Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erhvervskøb og garanti

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jan 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Molbiltelefon købt i sommeren 2011. Er sendt til reparation for samme problem for nu anden gang (skærmen fryser). De opdaterer software og udskifter reservedele.

Bærbar købt i sommeren 2011. Er sendt til reparation for samme problem for nu tredje gang (overopheder). De udskifter reservedele.

Jeg vil egentlig helst levere produkterne tilbage eller have dem udskiftet med fabriksnye produkter.

Er der nogen, der kan fortælle mig hvordan jeg er stillet?

Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 307
Skrevet kl. 10:26

Hvis den er købt i erhvervsregi, så er der de regler i har aftalt.

Hvis den er købt i Fona/El-Giganten etc. så vil du være stillet som en privat kunde, da de ikke har specielle vilkår for erhverv.

Hvis den er købt igennem Atea (og hvad de nu alle sammen hedder), så er det helt på deres vilkår det sker.

Det sker dog at producenten, har specielle service vilkår ved erhverv der dækker, selvom sælger ikke gør (Har HP tidligere haft - der skulle man tage fat i dem direkte).

Så der skal mere info på bordet for at kunne svare :)

Tilmeldt 14. Apr 09
Indlæg ialt: 216
Skrevet kl. 10:30

Jeg mener at forretningen er forpligtet til som minimum at udbedre fejlen op til 3 gange. Hvis du efter 3 gange stadig har samme fejl, så mener jeg at du kan ophæve købet eller gøre krav på et helt nyt produkt.

Tilmeldt 9. Feb 11
Skrevet kl. 10:32

Kineseren fra Mors:

Jeg mener at forretningen er forpligtet til som minimum at udbedre fejlen op til 3 gange. Hvis du efter 3 gange stadig har samme fejl, så mener jeg at du kan ophæve købet eller gøre krav på et helt nyt produkt.

Det er kun i forbindelse med privatkøb du har de rettigheder.

Tilmeldt 14. Apr 09
Indlæg ialt: 216
Skrevet kl. 10:39

Ah ja. Det er korrekt. Jeg havde ikke lige læst at der stod erhvervskøb. Ja her må jeg melde pas, men omvendt hvis han handle med gode mærker, så tænker jeg at de normalt ikke har noget problem med blot at udskifte dem med mindre de er i knæ.

Tilmeldt 7. Jan 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:49

Anders Skovsende:

Hvis den er købt igennem Atea (og hvad de nu alle sammen hedder), så er det helt på deres vilkår det sker.

Det er købt gennem Atea. Hhv. en HP computer og en Nokia telefon.

Jeg svinger forbi deres hjemmeside og ser hvad de skriver

Tilmeldt 9. Feb 11
Skrevet kl. 11:06

Så er der garanteret en begrænset reklamationsret (i forhold til en privat forbruger).

Atea vil højst sandsynligt kun ombytte, såfremt de kan tøre den af på leverandøren.

Mht. telefonen prøv at tage ind forbi en Telenor butik, sammen med de gamle rep sedler, og send den ind den vej igennem. Da jeg arbejde for Sonofon (Nu Telenor), tog vi mod alle reklamationer uanset købssted bare der var en faktura. Og der har jeg da fra tid til andet fået ombyttet telefonen for folk (du skal nok ikke regne med at få pengene tilbage).

Mht. computeren vil jeg ikke satser det store på udbedring :( Mange af de store amerikanske firmaer har meget strenge reklamationsprocedure over sælgeren. Dvs. det er kun i tilfælde af Atea vil æde regningen at den vil blive ombyttet :(

Fra Odense
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 11:15

Det er netop af samme grund, jeg køber som privatkunde, de gange jeg kan slippe afsted med det, men jeg går ud fra, at man kun kan det (ud fra et fradragsmæssigt synspunkt), hvis man har et enkeltmandsfirma - eller hvad siger reglerne egentlig om det?

Mvh. Niels

Fra KBH
Tilmeldt 1. May 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 11:16

Det er ikke korrekt, at sælger har tre forsøg på at udbedre fejl og mangler. Det er desværre en udbredt misforståelse. Selvfølgelig er der ikke taget højde for fejl som er periodiske. Der står i KBL § 78 (som kun omhandler forbrugerkøb)...

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1)   afhjælpning af mangelen,

2)   levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),

3)   et passende afslag i købesummen eller

4)   ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

Hvis en fejl er periodisk, har værkstedet selvfølgelig flere forsøg, da de skal ramme fejlen når den er der. Selvfølgelig gælder også, at sælger har lov til at sende produktet til undersøgelse, da det ikke er sikkert at sælger selv har kompetence til at undersøge om produktet har lidt overlast eller har en fejl.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)