Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opsigelse af medarbejdere ved overtagelse af virksomhed.

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

HALLO HALLO HRJesper Hansen 

kan dælme godt ske det er lederens ansvar, men nu er landet nu engang sådan at det trods alt ikke er mig der er lederen, og har ikke konneksion  til hverken det gamle firma eller de ansatte.

Jeg kan blot konstatere at det går ikke og køre videre, for så går der ikke lang tid og så er det hele tabt på gulvet. 

Ejeren af firmaet har haft en anden virksomhed i samme branche, og har derfor ikke haft tid til at tage sig af den virksomhed som der nu sælges til mig. Havde virksomheden givet et pænt overskud havde han naturligvis ikke solgt den.

Alternativet var at han lukkede virksomheden, men som iværksætter ønsker man naturligvis ikke at lade "sit lille barn" gå bort.

Og det er trods alt bedre at en virksomhed består med færre ansatte end at gå neden om og hjem med hele skibet lastet.

Så kan man spørge hvor ledelsen er henne i det gamle firma... ingen steder!
Der var IKKE ledelse. men det ændre ikke på at alternativ til lønnedgang og færre timer afspejler at alle mister jobbet... man kan jo ikke hokus-pokus penge frem i krise-tider. 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 01:03

Øh nej, men det er dig der burde have styr på varslerne og netop sætte prisen du vil betale for virksomheden efter det.

Jeg er sikker på at de dygtige medarbejdere vil se på sagen og vurdere om de ønsker at fortsætte, og dem der alligevel ikke kan få job andre steder kan du nok lokke med på vognen, så må du se hvad du kan bruge dem til :-)

Ved godt at det lyder lidt arrogant, men det er altså dig der er den stærke part i den sag, og når alt det er sagt så håber jeg det bedste for både medarbejderne og dig. Det er jo bare super hvis dine lederevner sikrer deres arbejdsplads og forhåbentlig flere fremover :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:32

Lyder som om der er indgået aftale om virksomhedsovertagelse uden tingene er ordentlig gennemgået.

Har du overtaget - så har du overtaget medabejderne - og deres varsler som vel kan være fra 1 md til 6 måneder afhængigt at hvor længe de har været ansat. Så kan kun du fyre dem og ikke den tidligere ejer. Det med, at de inden en måned skal tilbydes ny kontrakt ved en virksomhedsovertagelse kan umuligt betyde at deres varsel kun er en måned. Du kan givet ikke i forbindelse med overtagelsen bare kræve lønnedgang af dem - men du kan fyre dem hvis de ikke vil gå ned i løn, og det er nødvendigt for dig, for at kunne drive virksomheden.

Ved overtagelsen skulle de forpligtelser du har taget i forhold til personalet ha været med i betragtning sammen med alle andre evt. forpligtelser i forhold til 3. mand, skat moms -lagerværdier, tilgodehavender og hvad ved jeg - afhængigt af virksomhedsform og aftalen.

Du kan sagtens aftale med den tidligere ejer, at han tager omkostningen ved opsigelserne hvor de næppe er til stor nytte i opsigelsesperioden. 

Du kan også sagtens aftale med medarbejderne at de går ned i løn eller op i arbejdstid, men vil de ikke, hænger du på deres opsigelsesvarsler. Du kan evt. lade dem få en form for overskudsdeling i stedet.

Du skal overveje om du vil tage forpligtelserne ind i dit nuværende selskab eller i et nyt ApS - men det kan jo være låst allerede hvis du har kontrakt om at overtage selskabet og det er dit CVR der er underskriver - så må du ud i at sælge den aftale videre til et nyt ApS du kan oprette.

vh

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 15:20

Hej Cookie

Ja det lyder som det rigtige svar i denne tråd. Uden jeg er Jurist.

Det jeg ikke lige 100% kan finde ud af er om trådstarter har overtaget virksomheden 100% eller om han kun har købt aktiviteterne ud af virksomheden samt overtaget medarbejder. Men hvis han har overtaget medarbejderne mener jeg at samme regler gælder som Cookie beskriver.

Hvis man kunne sælge aktiviteterne fra en virksomhed til en anden og ikke overtage medarbejderne på samme vilkår som de har i dag. Var der nok flere virksomheder som gjorde dette da krisen startede eller senere.

Det som menes at medarbejderne skal have en kontrakt inden 30 dage fra en virksomhedsovertagelse er jo de samme regler som ved nye medarbejder. Denne kontrakt kan medarbejderen så sige ja til også er det den som gælder hvis de siger nej er de opsagt på de vilkår som de havde i den gamle virksomhed´s kontrakt. Men man skal stadig opsige dem.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 15:33

Glemte lige og skrive.

Hvis jeg Ejer et ApS og sælger den til Eks Cookie eller en anden person. Er det jo ikke en virksomhedsovertagelse fordi et selvskab er jo en juridisk enhed for sig selv.

Men hvis jeg ejer en virksomhed og sælger mobiltelefoner og inventar og jeg sælger inventar delen af virksomheden og de medarbejder som arbejder med dette og forsætter med mobiltelefoner. Så den som køber dette er det jo virksomhedsovertagelse og derfor skal medarbejderne have en ny kontrakt indenfor 30 dage. og hvis de siger nej så skal de opsiges på den gamle kontrakt og opsigelse varsel.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:25

Lykkebjerg:
Hvis jeg Ejer et ApS og sælger den til Eks Cookie eller en anden person. Er det jo ikke en virksomhedsovertagelse fordi et selvskab er jo en juridisk enhed for sig selv.

