Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

product placement

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 26. Sep 05
Indlæg ialt: 259
Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvordan er reglerne med product placement i Danmark?

Jeg har forsøgt at lede på google, men syntes ikke der er så mange artikler?

Jeg kan ikke helt finde ud af om det er skjult reklame, eller om det bare er en god ide, når hovedpersonen i en film, kigger på sit nye Tag Heuer ur, eller kører væk i sin Aston Martin.

Så vidt jeg kan læse så er det noget der virker rigtig godt. Og kunne godt tænke mig at indføre det i min egen film.

Jeg arbejder lige for tiden på en film, men da der ikke er fantastisk mange penge for en nystartet. Så ville det jo være en god ide at forøge kapitalen på den måde.

Ringer man bare til et firma for at spørge om de vil være med? Eller skal man have fat i et specielt reklame bureau.

Det er en animationsfilm, og derfor falder interessen jo nok desværre en del.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 10:38
  Hej Lyskjaer,

Det er faktisk forbudt at lave direkte productplacement i danske film.

Det er ikke så længe siden at et dansk produktionsselskab og bilproducent fik et slag over nakken.
De havde stillet en bil til rådighed til filmen mod at bilen blev nævnt i filmen i stil med: "Har du fået ny bil?" "Ja, det er en ..... 2.0 TDI med bl.a bl.a - den er jeg virkelig glad for".

Indirekte productplacement er tilgengæld lidt svære at sætte en finger på. Tag f.eks. filmen "Kongekabale". På journalistens kontor står der computerskærme fra Zitech. Hvergang vedkommende er filmet siddende på sin kontorstol, så kan man se Zitech's logo lige ved siden af hans ansigt.

Men på trods af at det her i landet er ulovligt, så er productplacement en rigtig god måde at brande et navn eller et produkt. Det er også derfor at du altid ser det nyeste gear, biler, smykker og tilsvarende ting i amerikanske film. Et eksempel på dette er Nokia's mobiltelefoner i den første Matrix-film. Her har alle en telefon hvor klappen skydes ned ved et tryk på en knap. Disse mobiltelefoner var specielt fremstillet med denne funktion til filmen og kunne derfor ikke fås i handlen. Nokia havde så blot ikke tænkt over konsekvensen af dette - så de og deres forhandlere blev taget med bukserne nede da de blev stormet af Matrix-fans som ville have sådan en mobil .

Tilmeldt 26. Sep 05
Skrevet kl. 12:31
så selvom det er ulovligt er der mange der gør det.

Gør det det helt umuligt for mig at få finansieret en film via product placement?

Eller kan det lade sig gøre via det indirekte?

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 12:53
Productplacements er jo tit og ofte en ekstra mulighed for at få penge i kassen til produktion af film --- det er IKKE tilfældigt når bestemte biler, computere, ure o.m.a. eksponeres i film --- en overgang var B&O rigtig gode til at blive eksponeret i amerikanske film.

Det er iøvrigt heller ikke uden grund at alle politifolkene, ja ALLE i "Ørnen" har den samme mobiltelefon (hvor sandsynligt er det lige in real life...).

Mange film har helt åbenlyst gjort brug af productplacements... andre film er bedre til at dæmpe det - men når en bil brager igennem siden på en stor truck der er overklistret med en sodavandsreklame... så er det IKKE tilfældigt...

Der er tænkt over det --- der er jo penge i det - og god reklame for firmaet bag.

Lyskjær, hvad er det du gerne vil have eksponeret på film? Jeg er sikker på det sagtens kan lade sig gøre --- og mener ikke det er ulovligt... og hvem hulen kan kontrollere det?

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 995
Skrevet kl. 13:12
Og heller ikke helt tilfældigt at alle bilerne i taxa var nissan, hvor mange nissan taxaer ser man ellers?
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 16:01
Hmmm.... ved en enkelt søgning på Google på "product placement" fandt jeg flere firmaer, som officielt reklamerer med, at det er noget de kan gøre for dig! Det kan umuligt være ulovligt, når der reklameres så åbenlyst med det...?

Se på nogle af følgende links:

http://www.gefuhl.dk/ (er vist også Amino - de skriver ikke om product placement på deres hjemmeside, men har da betalt for Goodgle Adwords på netop dette ord!)

http://www.forbrug.dk/markedsforing/sager/00/oevrige/product-placement/ (Hov, her er ombudsmandens holdning til PP - dog fra 1995! Der er ingen klare regler på området, men PP falder vist ind under det der kaldes "ikke god markedsføringsskik". Men det må være muligt at finde en nyere version, da vi da ikke kan leve med en 12 år gammel holdning til dette...).

Hmmm..... der er masser af information på Google... bare søg på "product placement".

Fra Kolding
Tilmeldt 3. Dec 05
Indlæg ialt: 135
Skrevet kl. 21:32
Hej Lyskjær

Jeg prøver selv at møvre mig ind et sted, det sq svært ! Det er nok
ikke andet for end at netværke derud af og håbe på at finde et hul ind
i branchen på et tidspunkt.

Anyway, mener jeg at man godt må stille produkter til rådighed for
filmproducenten men så snart man gør krav bliver det ulovligt.
Rejseholdet på DR brugte også ( de var ny modens den gang ;-)  )
Nokias mobiltelefon med GPS tracker osv. Det var så vidt jeg ved ingen
der brokkede sig over.  Det er vel også utopi at tænke sig at DR
har være ude at købe dem i den lokale mobilpusher.

De har sikkert haft et væld af mærker at vælge imellem.

mvh Kim

Fra København N
Tilmeldt 22. Feb 06
Indlæg ialt: 462
Fra  Voke Reklame & Design Skrevet kl. 02:54
Gefuhl skriver om det på deres fine blog: http://www.gefuhlblog.dk/product-placement

Hvilgen genere er filmen udover animation?

kommer den på i biograferne, dvd osv..?

har du nogen ideer om hvad det vil koste at få sit budskab vist?

Tilmeldt 26. Sep 05
Skrevet kl. 22:52
Jeg er først lige kommer hjem fra en weekend tur til Fanø, så kan først svare nu.
Animations filmen er en aktion film, og stadig humor. Lige hvad genren hedder er jeg lidt i tvivl om.
Den kommer helt sikkert på dvd. Tror dog ikke den kommer i biografen, da vi ikke har nogen store navne, og er relativt nye på feltet.
Og fordi den ikke kommer i biografen og kun bliver solgt på dvd, så ville vi jo gerne sikre os en ekstra indtægt.
Der kan animeres utrolig realistisk. Så selvom det er en animationsfilm så er man slet ikke i tvivl om hvad man ser. Så man kan for eksempel tydeligt se hvis perosnen kører i en Aston Martin, eller kigger på sit Tag Heuer ur

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:54
Har selv arbejdet en del med produkt placement i tidligere jobs som marketingchef. Det er ikke ulovligt, men som det også påpeges er grænserne flydende herhjemme. Ørnen var ulovligt, fordi serien blev vist på en public service kanal, som ikke må reklamere for virksomheder. Så det afhænger også af det medie, filmen/serien du placerer produktet i, bliver vist på. Er det eksempelvis TV3 eller TV Danmark, er der ingen lovmæssige problemer. Men man kan jo også lave product placement i f.eks. malerier, bøger etc. - kun fantasien sætter grænser :-)

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)