Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har i stavekontrol på søgefunktionen / Søgekorrektur / "Mente du"?

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 3. Feb 12
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 23:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Som du selv skriver så er sådan noget som en stavekontrol en ret oplagt forbedring af brugeroplevelsen, så Amino er måske faktisk et god sted at snakke om den slags. Netop så iværksættere/virksomheder kan lære af vores erfaringer og benytte de her teknologier og dermed give os bedre websites. Men man kan jo sige det samme om spatial search og mange andre former for søgninger, som umiddelbart giver en god brugeroplevelse og som har oplagte kommercielle muligheder.
Selv søgningen på Amino kunne diskuteres. Udover den relevans scoring som bliver foretaget ved en søgning, så burde der måske blive lavet en sortering der vægter nyere tråde højere end gamle tråde, selvom de gamle tråde måske umiddelbart har en højere direkte relevans til søgeordene.

Nu er jeg jo ny på Amino, så det kan godt være at du har ret i at en teknisk diskussion måske ikke passer ind her, men på den anden side så tror jeg at det ville præsentere en masse mennesker for nye muligheder.

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 169
Fra  HoxIT Skrevet kl. 00:02

Netop. Det er faktisk pudsigt med Amino, jeg var til et foredrag med Thorborg ham selv i Frederikshavn, hvor han bad os om at få styr på vores søgefunktion mht. stavefejl ;)

Jeg tror, at jeg vil arbejde videre med min løsning, forfine den og gøre den den mere kommerciel. Har du Skype / MSN? Så hvis du har lyst til det, så vil jeg meget gerne have input.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 09:20

i kan selv i Amino søgning bestemme om i vil sortere efter relevans eller tid.
Så luk kukkerne op :-)

De bedste hilsner

Martin

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Mar 11
Fra  HoxIT Skrevet kl. 09:27

Nå ja, Martin - nu var det jo ikke så meget dét.
Men se nu, det er jo typisk. Nu søgte jeg på "søgfuktion" - så får den rigtigt nok rettet det. Det havde jeg altså ikke held med før, da jeg søgte på noget andet. Hvad det var kan jeg naturligvis ikke huske.

Fra Odense
Tilmeldt 3. Feb 12
Skrevet kl. 10:38

Martin Thorborg:

i kan selv i Amino søgning bestemme om i vil sortere efter relevans eller tid.
Så luk kukkerne op :-)

De bedste hilsner

Martin

Hej Martin

Du har helt ret i at man selvfølgelig kan sortere efter tid - men det er altså noget helt andet end det jeg prøvede at beskrive.

Jeg skal prøve at forklare bedre hvad jeg mente :)
Når man laver en søgning, så tildeler søgemotoren en score til hvert enkelt resultat, baseret på hvor relevant det enkelte resultat er i forhold til søgestrengen. Det er for så vidt også fint, men prøv at forestille dig at du sidder og søger på "smba" på Amino. Søgemotoren finder så alle de resultater der indeholder ordet "smba" og så viser den dem baseret på hvor relevante de er. Dvs. at et resultat fra 2005, og som måske indeholder faktuelt forkert information, godt kan ligge øverst i resultatlisten selvom der er mange nyere resultater der indeholder bedre og nyere information. Den "normale" løsning er så at gange den score hvert resultat fik tildelt ved søgningen, med en faktor, som bliver mindre jo ældre resultatet er. På den måde vil nyere resultater bliver vægtet højere og resultatlisten vil generelt indeholdre bedre information.
Fx. kunne et resultat fra 2005 have en score på 10 og blive ganget med en faktor 0.001 for en ny score på 0.01 og et resultat fra 2009 med en score på 6 kunne blive ganget med 0.4 for en ny score på 2.4. På den måde får man en resultatliste, som viser resultater der er de mest relevante resultater og samtidigt er de kronologisk mest opdaterede. Det er selvfølgelig en afvejning og med resultater hvor indholdet aldrig ændrer sig giver det ikke nogen mening at gøre det, men fx. med "smba" har der jo været en masse snak om reglerne i de sidste 3-4-5-6 år og det er vel mest relevant at søgemaskinen returnerer den nyeste relevante information.

Google News gør præcis det samme med deres nyheder. Det er jo ikke relevant at få resultater om en naturkatastrofe der skete for 100 år siden, hvis man søger efter "Thailand flooding" lige nu.

Jeg nævnte i en af mine tidligere beskeder at jeg oftest bruger Solr og i Solr er det faktisk indbygget at man kan gøre den slags (http://wiki.apache.org/solr/SolrRelevancyFAQ#How_can_I_boost_the_score_of_newer_documents). Det er til gengæld ikke så nemt, hvis man laver søgninger i en mysql database.

Når man bare sorterer efter tid, så smider man reelt set relevans scoren for dokumenterne væk til fordel for tiden.

