Hej Aminoer. Hvis man vil have dankort/kreditkort betaling på sin hjemmeside er der stort set ingen vej uden om PBS (Nets) eller at benytte sig af et webshopmodul hos en udbyder der har betalingen integreret. Man kan - mig bekendt - ikke starte en hjemmeside med kortbetaling op gratis. Kigger man på siden, billetto.dk der tilbyder at man gratis kan oprette events og mod et gebyr på kr. 5 pr. solgt billet stiller de også betaling med alle typer dankort/kreditkort til rådighed. Dette er jo ret smart, men altså forbeholdt events. Jeg undrer mig over at der ikke er lignende tilbud i form af en side hvor man gratis kan oprette en webshop også f.eks. betale 5 kr pr. handel man laver til den pågældende side. Er det ganske enkelt en dårlig forretningsmodel ? Det ville ihvertfald være smart, for så kunne rigtig mange starte en webshop fra nul hvis den bliver en succes kunne den pågældende side så tilbyde at man mod betaling købte ekstra features tilgengæld for at gebyret på kr. 5 så ikke var tilstede. For de der gerne vil starte en webshop men som ikke har kapital ville det være ret smart, men mit spørgsmål er som skrevet tidligere, hvad er grunden til at dette ikke eksisterer ? |
Hej Roar,
Det er en god tanke. Der er to primære udfordringer:
1)
En kreditaftale med PBS/Nets eller nogle af de øvrige udbydere er bundet på din hjemmesideadresse. Derfor kan du ikke blot agere mellemled for andre websites, uden at de viderestilles til din hjemmeside, for at gennemføre handlen.
2)
Når din hjemmeside har en kreditkortsaftale, så er det DIT firma som har aftalen, dvs. at dit firma skal stå til regnskab for alle transaktioner, som går igennem dig. At alle regler overholdes osv.
Hvis en køber laver indsigelse og trækker en betaling tilbage, så mangler du pengene, da PBS tager selv direkte fra din konto og har du udbetalt pengene til forhandleren, så mangler du pengene.
Du bliver derved også nødt til, at have lidt inkasso-forretning kørende, så dine kunder kan tilbagebetale, hvis købere har gjort indsigelser.