Det tør jeg faktisk ikke sige. Normalt kan man jo sælge aktier, så det lyder vel lidt rigtigt - men hvis hele virksomheden sælges - altså ikke bare inkrams affär (hups det var vist svensk -  ikke bare aktiverne) - så tror jeg også man skal følge loven om virksomheds overdragelse for at være på den sikre side ved salg af alle anparter eller aktier (eller bestemmende flertal) men jeg er ikke sikker. Jeg tror jeg ville høre en jurist men ellers følge loven:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2951 

som jo ikke er så kompliceret, og som jeg ser det, kommer man ikke uden om de helt almindelige varsler i alle fald.

Journalist forbundet har også en del om det:

http://journalistforbundet.dk/Job--lon/Love-og-regler/Virksomhedsoverdragelse/

hvor man kan bide mærke i, at medarbejderne jo ikke kan nægte at følge med over MEN hvis overdragelsen betyder væsentlige ændringer i ansættelsesforholdet (herunder helt garanteret løn og arbejdstid) så kan de vælge at lade ændringerne betragte som opsigelse fra arbejdsgivers side.

Selve det at man overtager en virksomhed er i øvrigt ikke gyldig opsigelsesgrund hvis man skal ud i en fyringsrunde. Man skal kunne begrunde det økonomisk eller på anden saglig vis. Bare at ville tjene mere som virksomhed er ikke opsigelsesårsag nok.

Tillidsrepræsentanter og lignende, bevarer også deres rettigheder ved en overtagelse.

Evt. overenskomster skal man være hurtig med at varsle opsigelse af, eller bliver de automatisk overført som tiltrådte.

Jeg synes det er helt afgørende, at man inden en overtagelse har sikret sig helt klare linjer om hvordan omkostninger ved strukturelle ændringer skal påvirke købesummen. De kan være så store, at mange gerne forærer en virksomhed væk, eller ligefrem må betale for at komme af virksomheden. Pas også på lager som let kan være overvurderet og kundefordringer samt forpligtelser mod 3. part inkl. skat og moms. Jeg har været leder i mindst 15 større overtagelser i Europa og Asien - og selv en lille sag som denne, kan koste dyrt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:28

Ups - og glem ikke feriepenge forpligtelser som jo også overtages

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:49

konstruktionen for mit vedkommende er således.

Ejeren har en virksomhed idag med ansatte, men da ejeren er registreret som enkeltmandsvirksomhed og trods der ikke er gæld i virksomheden så fastholder banken stadig pant i virksomheden da han har flere virksomheder samt lån i hans private hus m.v. (Vestjysk bank) :-D

Vi laver så en leje aftale om at jeg lejer hans virksomhed og står for driften i mit cvr-nummer, min virksomhed.

Fra Hobro
Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 568
Skrevet kl. 16:51

Hvis du har to firmaer og ønsker de ansatte at arbejde begge steder vil jeg ikke anbefale en løn nedgang ej heller en fyring

Find ud af om ikke det er muligt at finde nogle timer ved at gøre ting mere effektivt. Den overskydende tid kan du så bruge i firma 2. Snak med medarbejderne og lad dem komme med forslag til omlægningen.

At fyre folk for at ansætte dem igen giver dårlig arbejds moral og snakken i krogene. Det kan koste mange møder og unødig tid, fagforening og andet. 

Men måske kan du med dialog undgå lønstigning næste gang der skal forhandles.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:04

Jakob Rex:
Vi laver så en leje aftale om at jeg lejer hans virksomhed og står for driften i mit cvr-nummer, min virksomhed.

I skal givet ha en kyndig jurist med ind over. Lejer hans virksomhed lyder som noget der skal en ganske omfattende kontrakt til.

Personalet - bliver de i hans CVR og dermed stadigt hans formelle ansvar - eller skal de tilbydes job hos dig i dit CVR og hvis de takker nej - skal gamle ejer så stå for opsigelsen og deres omkostninger - inkl. ferie tilgode osv?

Skal du fakturere i dit CVR - skal du købe lager og kundefordringer m.m?

Hvorfor køber du ikke aktiverne og kundelisten ud af selskabet i stedet for at leje. Hvis du alligevel skal nyansætte personalet og han skal opsige dem der ikke vil ha jobbet hos dig, så var det vel lettere. Han står med alt bagudrettet gæld, og du kun for det fremadrettede.

Aktiver inkl. lager og kundeliste koster kr xxx og du ansætter de folk du vil på dine betingelser, og han har omkostninger for dem der ikke vil med over på de betingelser? (og tænk nu på, at der jo kan være ansatte som er vigtige for din omsætning/kunderelationer). Banken står så med pant i et tomt selskab, men om den kan gøre noget ved det tvivler jeg på. Det vil dog kunne afhænge af pantaftalen. Du skal vel også ha en bankforbindelse til driften - men det har du måske selv.

Lager kan du evt. aftale at betale en del af nu, og resten f.eks. om 12 mdr. og det du ikke har solgt til den tid, må han beholde, så du kun betaler for kurante varer. Om krævet kan penge sættes på escrow så han er sikret dem hvis lageret kan sælges.

vh

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)