Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms i musikbranchen ???

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. May 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle i eksperter :-)

 

Jeg driver et momsregistreret enkeltmandsfirma og i den forbindelse har jeg et spørgsmål ang. moms og b-honorar.

Sagen er den at jeg arbejder som tekniker for forskellige bands når de er ude og spille. Nogle af de bands hyrer mig selv mens andre bands gør det igennem momsregistrede bookingbureauer. Dvs. at jeg både fakturerer "private ikke-momsregistrede bands" samt momsregistrede bookingbureauer.

Problematikken er nu at bookingbureauerne ikke mener at de skal betale moms til mig. F.eks. kunne en hyre være på 2500,- pr. dag. Jeg mener jo klart selv at jeg skal svare momsen af de 2500,- hvilket vil sige at jeg får mindre i hyre. Så siger de til mig at jeg kan få de 2500,- udbetalt som b-honorar, men jeg er naturligvis interesseret i at køre al indtægt igennem firmaet da der jo også er masser af udgifter.

Er der nogle af jer der kender til reglerne omkring b-honorar kontra det at være selvstændig ??? Og kender i noget til momsfritagelse i musikbranchen ??? Håber på lidt hjælp herfra da SKAT jo har mega travlt for tiden og min forespørgelse omkring at få et møde med dem tilsyneladende ikke kommer i første række :-)

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Selvfølgelig skal de betale moms til dig, alternativt sætter du bare dine priser 25% op. Så giver du dem en dummy-regning hvor du ikke skriver noget om moms og lægger dummy regningen i dit regnskab sammen med den faktura dit bogføringssystem laver. Så svarer du moms for dem¸ jeg er ikke sikker på om det er lovligt for dem ikke at betale moms men den måde jeg beskriver her svarer til den måde "sorte håndværkere" arbejder på når kunden insisterer på en sort håndværker.

Men der er en del skatteeksperter herinde som nok har bedre bud end mit, men jeg er 99% sikker på at musikbranchen _ikke_ er momsfritaget.

Hygge :)

Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Når du er momsregistreret så skal din faktura se ens ud ligemeget hvem der betaler den.

Jeg kan i øvrigt slet ikke se hvorfor bookingbureauet ikke vil betale moms på regningen (ud over at de måske kører deres regnskab i sorte penge?). Hvis de er momsregistrerede, så skal de jo betale de samme lige meget hvad:

2500kr + moms hvor de kan trække momsen fra

eller

2500kr i b-honorar som de ikke kan trække noget moms fra.

Det eneste sted man kan sige der ikke typisk er moms med i spillet er når musikerne skal betales. Der kan de betales efter tarif systemet, hvor man ikke beregner moms fordi det går direkte ind inder b-indkomst. Men da du jo har leveret en tjeneste som et firma, så skal der betales moms.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :






Dato: 13-05-2007 16:32:44 Forfatter: mcsolutions Men der er en del skatteeksperter herinde som nok har bedre bud end mit, men jeg er 99% sikker på at musikbranchen _ikke_ er momsfritaget.

Hygge :)









Det har du fuldstændig ret i at der er nogle eksperter der har. Du og andre skal være glad for at I ikke skal lægge en rådgiverforsikring til her. Det er mig en gåde at folk kaster sig ud i at besvare spørgsmål som de tydeligt vis ikke har nogle forudsætninger for at besvare.


Faktum er at musikere og andre kunstnere ikke er momspligtige. Et bookingbureau er derimod momspligtigt. Det samme med udlejningsfirmaer som udlejer PA m.v. Herunder vil jeg også placere en lydmand. Dvs. der skal svares moms, uanset om du får dine honorarer direkte fra musikerne eller et bookingbureau.   



Dit råd om at "lydmanden" skal fifle med fakturaerne er det dummeste jeg længe har hørt her på Amino (og det siger en del). Først og fremmest er det ikke i overensstemmelse med momsreglerne, men det næste er at den eneste vinder på den metode er Skat. Herved vil bookingbureauerne nemlig ikke få fradrag for den moms de betaler. Hvad sorte håndværkere gør er sagen uvedkommende, men mig bekendt gør de ingenting overhovedet og den metode kan ikke anbefales    









Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Det må du gerne uddybe? Jeg kender momsregistrerede musikere som så vidt jeg ved ka få deres moms tilbage?
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg siger ikke at der ikke findes momsregistrerede musikere eller kunstnere. Naturligvis gør der det, ligesom at der findes virksomheder som ikke er momsregistrerede selvom de burde være det. Det er bare ikke i overensstemmelse med momslovgivningen (de kan heller ikke frivilligt momsregistreres).  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Når du snakker om "musikere" skal du være opmærksom på at der kan være mange forskellige typer af indtægter disse musikere kan have, hvor der kan gælde forskellige regler.

Mange af de komponister der virkelig tjener penge gør det f.eks. gennem udenlandske forlagsvirksomheder som de selv helt eller delvist ejer.

Jeg har altid modtaget honorarer for såvel musikerarbejde som lydmandsarbejde som B-indkomst og flere af disse angivelser har været til gennemsyn hos SKAT og blevet godkendt.

Jeg har også i få tilfælde skrevet faktura ud gennem mit momsregistrerede selskab for ydelser hvor det ifølge både revisoren og SKAT ikke var nødvendigt at pålægge moms - f.eks. foredrag.

En del formidlingsvirksomhed er heller ikke momspligtig. Formidling af sommerhusudlejning, som et enkelt eksempel.

Men, i alle fald er det i den enkelte sag noget man bør konsultere sin revisor om, for reglerne er bestemt ikke altid klare og til at forstå for almindeligt dødelige :)
 
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Enig.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)