Jeg har mange gange oplevet at et hop fra 2 til 1 ikke giver målbare resultater på bundlinjen,,,ganske enkelt fordi de
besøgende ofte ser på mere end 1 site - dog afhænger det i den slags tilfælde meget af typen af produkt/service ydelse samt målgruppen og landingpage.
Jeg kan ikke være ret meget mere enig. Det har meget at sige hvilken søgning det drejer sig om.
Indenfor SEO-faget alene har jeg læst at de korte trofæ-søgeord er dem folk besøger på først, mens det typisk er ved long-tail søgninger folk har tendens til at være "seriøse".
Indenfor de merkantile fag har det længe været vidst at der findes forskellige slags køb og købsprocesser. Og det giver sig selvfølgelig også udslag i måden vi bruger Google på, udover at mange af os også "lærer" at bruge Google. Hvis jeg hurtigt skal finde en buket blomster eller andet til en person jeg ikke kan forholde mig til, så tror jeg 1. plads er stedet, medmindre der er en mere fængende 2. eller 3. plads. Er det derimod en investering - og endda en forretningskritisk investering, vil søgeren ikke nøjes med at kigge på 1. pladsen. De vil selvfølgelig som minimum "scanne" mulighederne.
Det kan så i teorien kan være bedre at være på side 1 nederst på "køb hjemmeside" fremfor nr 1. på "hjemmeside". Placeringen kan i øvrigt være fuldstændigt uden virkning, hvis hjemmesiden er uden virkning. Min hjemmeside er et godt eksempel på det. Forsiden er blot luftige spekulationer indenfor nogle få hjemmeside-teknologier. Der er intet, der sælger, men jeg får henvendelser fra Amino, da jeg har vist at jeg interesserer mig for emnet og reelt også kan løse problemer der ligger lidt over gennemsnittet.
Det er sikkert rigtigt at statistisk er en 11. plads bedre end en 10. plads mht besøgende, men jeg foretrækker alligevel bare at fokusere på at komme opad. Jeg kender heller ikke de statistikker der siger 20% til det ene og det andet. Det er, så vidt jeg ved, kun et gennemsnit. Så det er vel bare om at få det bedste ud af det man har.
Jonas siger det, for personligt ville jeg ikke fokusere for meget på et trofæ-ord, men at udvide min allerede gode position i Google til at fokusere på at fange de allermest relevante besøgende med lidt "long-tail" søgeord.
Det med at have mange placeringer på side 1 på et søgeord har jeg også læst at Google vil forsøge at få ned i praksis - og indenfor de seneste par dage har jeg selv oplevet at nogen, der krampagtigt har forsøgt at holde 1, 2. 3 plads nu kun har 1. plads med mig i halen.
Google bliver bedre og bedre. Da jeg startede med SEO for et halvt års tid siden var Kongehuset på side 1 på søgeordet "hjemmeside". Indenfor den sidste tid er de der ikke længere. Det er min jo så til gengæld. Som jeg har hørt fra Rosenstand: SPAM = Sites Placed Above Mine.
Jimi følger med i det sidste nye og der er en del mere end jeg kan magte, men ja, han har været der den periode hvor der vist ikke skete så meget i Google-ræset og klaret sig superflot i det. Indenfor det sidste er der sket enormt meget og det tager han med sig og bruger. Jeg forsøger mest at blive opdateret indenfor webdesign og skabe noget dér.
Som lokal håndværker som trådopretter er, synes jeg at det ville være bedre at samle en liste over hvad kunderne plejer at spørge til og give svar på det - og forsøge at komme på side 1 på de sætninger. Udover at forsøge at komme på side 1 på det folk søger efter når de lige præcist søger efter den service. Folk bliver bedre og bedre til at søge på Google. Det kan også betyde at den trofæ-plads får mindre og mindre betydning.
Nu hvor der er så flot en placering i Google synes jeg også det er tiden at fokusere langt mere på "konverteringsoptimering" som går ud på at give folk det de søger og give dem chancen for at handle derefter. Dvs de skal have at vide at
- her er jeg det rigtige sted.
- her er knappen jeg skal trykke på for at komme et skridt videre til det jeg vil.