Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat & Enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Har siddet og søgt efter lidt info, men synes ikke rigtig jeg fandt hvad jeg skulle bruge, håber der er et par af jer der kan hjælpe lidt ?

Har startet egen virksomhed d. 01.08.11, stadig ved siden af mit normale fuldtidsarbejde, altså i enkeltmands regi og ikke selskabsform.  Har så lidt spørgsmål

1. Er regnskabsåret så det samme som skatteåret, altså altså allerede efter kun 5 mdr ?

2. hvad og hvordan kan jeg trække noget fra for 2011 eller skal det hele trækkes fra, hvis der er noget, i 2012 ???

Det skal siges at jeg til dato ikke har tjent eller omsat for en eneste krone, der har kun været udgifter til diverse ting og sager, så der er ikke et overskud endnu, dog heller ikke et underskud, kun regninger og udgifter.

Bla større varekøb, dvs har kun betalt depositum på varerne der bliver leveret i næste mdr, skal så betale resten, hvordan trakler man det hvis det strækker sig over 2 år ?

håber i kan hjælpe lidt

Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:28

Man bliver let skældt ud herinde hvis man siger UHA - du mangler en del viden, og bør måske ha en hjælper der kan bogføre og vise dig på vej, det behøver ikke være så dyrt, men da du ikke har indtægter, så forstår jeg godt du vil undgå det.

1 - ja regnskabsåret er kalenderåret for dig, så du skal lave regnskab for 1/8 2011 til udgangen af året.

2 - Det regnskab består af alle indtægter minus alle udgifter du har til at erhverve indtægterne.

Det er klart, at du ikke flere år i træk derved kan have underskud og undgå vrøvl med skat og moms, men du kan sagtens ha som du beskriver det. Du skal ifylde den udvidede selvangivelse som du får i skat som indehaver af CVR

Jeg går ud fra du har indberettet moms efter 3 kvartal, og nu nærmer dig at skulle indberette efter 4. kvartal. Også hvis du ikke  havde noget at indberette i et af kvartalerne - så skal du nemlig 0 indberette som CVR

Dit køb af varer er ikke en udgift. Det er bare at bytte penge om til varer, så varerne går ind i din status i stedet for penge. Derfor har du ikke andet problem, end at du naturligvis i dit regnskab skal ha lager status med. Der vil det være nemt for dig, hvis du har EN konto i banken som alt firma kører over, men, at du har betalt depositum på varer, koster dig ikke noget som sådan regnskabsmæssigt.

NÅR du så sælger varene, SÅ får du en indtægt MINUS din udgift = det du har betalt for varen og som du har den på lagerstatus til i værdi og MINUS de udgifter du i øvrigt har ved at drive din forretning

venligst 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 21:02

Hej Petro,

Du skal have et bogføringsprogram - selv beruger jeg et freeware program dels til eget firma dels til opgaver for kunder.

Du finder det ved en googling af WinFinans Small Business 

Du skriver:

PretoDenmark:
har ikke tjent eller omsat for en eneste krone
at du 

Så derfor har du så ikke momsbetaling og du er formentlig heller ikke momspligtig med en omsætning så lav - men hvad forventer du at få i omsætning i år?

Hvis du er under 50tkr. så behøver du ikke at få et CVR nr. nu men vente til du nærmer dig en omsætning på 50tkr. -

Du skal så heller ikke tage moms på dine fakturaer du udskriver når det sker altså de 25% !

1. Regnskabsåret er det samme som kalender året 

2. Dine omkostninger bliver jo modregnet i dine omsætning i dit bogholderi altså:

omsætning - vareforbrug og omkostninger = resultat

- det er dette res der er skattepligtigt og det fremkommer som resultat af din bogføring!

Du er velkommen til at ringe/skrive for yderligere hvis du synes der er behov derfor - du skal ikke holde dig tilbage bare mas på!  Wink

Her fanger du mig for mere: 4078 6158

mvh

john Sommer 

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Tilmeldt 19. Jan 12
Skrevet kl. 21:04

Hej John H

Tak for svaret ! Ja der er meget at finde ud af når man starter op, men momsen, seperat virksomheds konto osv er der styr på,  blev bare lidt overrasket over at et regnskabs år kunne slutte efter 5 mdr. .........

så jeg opgiver bare hvad jeg indtil videre har indskudt på firmaets konti minus de udgifter der har været ?

Tilmeldt 19. Jan 12
Skrevet kl. 21:19

Hej John S

Super svar tak for det ......... Har allerede cvr nummer da jeg importerer varer, eller rettere prøver at importere varer fra asien, primært Thailand. Men der skulle gerne være varer på hylderne så at sige inden slutningen af februar !  Så indtil da er den eneste "indtægt" i firmaet den kapital på omkirng 50.000 jeg har indskudt, til drift og varekøb !

Tak for tippet omkring programmet til bogføring, kigger jeg lidt nærmere på og melder mig siker igen når jeg kører fast

Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:31

PretoDenmark:
så jeg opgiver bare hvad jeg indtil videre har indskudt på firmaets konti minus de udgifter der har været ?

