i kan selv i Amino søgning bestemme om i vil sortere efter relevans eller tid.
Så luk kukkerne op :-)
De bedste hilsner
Martin
Hej Martin
Du har helt ret i at man selvfølgelig kan sortere efter tid - men det er altså noget helt andet end det jeg prøvede at beskrive.
Jeg skal prøve at forklare bedre hvad jeg mente :)
Når man laver en søgning, så tildeler søgemotoren en score til hvert enkelt resultat, baseret på hvor relevant det enkelte resultat er i forhold til søgestrengen. Det er for så vidt også fint, men prøv at forestille dig at du sidder og søger på "smba" på Amino. Søgemotoren finder så alle de resultater der indeholder ordet "smba" og så viser den dem baseret på hvor relevante de er. Dvs. at et resultat fra 2005, og som måske indeholder faktuelt forkert information, godt kan ligge øverst i resultatlisten selvom der er mange nyere resultater der indeholder bedre og nyere information. Den "normale" løsning er så at gange den score hvert resultat fik tildelt ved søgningen, med en faktor, som bliver mindre jo ældre resultatet er. På den måde vil nyere resultater bliver vægtet højere og resultatlisten vil generelt indeholdre bedre information.
Fx. kunne et resultat fra 2005 have en score på 10 og blive ganget med en faktor 0.001 for en ny score på 0.01 og et resultat fra 2009 med en score på 6 kunne blive ganget med 0.4 for en ny score på 2.4. På den måde får man en resultatliste, som viser resultater der er de mest relevante resultater og samtidigt er de kronologisk mest opdaterede. Det er selvfølgelig en afvejning og med resultater hvor indholdet aldrig ændrer sig giver det ikke nogen mening at gøre det, men fx. med "smba" har der jo været en masse snak om reglerne i de sidste 3-4-5-6 år og det er vel mest relevant at søgemaskinen returnerer den nyeste relevante information.
Google News gør præcis det samme med deres nyheder. Det er jo ikke relevant at få resultater om en naturkatastrofe der skete for 100 år siden, hvis man søger efter "Thailand flooding" lige nu.
Jeg nævnte i en af mine tidligere beskeder at jeg oftest bruger Solr og i Solr er det faktisk indbygget at man kan gøre den slags (http://wiki.apache.org/solr/SolrRelevancyFAQ#How_can_I_boost_the_score_of_newer_documents). Det er til gengæld ikke så nemt, hvis man laver søgninger i en mysql database.
Når man bare sorterer efter tid, så smider man reelt set relevans scoren for dokumenterne væk til fordel for tiden.
Jeg håber at det forklarer lidt bedre hvad jeg mente og ellers vil jeg gerne uddybe det mere, hvis du/I er interesserede. Jeg går også at pønser på at afholde et gratis Solr/Lucene foredrag i Odense i år, hvis der skulle være nogen interesserede :)