Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er retskrivning vigtigt?

Side 3 ud af 4 (36 indlæg)
Fra Midtjylland
Tilmeldt 20. Mar 08
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle.

Jeg begår mange retskrivnings fejl, sikkert dagligt og sikkert også i denne tekst.

Jeg er et fjols til at sætte komma, og kan springe mellem nutid og datid.

Som andre også nævner, er der forskel på min ihærdighed for at være korrekt alt efter hvor jeg skriver. Kunde materiale skal bare være 100% i orden, men i diverse forums slækker jeg lidt på stavekontrollen.

Men frem til hvad jeg egentligt har på hjerte.

Jeg lader aldrig en evt. god forretning gå til spilde blot fordi leverandøren/kunden/etc. etc. ikke staver ordentligt eller glemmer et r hist og her.

Jeg havde engang en chef der stavede ad H til. Den dygtigste person jeg nogensinde har arbejdet sammen med.

Indholdet i en tekst er det vigtigste, ikke hvordan det er formuleret og/eller stavet.

Dte betdyer otfe ikek nogte, i hviklen rækkfeølge bogtsaverne såtr, så lnæge frøste og sdiste bogsatv er korrket palceret.

KMosen

En af fordelene ved at være rodet, er at man hele tiden gør nye, spændende opdagelser. Peter Plys, bjørn

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:10

kmosen:
Dte betdyer otfe ikek nogte, i hviklen rækkfeølge bogtsaverne såtr, så lnæge frøste og sdiste bogsatv er korrket palceret.

Ja, det er almindeligt kendt, men det forudsætter at alle de rigtige bogstaver er tilstede i ordet for at det virker.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:15

Jeg er helt enig i, at hjemmesider med stavefejl er mindre troværdige, og jeg går også selv videre til en anden side, når jeg har set et par stykker af dem. Tilbage er så bare lige spørgsmålet om søgemaskineoptimering, for det kan reelt være en grund til at ikke bare tillade stavefejl men endda plante dem med vilje! Læs fx denne artikel:

http://www.breezemedia.co.uk/advanced-seo-spelling-mistakes/

Jeg vil dog til enhver tid bruge andre teknikker til at få disse fejlstavninger med på hjemmesiden end ligefrem gøre dem så synlige...

Mvh, Lone

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 14:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

kmosen:

Indholdet i en tekst er det vigtigste, ikke hvordan det er formuleret og/eller stavet.

Jeg er helt enig med dig i, at der er stor forskel på "her og nu"-kommunikation som fora, facebook, visse mails osv. og brochure, webtekst, salgsbreve m.v.

Jeg er også grundlæggende enig med dig i din første påstand, men dårligt sprog (også selvom det evt. er korrekt) giver knas på kommunikationen til en vis mængde af dine modtagere, og vil derfor helt automatisk medføre dårligere salg. Godt sprog vil ikke have den samme negative virkning på den modsatte kundegruppe.

Den sidste påstand er en almindelig fejlantagelse.
Det er korrekt, at man sagtens kan afkode indholdet i sætningen, men det tager længere tid og giver anledning til forvirring. Det svarer lidt til at sige, at det ikke betyder noget om musikken spilles live eller på en hårdt komprimeret mp3 spiller sluttet til en lommehøjttaler.

Venlig hilsen

Hans

Fra Midtjylland
Tilmeldt 20. Mar 08
Skrevet kl. 14:36

Hans Stokholm Kjer:
Det er korrekt, at man sagtens kan afkode indholdet i sætningen, men det tager længere tid og giver anledning til forvirring. Det svarer lidt til at sige, at det ikke betyder noget om musikken spilles live eller på en hårdt komprimeret mp3 spiller sluttet til en lommehøjttaler.

Hej Hans.

Du har selvfølgelig ret i alt hvad du skriver.

Det eneste jeg egentligt ville frem med var; jeg kan sagtens arbejde sammen med personer der ikke formulerer sig korrekt.

Det er ofte slet ikke det, der er afgørende for et godt samarbejde.

Det er da f.eks. dejligt at min vinduespudser kan stave, men det hjælper bare ikke hvis han ikke kan pudse vinduer.

I nogle brancher er det naturligvis afgørende med retskrivning, formulering og stavefejl.

Kmosen

En af fordelene ved at være rodet, er at man hele tiden gør nye, spændende opdagelser. Peter Plys, bjørn

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 14:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

kmosen:

Det eneste jeg egentligt ville frem med var; jeg kan sagtens arbejde sammen med personer der ikke formulerer sig korrekt.