Nej du opgiver dine indtægter (forstår 0) minus udgifter = dit resultat. Hvad du har indskudt som privat CVR betyder ikke noget - man indskyder ikke i et privat selskab/CVR og det du hæver og bruger har heller ikke betydning (det sker via status og mellemregning) 

Du betaler skat fra virksomheden af indtægter minus udgifter. Det du skyder ind vedrører ikke resultatet og det du hæver heller ikke, det er jo dine egne penge alt sammen, det eneste du skatter er overskud/underskud.

Jeg forstår du er momsregistreret - du skrev jo du havde CVR. Selv om du ikke har solgt og har moms, skal du ha momsindberettet 0 indberetning kvartal 3 og nu for kvartal 4 - ellers vil du få en reminder som normalt koster 800 kr - så indberet. Den skal du huske hvert kvartal.

Du skriver senere at du importerer eller vil importere fra Thailand, og du skal i så fald importregistreres.

God ide som John S er inde på at få et regnskabsprogram f.eks winfinans som han sikkert anbefalede, men du bliver nødt til at sætte dig ind i de mest basale regler hvis du skal kunne bogføre korrekt uden hjælp i alle fald.

Det lyder sikkert lidt for kompliceret, men når først du er inde i det, så går det ret let. Gem i alle fald alle regninger og før i det mindste en klade som regnskab over alt du har med at gøre, så kan en udefra mod lidt penge skaffe dig på plads

vh

Tilmeldt 20. Jan 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 16:18

Hej John, du lyder til at havde meget styr på skat og enkeltmandsvirksomhed. Kan du hjælpe med følgende:

Bliver ansat som IT-konsulent fra 1.feb. 2012 og skal tage stilling til om det bedst kan svare sig med en timeløn over skattekortet eller aflønning som selvstændig med et CVR nummer. Kan du sige noget grundlæggende hvad der bedst kan svare sig eller hvilke arbejde der præcist ligger bag?

Det er selvfølgelig lige usikkert i de her tider men lønnen er væsentlig højere som selvstændig end hvis det er over skattekortet så selvfølgelig fristende at prøve at begå sig som selvstændig men hvis man så bliver ledig er der vist ingen dagpenge at hente.

Ansættelsen sker på 3mdr basis med mulighed for en forlængelse. Synes det er svært hvilken løsning jeg skal vælge..

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. Thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:25

Hej.

Du skal passe på, at SKAT ikke statuerer lønmodtagerforhold, såfremt du kun har den

ene kunde som selvstændig.

MvH

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:37

Peter - Revisor:

Du skal passe på, at SKAT ikke statuerer lønmodtagerforhold, såfremt du kun har den

ene kunde som selvstændig.

Jeg vil gå så vidt som til at sige, at hvis du kun har det - og aftalen laves 3 mdr med mulighed for forlængelse, så vil det at af skat ses som lønmodtager forhold. Det har ikke så stor skatte risiko for dig, som for arbejdsgiveren. Dels vil han hænge på din b-skat hvis ikke du indbetaler den, dels kan han få vrøvl med feriekonto o.l.

For dig betyder det jo, at HVIS du fakturerer - så har du ingen opsigelsesvarsel ud over hvad I måtte skrive. Arbejdsgiver vælger sine 3 mdr ud fra, at så er du stadigt aldrig over 1 mdrs varsel.

Han kan forlænge, men det kræver at forlængelsen skyldes at ex en person du vikarierer for ikke kom tilbage alligevel, eller en bestemt opgave tog 1 md mere end ventet. Man kan ikke som arbejdsgiver omgå funktionærloven ved bare hele tiden at forlængemed 3 mdr som nyansættelse. Du vil ikke ha lønmodtagernes garantifond, ikke feriepenge ikke atp ikke feriefridage hvis din overenskomst ellers siger det, så du skal jo dels ha en aftale der sikrer din opsigelsestid, dels giver en del mere i løn end hvis du var fastansat, for arbejdsgiver sparer jo risiko, ferie og alt den slag. Du skal også ha aftale om hvordan i reagerer hvis du er syg.

Ud fra din beskrivelse, vil det være en omgåelse i forhold til skat, at kalde en fastansættelse selvstændig, bare fordi arbejdsgiver kun vil tage dig for 3 mdr ad gangen.

Du skal sikre dig som beskrevet. Hvis du derudover vil være selvstændig, så skal du tage risikoen ved arbejdet, netop ikke have løn under ferie og sygdom + søge andre du kan arbejde for + selv tilrettelægge dit arbejde

vh

Tilmeldt 20. Jan 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 17:53

Hej John tak for dit fyldenstgørende svar. Jeg er dog ikke så meget inde i skatteregler og den slags på højt niveau.

Er stadig meget i tvivl om hvilken løsning jeg skal vælge. Min kontrakt vil være timeansat med skattekort og 100 kr mindre i timen i forhold til hvis jeg valgte løsning 2 hvor man er selvstændig. Så det hele taget i betragtning er der også stor risiko ved at være timeansat, hvor man kun får betaling for de dage man arbejder. Dermed bliver jeg syg, tager ferie eller lign er der ingen betaling. Dette gælder også ved at være selvstændig så mit issue og tvivl går nok på hvorfor sige nej til 100kr mere i timen når vilkårene er de samme? Hvilken løsning havde du valgt hvis du stod i samme situation og hvilke forholdsregler havde du taget overfor skat / arbejdsgiver?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)