Det kan godt blive lidt tricky at beskrive, hvis det ikke skal blive alt for teknisk.
Men basalt set er Solvent Printing print direkte på et medie (papir, stof m.m.) med solvent farve. Solvent farve er en af-art af serigrafisk farve og som er vandfast (i de fleste tilfælde). Solvent farve er også lysægte, men i et begrænset tidsrum afhængigt af hvilken type solvent farve det præcist er. Men typisk ligger det fra 1-4 år udendørs afhængigt af typen.
Thermosub er også det som i fagsproget hedder Dye Sublimation. Det er en teknik som går på at farven indfarver mediet (deraf navnet). Der er lidt forskellige måder at gøre det på rent praktisk i produktionen. Men den mest benyttede metode er at man printer med DS farve på et bærepapir. Derefter køres bærepapir og mediet igennem en laminator med høj varme. Når DS farven bliver opvarmet (typisk over 100gr.) bliver farven til en gas som f.eks. kan indfarve polyester og lignende syntetiske materialer. Dette virker altså ikke på bomuld, papir og tilsvarende. Dette med opvarmningen gør teknikken lidt mere besværlig end normalt print (f.eks. solvent print), men til gengæld, så har DS den fordel at den netop gennemfarver mediet. Det vil sige at hvis man laver et DS print på f.eks. et stykke 110-200gr. hvid polyester, så vil man kunne se moviet næsten lige så tydeligt på bagsiden (blot spejlvendt) - hvilket er ret praktisk hvis man f.eks. vil lave et banner som skal hænge ned fra loftet og kan ses fra begge sider, eller vil lave et flag.
Ulempen ved DS er, foruden den mere bøvlede produktionsgang, at farverne er lidt sværere at få til blive kraftige og klare. Men det er simpelthen pga. indfarvningen. Det samme er også skyld i at små teksten og lignende detaljer godt kan virke lidt uskarpe.
Det var vidst så simpelt som jeg kunne beskrive det .
Det var vidst så simpelt som jeg kunne beskrive det .
Jamen, du prøver da Altid en fornøjelse at dine yderst kompetente forklaringer. Lige et tillægs- eller opfølgnings-spørgsmål, som jeg faktisk selv burde vide, men som jeg håber jeg kommer til nu:
Hvilken metode benyttes typisk til ordinære stofbannere?
Nja... Det behøver man altså ikke nødvendigvis at vide selvom man selv er i branchen. Men efter hvad jeg ved, så er det lige pt. meget ligeligt fordelt imellem forskellige former for Solvent (Eco, Heavy m.fl.), UV og DyeSub.
Det primære ligger i at Solvent-printere trods alt er mere udbredte end UV og DyeSub. DyeSub-printere kan man KUN bruge til DS, hvorimod de andre typer printere kan bruges til at lave andet end blot stofbannere med. Så derfor er det også i mange tilfælde ikke særligt smart at have et DS setup med mindre man også kører mange bannere og så har nogle andre printere til andre typer opgaver.
Mange banner-opgaver behøver heller ikke den gennemfarvning som DS, men omvendt så er DS det bedste hvis man vil have et holdbart print på stof-medie som Tricot og Polyester. Mange af de stof-medier som kan bruges i Solvent m.m. er lidt mere "grove" i det - typisk pga. en coatning af overfladen.
Nja... Det behøver man altså ikke nødvendigvis at vide selvom man selv er i branchen. Men efter hvad jeg ved, så er det lige pt. meget ligeligt fordelt imellem forskellige former for Solvent (Eco, Heavy m.fl.), UV og DyeSub.
Det primære ligger i at Solvent-printere trods alt er mere udbredte end UV og DyeSub. DyeSub-printere kan man KUN bruge til DS, hvorimod de andre typer printere kan bruges til at lave andet end blot stofbannere med. Så derfor er det også i mange tilfælde ikke særligt smart at have et DS setup med mindre man også kører mange bannere og så har nogle andre printere til andre typer opgaver.
Mange banner-opgaver behøver heller ikke den gennemfarvning som DS, men omvendt så er DS det bedste hvis man vil have et holdbart print på stof-medie som Tricot og Polyester. Mange af de stof-medier som kan bruges i Solvent m.m. er lidt mere "grove" i det - typisk pga. en coatning af overfladen.
/Jesper
Nu blev det sgu lidt teknisk. Men er det rettelig forstået, at som ordinær standard har den almene kunde ikke en oplevelsesforskel ift. de forskellige teknikker?
Kunden kan se en direkte forskel, da både Solvent og UV ikke giver gennemfarvning. Det vil sige at motivet ikke er spejlvendt på bagsiden. Så hvis det er noget der skal hænge ned fra loftet f.eks. i et storcenter, så er det et problem set med kundens øjne.
Endvidere føles medierne også forskelligt. Hvis en kunde kommer og siger at det skal være et rigtigt stofbanner, så tænker de ofte på noget som føles som rigtigt stof - og det gør Tricot eller Polyester som er tryk med DS. UV giver et tryk som er mere rug i overfladen og Solvent kræver noget medie som er coated på en eller anden måde, hvilket også typisk giver et mere groft/stift medie som, selvom det er stof, måske ikke helt virker som stof på den måde kunden tænker på et stofbanner vil føles.
Men igen, der er altså en masse for og imod. Der er også kunder som kommer her i huset og ønsker bannere kørt i DS, men hvor det viser sig at det ikke er den rigtige løsning - og omvendt, kunder som ønsker at få lavet f.eks. et enkeltsidet banner, men hvor DS vil være den rigtige løsning pga. det medie som kunden ønsker.
Så det er meget forskelligt. En ting er også hvad kunden kommer med af ønsker og forventninger fra starten af, noget andet er så om det kunden ønsker så også vitterligt stemmer over ens med forventningerne. Det dur ikke hvis f.eks. kunden ønsker en pvc-banner, hvis det viser sig at det skal være 1 x 8 meter og hænger over en gå gade. Både du og jeg ved at det vil komme til at virke som en kæmpe drage og flyve væk, hvis ikke det er et medie med masker eller lignender hvor luften kan slippe igennem.