Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Freelance eller lønmodtager

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 17. Feb 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg skriver for en veninde, som i dag er ansat i et bijob på sit B-kort, samtidig med, at hun har et almindeligt fuldtidsjob i det offentlige.  

Hun modtager 250,00 kr. i timen + kørselspenge, altså ingen pension, sygedagpenge eller lignende. 

Hun arbejder ca. 10 timer om ugen, men kunne godt tænke sig, at tage flere timer, hvilket også er blevet stillet hende i sigte. 

Hendes arbejdsgiver har luftet idéen om, at hun bliver momsregistreret og derefter fakturer sin tid, i stedet for at udfylde en timeseddel og modtage løn.

Vil det kunne betale sig for hende, at oprette et eget firma, altså rent økonomisk?

Jeg er klar over, at der er en lang række andre ting, som skal passes, så snart man bliver momsregistreret, men hvordan kan hun aflønne sig selv, hvis hun starter op?

Vil hun stå med flere penge i hånden i den sidste ende?

Idéen er selvfølgelig, at hun med tiden selv vil varetage en lang række af de opgaver hun påtager sig direkte hos kunderne, og dermed starte sin egen virksomhed op. (Uden at stjæle kunder fra sin eksisterende arbejdsgiver)

På forhånd tak for svar :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:27

Hej

heroine:
Hendes arbejdsgiver har luftet idéen om, at hun bliver momsregistreret og derefter fakturer sin tid, i stedet for at udfylde en timeseddel og modtage løn.

Skat vil formentlig stadigvæk betragte hende som lønmodtager, og at der er et forsøg på at omgå reglerne i forhold til løn og feriepenge m.m.

I kan læse mere om det på Skat hjemmeside, hvor de under virksomhed har et afsnit for iværksættere, hvor der f.eks. er en beskrivelse af Hvornår driver du virksomhed?

Så umiddelbart vil jeg ikke anbefale den foreslåede løsning.

Mvh.

Ole

Tilmeldt 17. Feb 12
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:49

Hej Ole, 

Tak for dit svar. 

Jeg går ud fra, at du hentyder til at hun kun fakturerer én enkelt kunde, hvilket jeg helt havde glemt.
Du har selvfølgelig ret.

Sig at hun fik flere "arbejdsgivere", ville det så give mere mening?

Med venlig hilsen

Charlotte

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:02

Hej

heroine:
Sig at hun fik flere "arbejdsgivere", ville det så give mere mening?

Det tror jeg ikke, fordi hendes "forhold" til denne "arbejdsgiver" jo ikke er ændret, og derfor vil Skat stadigvæk betragte hendes arbejde for denne arbejdsgiver som et lønmodtager forhold.

Det væsentlige i Skats vurdering er hvem der har risikoen ved at udføre det aktuelle arbejde. 

Mvh.

Ole

Fra Kjellerup
Tilmeldt 18. Feb 09
Indlæg ialt: 74
Fra  MTech-Innovation Skrevet kl. 22:32

Hvorfor er det et problem at man momsregistrere sig og så arbejder for én kunde og fakturere sine timer?

Det er vel op til dig selv om du vil ansættes som lønmodtager eller om du gør det "freelance"

Mvh

Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:40

Michael Nielsen:
Det er vel op til dig selv om du vil ansættes som lønmodtager eller om du gør det "freelance"

Det kan du mene, men dette klippet fra Skats hjemmeside via det link, jeg har bragt ovenfor:

"Det er ikke altid, at SKAT forstår det samme ved begrebet virksomhed, som du selv gør."

Så jeg har bare viderebragt Skats holdning til spørgsmålet som heroine stillede, og som svar på dit spørgsmål her, så Nej der er ikke altid frit valg i, hvordan du ønsker at fortolke reglerne.

Fra Kjellerup
Tilmeldt 18. Feb 09
Fra  MTech-Innovation Skrevet kl. 22:46

Tak for dit svar:)

Jeg begriber bare ikke hvordan det kan være imod reglerne...

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:52

Hej

Jeg vil foreslå, at du læser dette: Selvstændigt erhvervsdrivende - også i skattemæssig forstand, hvor Skat forklarer forskellen imellem at være lønmodtager og selvstændig, og hvor der bl.a. står:

Nogle indtægter erhverves uden, at der er en økonomisk risiko. Her vil SKAT vurdere, om der er et ansættelsesforhold (om du er lønmodtager). Lønmodtagere kan fx være:

•  Freelancere og konsulenter
  •  Medarbejdere i outsourcede funktioner.

Hvis du ikke er i et ansættelsesforhold, er du honorarmodtager.

Momsregistrering og udstedelse af faktura har ikke selvstændig betydning for vurderingen.

Du er lønmodtager, når du er i et ansættelsesforhold. Det betyder, at du typisk arbejder:

1. efter arbejdsgiverens anvisninger,
  2. for dennes regning og risiko, og
  3. som led i en aftale.

Når SKAT vurderer, om du er lønmodtager, vil der blive set på de tre forhold.

Fra Kjellerup
Tilmeldt 18. Feb 09
Fra  MTech-Innovation Skrevet kl. 22:59

Har læst og kan godt se hvad du mener nu.... eller hvad skat mener:)

Men tak fordi du gad skære det ud i pap:)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:41

Det handler fra skat vel mest om, at ganske mange arbejdsgivere hellere vil ha freelance "ansatte" end folk hvor de skal respektere opsigelsesvarsler, feriepenge, atp - barsel osv. Der sker så bare det, at en del af disse freelancere ikke betaler deres B-skat - selv om arbejdsgiveren idag skal opgive den slags.

Det gider skat ikke, så derfor er de hårde med hvornår man er freelance - selvstændig - eller lønmodtager med alm. a skattepligt. Skat har haft bøvl med at få inkassereret en del B-skat - og derfor hænger arbejdsgiveren helt på skatten, hvis deres freelancer i virkeligheden i skats øjne var en lønmodtager.

Dermed er den store risiko ved at lave freelance ordninger for ansatte i virkeligheden arbejdsgiverens skattemæssigt.

Det er så helt ud over, at det er skidt at være selvstændig hvis eneste årsag er at arbejdsgiveren vil spare på opsigelsesvarsel, feriepenge, atp , barsel, og man er uden lønmodtagernes garantifond. Hvad skulle årsagen være??

Jeg forstår det, hvis man arbejder for flere forskellige eller har total styring over sit arbejde og tager hele risikoen OG får betalt så man ikke i sidste ende er dårligere stillet end en tilsvarende ansat med alle rettigheder.

Jeg ved godt, at det ikke er let at takke nej, hvis tilbuddet lyder - Freelance med faktura eller intet job

Jeg ved også godt, at det er mange pligter og omkostninger der ligger på en arbejdsgiver der ansætter folk - men det undskylder ikke, at man rent ud - snyder - den ansatte til at skulle være "freelance".

Hold begreberne klare - arbejdsgivere og freelancere, det er alle tjent med.

(er du faktuelt selvstændig - så se bort fra det jeg skriver)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)