Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privatfaktura, regnskab, indberetning

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Jan 07
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jeg har et par spørgsmål på sinde som jeg håber at der er nogle kloge mennesker herinde der kan hjælpe mig på rette vej. Jeg har tidligere sammen med en ven haft lidt it virksomhed, hvor vi udførte support og salg, vi har nu valgt at starte hver for sig. Og jeg vil ikke CVR registrere mig før jeg har prøvet af om jeg kan lave en omsætning på de "gyldende" 50.000 kr. derfor vil jeg starte med at udskrive "privatfaktura" dvs intet videresalg til slutbrugere.

1.: Privatfaktura, når man søger dette har jeg lagt mærke til at det er et meget brugt ord men stødte ind på nogle retningslinjer under skat, hvor der stod udtrykkeligt at man ALDRIG måtte bruge ordet faktura hvis man udskrev som privat. man at de opfordrede til brug af ord som Lønopgørelse eller lønberegning? Er dette korrekt?

2.: Istedet for CVR. nr. skrives CPR. ? hvad vis man handler Privat til Privat?

3.: skal der laves regnskab på samme måde som ved andre former for virksomhed? eller er det mere for ens egen skyld at det er en fordel? (evt. hvordan udformes sådan et forhåbentlig simpelt regnskab?)

4.: Indberetning, under hvad indberettes indkomsten, da det er privat så er det vel det samlede tjente beløb over 12 mdr. er det A- eller B-indkomst, skrives det bare oven i min normale Lønindkomst.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46628
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må gerne skrive faktura hvis det er en IKKE lønmodtager artet ting du sælger. Det er den gamle detbat om hvorvidt du i virkeligheden er lønmodtager, men bare har en aftale med arbejdsgiver om, at du fakturerer for ikke at han skal ryge i opsigelsesvarsel og ferie m.m. eller om du er regulært selvstændig. Hvis du selv tilrettelægger din tid, selv har ansvaret for arbejdet, bruger egne arbejdsmidler, annocerer osv så vil du normalt være selvstændig. Hvis du så tilmed laver korte opgaver for flere forskelige, så er det oplagt du skal skrive en faktura.

Det med lønopgørelse eller lønberegning, er hvis du er fast freelance for en arbejdsgiver, som så er forpligtet til at opgive til skat.

Hvis man udsteder en faktura skal der være CPR eller CVR nummer på - og det gælder mig bekendt også hvis det er fra en privat til private.

Du bør føre omhyggeligt regnskab - uanset om du er under 50.000 kr

Det er dit overskud du skal opgive og det som B-indkomst hvis du er under de 50.000 kr og ikke har CVR jeg mener det er pt 12 i den almindelige selvangivelse. Når du bestemmer dig for at være firma så får du udvidet selvangivelse med hvad deraf følger

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)