Jeg håber at det forklarer lidt bedre hvad jeg mente og ellers vil jeg gerne uddybe det mere, hvis du/I er interesserede. Jeg går også at pønser på at afholde et gratis Solr/Lucene foredrag i Odense i år, hvis der skulle være nogen interesserede :)

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 11:36

Vi har den mest avancerede søgemaskine man kan få på dansk, men da Danmark er et lille land, så er de engelske langt bedre. Vi kunne dog meget mere tid på at indstille den, men det vurderer jeg ikke som community er det værd for os. Hør lidt om min strategi her.
http://www.amino.dk/media/p/280763.aspx

Vi kunne bruge Google, men da jeg sidst checkede, var den alt for langsom til at smide nye resultater i, men det må vi kigge på igen en dag.

De bedste hilsner

Martin

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Mar 11
Fra  HoxIT Skrevet kl. 11:42

Martin er det noget I selv har udviklet, eller har i købt et system til det? Og hvordan vurderer I egentlig værdien af det? På Amino kan man jo nok tegne en sammenhæng mellem indtjening og stavekontrol - som man ville kunne, hvis man tagger kunden i webshoppen.

Fra Odense
Tilmeldt 3. Feb 12
Skrevet kl. 11:59

Hvad der er det mest avancerede i Danmark kender jeg ikke svaret på, men jeg tror ikke at hverken de systemer jeg sidder med eller Amino er tæt på at være de mest avancerede. Og jeg bruger altså størstedelen af min tid på de her ting.
Mit eksempel med Google News var IKKE en opfordring til at bruge Googles Site Search på Amino. Google News og Google Site Search er to meget forskellige produkter :)

Derudover er jeg et lang lang stykke af vejen meget enig med dig i din "cowboy"-tilgang tingene. Jeg vil også gerne have mine ting ud og arbejde så hurtigt som muligt.

Mht. afvejningen af hvorvidt det kunne betale sig at bygge nogle af de her ting ind i søgningen på Amino, så ved jeg jo af gode grunde ikke noget om jeres setup og kan ikke udtale mig i detaljer omkring det, men min erfaring siger mig at tidsforbruget på et proof-of-concept ville være ret få timer. Maksimalt en dag. Men det var nu aldrig mit formål at diskutere søgningen på Amino - jeg nævnte den bare som et eksempel på noget hvor der teoretisk kunne laves nogle forbedringer og der kan der jo på alt :)

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 11:59

Vi bruger ankiro.dk og en maskine som den vi bruger, vil vel koste et sted mellem 200.000 - 1 million kr.
Der er ingen tvivl om at vi ville have en bedre forretning, hvis vi havde en langt bedre søgemaskine, men den findes ikke på dansk.
Det er meget lettere i en webshop, der kender man sine produkter. At lave god søgning på Amino, er tæt på at være lige så svært, som at lave en god websøger og spørg Google om det er simpelt :-)

Så når du skriver at man lige skal "xxx". så snakker vi 200 PHD'er i nogle år og så er det ikke engang sikkert det bliver meget bedre.

Med andre ord, så er det en opgave som er tæt på umulig og derfor bruger vi vores krudt på ting som vi kan gøre mere ved.

De bedste hilsner

Martin

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 12:14

morten_b:

Hvad der er det mest avancerede i Danmark kender jeg ikke svaret på, men jeg tror ikke at hverken de systemer jeg sidder med eller Amino er tæt på at være de mest avancerede. Og jeg bruger altså størstedelen af min tid på de her ting.
Mit eksempel med Google News var IKKE en opfordring til at bruge Googles Site Search på Amino. Google News og Google Site Search er to meget forskellige produkter :)

Derudover er jeg et lang lang stykke af vejen meget enig med dig i din "cowboy"-tilgang tingene. Jeg vil også gerne have mine ting ud og arbejde så hurtigt som muligt.

Mht. afvejningen af hvorvidt det kunne betale sig at bygge nogle af de her ting ind i søgningen på Amino, så ved jeg jo af gode grunde ikke noget om jeres setup og kan ikke udtale mig i detaljer omkring det, men min erfaring siger mig at tidsforbruget på et proof-of-concept ville være ret få timer. Maksimalt en dag. Men det var nu aldrig mit formål at diskutere søgningen på Amino - jeg nævnte den bare som et eksempel på noget hvor der teoretisk kunne laves nogle forbedringer og der kan der jo på alt :)

Så er jeg ked af at sige, at du ikke ved hvad du snakker om.
Vi har godt og vel 1 million dokumenter på Amino og at sørge for at alle Amino'er lige netop finder det de gerne vil have, ud fra en søgning, er ikke noget man laver på noget der minder om en dag.
Vi bruger uden tvivl den mest avancerede dansk sprogede søgemaskine og ja, vi kunne sikkert bruge nogle måneder på at tweake den bedre, men det har vi ikke tid til.
Så det kunne godt være vi skulle prøve Google site search igen, for jeg er enig i at vi ikke gør det godt nok.

De bedste hilsner

Martin

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)