I starten af denne uge, havde jeg den glæde at præsentere jer for www.kampgear.dk, som er min webshop med salg af kampsport- og fitnessprodukter.
Nu har jeg fået gang i Google Analytics, har givet Google mine sitemaps og burde have sat et 'mål' op, som viser min konvertering. Altså salg.
Der er allerede gået ordre ind på min shop og jeg kan se hele bevægelsen i GA, men mine 'mål' er stadig i nul..
Jeg har taget min url til min side med ordrebekræftelse. Den url er konstant ligegyldig, hvem der lander en ordre. Dette burde jo fortælle mig, at hver gang en person modtager denne url, så er der indgået et salg. Men det gør GA dog ikke.. Er der noget, jeg har misset?
Jeg følger med her, for står i samme situation. De bliver simpelthen ikke registreret korrekt selvom alting er opsat efter bogen. Min situation er endda kompliceret mere af at betaling foregår hos PayPal indtil videre.
P.S. din side er super veldesignet og ingen tvivl om at det bliver en conversion machine.
18 års erfaring med hardcore SEO / søgemaskineoptimering - Alt fra Tier2 linkbuilding til CTR manipulation - Få en SEO ekspert på dit projekt, Læs om SEO og Connect Media
@ Philip - Mange tak. Det er altid dejligt at høre, at folk kan lide min shop. :)
@ Jonas - Jeg har Dandomain og fik at vide fra dem, at så længe jeg har tilmeldt min analytics-ID i shoppens admin, så burde GA URL være på alle sites. Jeg har ikke kendskab til 'eksakt søgning'? Hvor kan jeg slå det til?
Mange tak for det billede! :) Men er det nødvendigt at lave en tragt? Min shop hedder nemlig ikke blot /shop/order2.html - der står langt mere i det felt, som højst sandsynligt ændre sig fra ordre til ordre.
Mange tak for det billede! :) Men er det nødvendigt at lave en tragt? Min shop hedder nemlig ikke blot /shop/order2.html - der står langt mere i det felt, som højst sandsynligt ændre sig fra ordre til ordre.
/ Casper
Det er derfor, du skal bruge matchtypen 'Hovedmatch'. Så tager Google sig ikke af alt det efter dit filnavn
Hovedmatch: Hvis din webadresse altid er den samme på dette trin i kanalen, men efterfølges af entydige sessions- eller bruger-id'er, skal du bruge filteret Hovedmatch og udelade de entydige værdier.
Eksempel: Hvis en bestemt brugers webadresse er 'www.eksempel.dk/udtjekning.cgi?page=1&id=9982251615', men id'et varierer for alle andre brugere, skal du skrive 'www.eksempel.dk/udtjekning.cgi?page=1' og vælge Hovedmatch som din søgeordstype.
Det er ikke nødvendigt at lave en tragt, du kan som sådan nøjes med målsiden. Men hele formålet med målet bør være at kunne se tragten. For du skal spore dine salg med ehandelssporing, så du får præcis omsætning mv., så du har konverteringsraten derfra. Så opsætningen af målet er kun relevant for at se frafaldsraten i checkout flowet.
Elias Sørensen:
kal du skrive 'www.eksempel.dk/udtjekning.cgi?page=1' og vælge Hovedmatch som din søgeordstype
Det er næsten korrekt - Google angiver at man ikke skal have domænet med. Typisk lykkedes det alligevel at få data ind selvom det skrives forkert som i ovenstående, men den dag Google strammer kravene til det de rent faktisk har angivet, så vil det give problemer. Og der er jo ingen grund til at gøre det vanskligere for Google Analytics at finde ud af hvad man mener.
Det er ikke nødvendigt at lave en tragt, du kan som sådan nøjes med målsiden. Men hele formålet med målet bør være at kunne se tragten. For du skal spore dine salg med ehandelssporing, så du får præcis omsætning mv., så du har konverteringsraten derfra. Så opsætningen af målet er kun relevant for at se frafaldsraten i checkout flowet.
Elias Sørensen:
kal du skrive 'www.eksempel.dk/udtjekning.cgi?page=1' og vælge Hovedmatch som din søgeordstype
Det er næsten korrekt - Google angiver at man ikke skal have domænet med. Typisk lykkedes det alligevel at få data ind selvom det skrives forkert som i ovenstående, men den dag Google strammer kravene til det de rent faktisk har angivet, så vil det give problemer. Og der er jo ingen grund til at gøre det vanskligere for Google Analytics at finde ud af hvad man mener.
@Elias: Arrh, nu troede jeg lige at jeg var så smart, fordi jeg netop klippede dit citat, men jeg kan godt se at det ikke fungerer optimalt :)
Og pokker tage Google. De har simpelthen så mange hjælpesider de ikke har opdateret, så man kan let finde 3 forskellige svar på samme spørgsmål. Men det er måske en af grundende til at begge dele virker endnu - de bliver nødt til at helgardere pga deres egen forvirring :)