut ikke kan bruges til andet, ex at man ikke må ha sine gardarobeskabe i samme rum osv.

I det link der gives i tråden til http://www.100svar.dk/fradrag-skat/ virker det langt mere frit, nemlig som at hvis det er ens heltidsjob (kunne være selvstædning CVR eller ene ejer af et ApS og der bare var en omsætning i virksomheden, der svarer til en fuldtidsbeskæftiget indehaver af virksomheden, anerkendes det derfor i almindelighed, at en mindre del af boligen er erhvervsmæssig, svarende til den del af boligarealet, der benyttes erhvervsmæssigt.

Det er da en noget friere fortolkning end den jeg kender, for så kan man jo næsten afsætte stuen som sin arbejdsplads hvis ens eneste arbejdsplads i et personligt selskab eller ensmands ApS er hjemmet, og det er er stuen man har sin arbejdsplads og man jo faktisk er alene der hele dagen?

Kan det tolkes friere end vi plejer herinde??, så det ikke gør noget der er andre møbler i det rum man har sin arbejdsplads, bare det er ens eneste arbejde og man har en omsætning der er seriøs for en enkeltmandsvirksomhed??

(husk også lige trådstarters specifikke spørgsmål om det at han havde andet arbejde + SU forhindrede at han fratrak arbejdsværelse - mit svar ville være ja-  både ud fra dit eget link og ud fra almindelige praksis hvis ikke det er et rum KUN indrette til det og ikke anvendligt ellers)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at have læst din linkhenvisning, lyder det for mig som den klassiske diskussion om arbejdsværelse brugt af indkomstmodtager, hvor praksis er mere restriktivt end for selvstændige, der driver virksomhed fra egen adresse.

Som SU-modtager vil fradrag aldrig komme på tale baseret på indkomsten. SU gives som støtte til et fuldtidsstudie. I dette tilfælde må evt. fradrag findes i de alm. krav til lokalernes anvendelse,  som f.eks. den formindskede mulighed for at anvende lokalerne privat.

/Henrik

Fra Viborg
Tilmeldt 13. Dec 09
Indlæg ialt: 107
Fra  DækSkifte Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle svarene!

Henrik Koudahl:
Uden at have læst din linkhenvisning, lyder det for mig som den klassiske diskussion om arbejdsværelse brugt af indkomstmodtager, hvor praksis er mere restriktivt end for selvstændige, der driver virksomhed fra egen adresse.

Her er jo netop ikke tale om et arbejdsværelse i forbindelse med mit deltidsarbejde. Jeg er selvstændig og min virksomhed har adresse her. Mit spørgsmål er jo egentlig bare om jeg må bruge virksomhedens omsætning til at betale en del af huslejen.

Men det lader til der er rimelig enighed om nej ;)

Jeg er ung iværksætter, som til dagligt sælger vinterdæk over nettet ;)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Esben Petersen:
Her er jo netop ikke tale om et arbejdsværelse i forbindelse med mit deltidsarbejde. Jeg er selvstændig og min virksomhed har adresse her

Min kommentar gik nu på Cookies tanker.

Du kan ikke tage fradrag under normale omstændigheder. Som jeg nævner skal du løfte en bevisbyrde for at din brug af lejligheden til erhvervsformål forringer muligheden for at benytte lejligheden til private formål. 

/Henrik

Tilmeldt 24. Aug 08
Indlæg ialt: 157
Fra  Lunnsgård Handel Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad du bruger de penge der kommer ind i din virksomhed, er op til dig. Der er ikke pligt til, at pengene bliver bundet i virksomheden. Dette naturligvis kun under forudsætning der ikke er selskabsstruktur.

De penge du tjener på en opgave kan du vælge, indgår i din privatøkonomi.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
lyder det for mig som den klassiske diskussion om arbejdsværelse brugt af indkomstmodtager, hvor praksis er mere restriktivt end for selvstændige, der driver virksomhed fra egen adresse.

Det har jeg aldrig tænkt rigtigt over - den egentlig klare forskel. Hvis ex en person driver sit ApS fra en lejlighed og har det som eneste arbejdsplads og iøvrigt har en fornuftigt og seriøs omsætning - så mener du at muligheden for at få "fradrag" er til stede.

Han har ikke et værelse med egen indgang - men bruger et lille værelse i sin 15 m2 lejlighed til kontor - hvor der dog også er et større skab med tøj o.l.

Derudover, er jo alle kontakter folk der kommer til møder i hans stue - gennemgår projekter - får kaffe og laver aftaler (filmproduktion) - så lejligheden er jo i dagtimer ofte inddraget i driften af de to ApS han har som selvstændig. Det er med andre ord, ligeså meget lejligheden bredt - og det lille kontor - som virksomheden ikke kunne leve uden - da det er eneste adresse. Huslejen er omkring 9000 kr/mdr - så det var jo rart hvis firmaet måtte betale 15-25% af den? 

HVIS det var muligt (og jeg vil jo så nok høre skat også) ville det så ske ved, at firmaet fik aftale om, at de hver måned betalte f.eks 2.000 kr i husleje? og HVIS ja - så skulle det jo gerne være skatte frit for ejeren som jo skal af med helt det samme beløb til lejen - men hvordan ville det løses rent praktisk?

- eller ville det ske ved at han personligt fik et fradrag på f.eks 1500 til 2000 kr per måned for at lade sit ApS benytte lejligheden?? (og ville det så være under ligningsmæssige fradrag med den der ca 8000 kr bundgrænseHmm

Hm nyt for mig - men lidt interessant tak

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har jeg aldrig tænkt rigtigt over - den egentlig klare forskel. Hvis ex en person driver sit ApS fra en lejlighed og har det som eneste arbejdsplads og iøvrigt har en fornuftigt og seriøs omsætning - så mener du at muligheden for at få "fradrag" er til stede.

Blot en hurtig henvisning til nedenstående afgørelse, hvor en selvstændig erhvervsdrivende får medhold i fradrag for arbejdsværelse med følgende begrundelse:

"Det må anses for godtgjort, at klagerens kontor udelukkende anvendes erhvervsmæssigt. Der er herved lagt vægt på, at virksomheden er klagerens eneste indtægtskilde, og at den drives fra klagerens bolig. Arten og omfanget af arbejdet gør derfor, at klageren anvender kontoret i et ikke ubetydeligt omfang i forbindelse med den selvstændige virksomhed. Kontoret anses derfor for uegnet til privat anvendelse."

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=394485

Det afgørende er netop den ikke ubetydelige omfang  - tidsmæssigt - der gør at arbejdsværelset for den seævstændige anses for uegnet til privat anvendelse.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er jo det nye for mig, at ikke blot indretningen men det tidsmæssige kan betyde noget

vh og tak - vi får se

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)