Hvis jeg Ejer et ApS og sælger den til Eks Cookie eller en anden person. Er det jo ikke en virksomhedsovertagelse fordi et selvskab er jo en juridisk enhed for sig selv.
Det tør jeg faktisk ikke sige. Normalt kan man jo sælge aktier, så det lyder vel lidt rigtigt - men hvis hele virksomheden sælges - altså ikke bare inkrams affär (hups det var vist svensk - ikke bare aktiverne) - så tror jeg også man skal følge loven om virksomheds overdragelse for at være på den sikre side ved salg af alle anparter eller aktier (eller bestemmende flertal) men jeg er ikke sikker. Jeg tror jeg ville høre en jurist men ellers følge loven:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2951
som jo ikke er så kompliceret, og som jeg ser det, kommer man ikke uden om de helt almindelige varsler i alle fald.
Journalist forbundet har også en del om det:
http://journalistforbundet.dk/Job--lon/Love-og-regler/Virksomhedsoverdragelse/
hvor man kan bide mærke i, at medarbejderne jo ikke kan nægte at følge med over MEN hvis overdragelsen betyder væsentlige ændringer i ansættelsesforholdet (herunder helt garanteret løn og arbejdstid) så kan de vælge at lade ændringerne betragte som opsigelse fra arbejdsgivers side.
Selve det at man overtager en virksomhed er i øvrigt ikke gyldig opsigelsesgrund hvis man skal ud i en fyringsrunde. Man skal kunne begrunde det økonomisk eller på anden saglig vis. Bare at ville tjene mere som virksomhed er ikke opsigelsesårsag nok.
Tillidsrepræsentanter og lignende, bevarer også deres rettigheder ved en overtagelse.
Evt. overenskomster skal man være hurtig med at varsle opsigelse af, eller bliver de automatisk overført som tiltrådte.
Jeg synes det er helt afgørende, at man inden en overtagelse har sikret sig helt klare linjer om hvordan omkostninger ved strukturelle ændringer skal påvirke købesummen. De kan være så store, at mange gerne forærer en virksomhed væk, eller ligefrem må betale for at komme af virksomheden. Pas også på lager som let kan være overvurderet og kundefordringer samt forpligtelser mod 3. part inkl. skat og moms. Jeg har været leder i mindst 15 større overtagelser i Europa og Asien - og selv en lille sag som denne, kan koste dyrt.