Hvad er pointen? :)
Det er muligt at jeg har overset noget, men jeg kan virkelig ikke se problemet i at lave noget som virker, for derefter at sælge det videre. Der findes mange grunde til hvorfor folk laver hjemmesider, og sælger dem videre. Dog synes jeg du mangler noget vigtigt i dit indlæg - nemlig at langt de fleste at de hjemmesider der bliver solgt på den måde, altså har en indtjening, har nogle backlinks, og har en del arbejdstimer bag sig.
Et scenario til hvorfor man sælger sine små hjemmesider som man "ikke har tid til", kan være at den pågældende person vil i gang med et større projekt, men ikke har de finansielle midler til det på nuværende tidspunkt, og derfor vælger at gå flittigt til nogle små projekter, køre dem op, og sælger dem til han har en solid bundlinje der gør at han kan tillade sig at bruge lidt ekstra tid på det større projekt. Det er blandt andet noget jeg sagtens kunne finde på at gøre.
Et andet scenario kunne være at sælgerne laver en del små sider, og simpelthen reelt set ikke har den fornødne tid til at vedligeholde og passe de pågældende sider. Hvis man har mange bolde i luften, og ofte tager munden for fuld, så er det jo ganske smart at sælge ud af sine hjemmesider, således man kan give sig fuldt ud på de andre hjemmesider.
Der er selvfølgelig også den mulighed at det kan gå hen og blive nemme penge. Hvis en hjemmeside tjener 50 kroner i måneden, og du kan få 600 her og nu for den, så lyder det måske lidt bedre end 50 kroner i måneden.
Det kræver alligevel lidt arbejde at lave mange hjemmesider hver måned
Nu kender jeg dig ikke rigtigt, men hvis du vil tjene nogle seriøse penge på det, så kan du altså ikke bare sætte en hjemmeside op, skrive 10 artikler og regne med at få 2.000 for det - sådan fungere det jo ikke. Som skrevet før, så er der langt de fleste gange tale om sider, hvor der er blevet udført noget arbejde, som har gjort at siden nu har en indkomst, og kan sælges for et højt/fair beløb. Jeg ved i hvert falde at du nok ikke får solgt følgende eksempel på en side:
Glimrende-rejser-til-florida.dk
Besøgstal: 1 daglig besøgende
Månedlig indtjening: 0-3 kroner
Artikler: 2
SEO: Ingen
Overstående hjemmeside er nok ikke et pragteksemplar, af et køb, da det ikke giver køberen nogen reel værdi. Havde siden derimod haft 50 besøgende daglig, og en månedlig indtjening på 500 kroner, så havde situationen set anderledes ud, og så ville køberen have mulighed for at få sig en semi-passiv indkomst (såfremt arbejdet er og bliver udført ordentligt), for et enkeltbeløb på måske 5.000 kroner. Det kan være en god investering. Jeg ved i hvert falde at jeg har 2 sider som jeg har FORTRUDT at jeg solgte for 1 års tid siden.
Kan du lave mange hjemmesider hver måned, som kan sælges videre, så er det da med at gøre det. Men har du ikke mindst ét af følgende nedstående ting inkluderet, så tror jeg ikke det vil lykkes for dig.
- Indtjening
- Godt med besøgende
- Godt indhold
- Godt domænenavn
- Unik hjemmeside
Jeg har muligvis glemt nogle ting, som alene kan gøre at siden vil kunne blive solgt, men en side er ikke bare en side.
Det er nu heller ikke risikofrit for sælgeren som du postulere. Der kan være den mulighed at den pågældende hjemmeside har et hop i søgemaskinerne i vente og derfor kan risikere at tjene dobbelt, eller 3 gange så meget som du tjente, hvilket vil gøre at man fortryder salget.
Der er også muligheden for at siden skulle gå hen og blive mega populær, og igen tjene mange flere penge.
I øvrigt er der ikke ret mange der vil købe 1 måned gammel hjemmeside, med mindre de kan se reel potentiale i siden, da indtjeningen ikke har vist sig at være stabil, da den er ny og man ingen statistik har for den. Hvis jeg laver en hjemmeside, som tjener 1.000 kroner den første måned, men disse 1.000 kroner skyldes en kortvarig popularitet på facebook, tror du så nogen vil købe den af mig for 6-10 tusind kroner? :) Jeg tror det ikke.
Kan du gøre det, så synes jeg da det er fedt, men jeg tror dog det bliver skrevet nemmere end det er, men igen - jeg kender dig ikke, og ved ikke hvordan dine færdigheder ser ud indenfor branchen, men altså - personligt ser jeg intet galt i det.
Med Venlig Hilsen
Morten