Det er ofte slet ikke det, der er afgørende for et godt samarbejde

Næh - selvfølgelig er det da ikke et problem på den måde. Men når nu din vinduespudser er dårlig til at stave og formulere sig, så er det måske bare bedst at han får en anden til at skrive teksterne til hans brochurer, hjemmesider, salgsbreve mv. - eller som minimum får læst korrektur på teksterne.

Når først man kender personen, betyder stavefejl ikke så meget, men når man kun kender teksterne og ikke mennesket bag, så betyder det en masse.

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16489
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 14:54

kmosen:

Hans Stokholm Kjer:

Hej Hans.

Du har selvfølgelig ret i alt hvad du skriver.

Det er ofte slet ikke det, der er afgørende for et godt samarbejde.

Det er da f.eks. dejligt at min vinduespudser kan stave, men det hjælper bare ikke hvis han ikke kan pudse vinduer.

I nogle brancher er det naturligvis afgørende med retskrivning, formulering og stavefejl.

Kmosen

kunde kontakt vigtigt ingen stave fejl

alle brancher vigtigt det skrives retskrivning formulering korrekt og stavefejl frit

medarbejder imellem medarbejder mindre vigtigt især vis der går ekstra tid at rettet 100% stavefejl frit, tid er penge og vis det går hurtigere ens samarbejde imellem medarbejder er det bedste der er lidt stavefejl varen du levere skal jo være til kunden og husk det afgørende led er kunde kontakt

en person kan være god person til sit arbejde og dårlige til at stave , men vis er så god får den person  til sit arbejde er der hjælpe midler og måske lige en til at kigge sine tekster igennem, det kan godt betale sig

forummer mere vigtigt dog ikke ligeså vigtigt som ens egen side , dog skal tænkes også kunder læser på amino.dk

i alt retskrivning vigtigt det gøres korrekt alt der laves ud ad til mod kunderne

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Fra Århus
Tilmeldt 3. Sep 07
Indlæg ialt: 25
Fra  Bevco.dk Skrevet kl. 15:26

Hej Sus

Jeg tror man skal prioritere hvilken rækkefølge en god tekst bør laves i.

En tekst med et godt og nemt forståeligt indhold bør være alfa og omega, førend man kritiserer på stave- og grammatiske fejl.

Stavefejl forekommer hos næsten alle større eller mindre virksomheder. Det er nærmest uundgåeligt. Folk bør leve med denne slags. Får læseren det han/hun søger, oplyst på en nem forståelig måde, kan en lille stavefejl være underordnet.

Er teksten derimod fri for fejl, men skrevet på et højere intellektuelt plan, hvor forbrugeren hægtes af, bør du give denne kritik i stedet. Altså at indholdet bør være lettere at forstå.

Folk har det med at kommunikere i et alt for fint sprog... Med alt for meget fyld og unødigt info. Det er typisk det man kan bruge sine handelsbetingelser til.

Mvh - Michael

www.bevco.dk - Fadøl, Vin, Spiritus, Øl, Vand og Mixer - DK´s største udvalg online med dag-til-dag levering i hele landet.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 22:01

Majbritt Jacobsen:
når nu din vinduespudser er dårlig til at stave og formulere sig, så er det måske bare bedst at han får en anden til at skrive teksterne til hans brochurer, hjemmesider, salgsbreve mv. - eller som minimum får læst korrektur på teksterne.

Fuldstændig enig. Det er ikke et krav til vinduespudseren, at han kan stave eller formulere sig, men hans salgsmateriale sskal være i orden og kan han ikke selv skrive det, må han sørge for at få hjælp til det.

Jeg bakker ud af en hjemmeside, der er fyldt med fejl eller dårligt sprog,

I et forum synes jer derimod, det er dårlig stil at påpege andres stavefejl medmindre de direkte hæmmer forståelsen,

Fra Midtjylland
Tilmeldt 20. Mar 08
Skrevet kl. 12:00

Hej igen.

Jeg tror faktisk vi alle er mere eller mindre enige.

Personligt er jeg bare meget bevidst om at, selv om der på overfladen er mange skønhedsfejl kan der neden under være noget der har stor værdi.

Jeg arbejder fra tid til anden sammen med, ( politisk korrekt) personer med anden etnisk bagrund end dansk. Og der er mange tilfælde hvor det talte, men især også det skrevne sprog er, lad os sige, en udfordring. Men da det ikke har indvirkning på arbejdets udførelse, er samarbejdet overhovedet ikke berørt af disse mangler.

KMosen

Side 3 ud af 4 (36 indlæg)