Hej, Jeg skriver for en veninde, som i dag er ansat i et bijob på sit B-kort, samtidig med, at hun har et almindeligt fuldtidsjob i det offentlige. Hun modtager 250,00 kr. i timen + kørselspenge, altså ingen pension, sygedagpenge eller lignende. Hun arbejder ca. 10 timer om ugen, men kunne godt tænke sig, at tage flere timer, hvilket også er blevet stillet hende i sigte. Hendes arbejdsgiver har luftet idéen om, at hun bliver momsregistreret og derefter fakturer sin tid, i stedet for at udfylde en timeseddel og modtage løn. Vil det kunne betale sig for hende, at oprette et eget firma, altså rent økonomisk? Jeg er klar over, at der er en lang række andre ting, som skal passes, så snart man bliver momsregistreret, men hvordan kan hun aflønne sig selv, hvis hun starter op? Vil hun stå med flere penge i hånden i den sidste ende? Idéen er selvfølgelig, at hun med tiden selv vil varetage en lang række af de opgaver hun påtager sig direkte hos kunderne, og dermed starte sin egen virksomhed op. (Uden at stjæle kunder fra sin eksisterende arbejdsgiver) På forhånd tak for svar :) |
Hej
heroine:Hendes arbejdsgiver har luftet idéen om, at hun bliver momsregistreret og derefter fakturer sin tid, i stedet for at udfylde en timeseddel og modtage løn.
Skat vil formentlig stadigvæk betragte hende som lønmodtager, og at der er et forsøg på at omgå reglerne i forhold til løn og feriepenge m.m.
I kan læse mere om det på Skat hjemmeside, hvor de under virksomhed har et afsnit for iværksættere, hvor der f.eks. er en beskrivelse af Hvornår driver du virksomhed?
Så umiddelbart vil jeg ikke anbefale den foreslåede løsning.
Mvh.
Ole