Hej Har siddet og søgt efter lidt info, men synes ikke rigtig jeg fandt hvad jeg skulle bruge, håber der er et par af jer der kan hjælpe lidt ? Har startet egen virksomhed d. 01.08.11, stadig ved siden af mit normale fuldtidsarbejde, altså i enkeltmands regi og ikke selskabsform. Har så lidt spørgsmål 1. Er regnskabsåret så det samme som skatteåret, altså altså allerede efter kun 5 mdr ? 2. hvad og hvordan kan jeg trække noget fra for 2011 eller skal det hele trækkes fra, hvis der er noget, i 2012 ??? Det skal siges at jeg til dato ikke har tjent eller omsat for en eneste krone, der har kun været udgifter til diverse ting og sager, så der er ikke et overskud endnu, dog heller ikke et underskud, kun regninger og udgifter. Bla større varekøb, dvs har kun betalt depositum på varerne der bliver leveret i næste mdr, skal så betale resten, hvordan trakler man det hvis det strækker sig over 2 år ? håber i kan hjælpe lidt Thomas |
Man bliver let skældt ud herinde hvis man siger UHA - du mangler en del viden, og bør måske ha en hjælper der kan bogføre og vise dig på vej, det behøver ikke være så dyrt, men da du ikke har indtægter, så forstår jeg godt du vil undgå det.
1 - ja regnskabsåret er kalenderåret for dig, så du skal lave regnskab for 1/8 2011 til udgangen af året.
2 - Det regnskab består af alle indtægter minus alle udgifter du har til at erhverve indtægterne.
Det er klart, at du ikke flere år i træk derved kan have underskud og undgå vrøvl med skat og moms, men du kan sagtens ha som du beskriver det. Du skal ifylde den udvidede selvangivelse som du får i skat som indehaver af CVR
Jeg går ud fra du har indberettet moms efter 3 kvartal, og nu nærmer dig at skulle indberette efter 4. kvartal. Også hvis du ikke havde noget at indberette i et af kvartalerne - så skal du nemlig 0 indberette som CVR
Dit køb af varer er ikke en udgift. Det er bare at bytte penge om til varer, så varerne går ind i din status i stedet for penge. Derfor har du ikke andet problem, end at du naturligvis i dit regnskab skal ha lager status med. Der vil det være nemt for dig, hvis du har EN konto i banken som alt firma kører over, men, at du har betalt depositum på varer, koster dig ikke noget som sådan regnskabsmæssigt.
NÅR du så sælger varene, SÅ får du en indtægt MINUS din udgift = det du har betalt for varen og som du har den på lagerstatus til i værdi og MINUS de udgifter du i øvrigt har ved at drive din forretning
venligst