Jeg står sammen med en ven og overvejer at åbne en webshop, men da vi begge er helt nye inden for denne branche har vi brug for nogle ret basale svar. Hvilke muligheder har vi ang. de varer vi skal sælge? køber man normalt alle varer hjem og har liggende på lager eller har man aftaler med de forskellige producenter? I så fald hvordan fungere sådanne aftaler? MVH Martin |
Ang. start af webshop og varer.
Det kommer helt an på hvilke producenter du arbejder med, hvilke vare osv osv osv... Fortæl hellere om hvilke vare eller branche i tænkte at arbejde med, så er jeg sikker på der er nogle der kan hjælpe dig. www.aquadan.dk som jeg laver web-site for, har f.eks. ikke et stort lager af bade hjemme, men får dem hjem på ganske kort tid fra hans leverandør. Men hvis du tænker at handle tøj, make-up, creame, ure, mobiler ol. tror jeg du skal have et lille lager af dette, men blot hvad jeg tror. Held og lykke med det Martin! |
det kommer meget an på hvilke produkter i vil sælge, samt hvilken målgruppe i vil sælge til, nogen grupper vil have varen dagen efter, andre kan godt vente et par dage. Så fortæl os hvad vi vil sælge, så kan vi bedre vejlede. PS. jeg var jo så for langsom :-) |
Det drejer sig om klatreudstyr og andet pionær udstyr. Senere evt. udvide til at omfatte mere indenfor outdoor og sportsartikler, dog ikke så meget tøj. Ps. Virkelig god service det her.. 2 svar indenfor 6 min :O |
Nu kender jeg ikke priserne på sådan noget udstyr, men jeg tror godt at jeres kunder vil kunne vente et par dage med at få varene, til forskel fra computer folk, der vil have deres grafikkort inden 24 timer. Så jeg tror måske det er noget med at finde en grossist af den slags udstyr og få en aftale i hus. Jeg vil ikke tro et varelager er nødtvendigt, hvis i vil kunne få varene dag til dag fra grossisten. |
Hvordan finder jeg så en grossist af denne slags udstyr? umiddelbart kunne jeg ikke finde noget med hjælp af google og man kan vel tvivle på der findes en dansk grossist inden for noget så småt som klatreudstyr. |
|
www.atmengros.dk - Rengørings og Engangs artikler - Toilet papir-
Det er nemlig rigtigt, hvad IP-experten siger: Jo tættere du kommer på producenten, jo færre engros-led skal du igennem og jo bedre avance kan du opnå. Nogle producenter kan man endda handle med direkte, så man helt undgår fordyrende mellemled. Jeg tror et godt bud på dit dilemma er en mellemløsning: De mest solgte varer kan du have på lager og levere fra dag til dag. Andre varer, som er dyre eller ikke sælger lige så hæftigt kan du levere på bestilling. På den måde kan du vise et stort udvalg frem i netbutikken. Det kræver blot at du ud for hver vare skriver, hvor lang tids levering der er på varen. Og det betyder så igen, at du skal lave en aftale med din leverandør (producenten eller distributøren) om: - så hurtig levering som muligt (dette skal testes de første gange du bestiller varer hjem, så de leveringstider du lover dine kunder kan holdes) - at du godt må købe små portioner af gangen Hver gang en kunde køber en vare som skal bestilles hjem, bestiller du lidt ekstra til dit eget lager, så den dyre fragt kan fordeles ud på flere produkter. På den måde kan du stille og roligt bygge dit lager op i takt med at du finder ud af, hvad der sælger bedst – og uden at skulle investere en formue i et stort lager fra starten af. Mvh. Bo Jensen Butik Go’aften |
mit råd til jer, efter at selv starte op på bar bund både viden samt lagermæssigt. det er et meget specialområde jeres vare ligger inden for, men at kontakte konkurrenter for at få fif, den hopper jeg ikke på.
Det er bare mine erfaringer, jeg har gjort mig. Held og lykke |
Der findes jo rigtig mange der kan noget der ligner det I har gang i. Spørgsmålet er hvor vigtig leveringstiden er for jeres kommende kunder Det ville måske være en idé at få det afdækket inden I kaster jer ud i store investeringer og lagerbinding. Hvem er jeres potentielle kunder? Hvad er deres valgkriterier? Hvordan skal shoppen designes, for at fjerne deres usikkerhed omkring, hvorfor det er hos jer de skal købe? I en startfase ville jeg altid forsøge at minimere risikoen for at brænde inde med et lager, der flytter sig langsomt. Så hellere tjene lidt mindre pr. vare. Når I så har gang i butikken kan I som andre råder jer til, investere i et mindre lager. Men lover man en leveringstid - som man altid holder, tror jeg ikke det spiller nogen rolle om det er fra dag til dag eller 5 dage der går. Andre ting er garanteret vigtigere. Men som sagt undersøg det, der intet som kundernes mening. |