Låne skal du gøre hvis du er bom sikker på, at du kan tjene nok i rent ny overskud på det nye til at betale lånet tilbage inden for få år (jeg vil sige maks 2 år). Ellers: Tjen penge som du gør, og brug overskuddet på indkøb til en lidt langsommere vækst
Hej,
Først og fremmest tak fordi i gider at give jer tid til at svare mig. jeg vil gerne forklare lidt mere om hvad mine udgifter går op i:
En kunde bestiller en server. Derefter skal jeg bestille delene hjem, da jeg pt. ikke har dele til det. Det vil dog ændre sig i takt med at jeg får flere kunder, der er måske kunder der ikke ønsker at have deres server mere og så har jeg dem liggende til evt. nye kunder. Som det er nu vil jeg så være nød til at afvise kunder hvis jeg skal fortsætte med at finansiere delene fra min privatøkonomi.
Bare så det ikke misforståes, mine forældre har ikke opfordret mig til at låne, det er min egen idé.
En kunde bestiller en server. Derefter skal jeg bestille delene hjem, da jeg pt. ikke har dele til det. Det vil dog ændre sig i takt med at jeg får flere kunder, der er måske kunder der ikke ønsker at have deres server mere og så har jeg dem liggende til evt. nye kunder. Som det er nu vil jeg så være nød til at afvise kunder hvis jeg skal fortsætte med at finansiere delene fra min privatøkonomi.
Så har lånet bare ikke noget at gøre med, at adskille privat og firma - men med at udvide firmaet (som jo er det samme som dig selv økonomisk) Det er en ren risiko vurdering. Hvis din kalkyle siger, at du kommer til at tjene overskud ind, som kan betale dit lån inkl. rente tilbage på 2-(3) år (for EDB hard-ware), og fortsat ha en værdi derefter du kan tjene penge på, så kan en lån forsvares, ellers må du sige nej til visse indtil din indtjening i sig selv giver luft til nykøb. Du skal så også lige ha banken med på at låne dig pengene, de vil nok kræve en eller anden sikkerhed, selv for 50.000 kr og du kan ikke bruge lånet til at få noget privat - men bare til servere
Det som jeg opfatter ved at adskille min privatøkonomi fra firmaet er at:
- Lave en seperat konti (nærmest obligatorisk har jeg så fundet ud af)
- Trække det antal kroner ud som jeg har investeret i firmaet. de resterende penge vil ligge på firmaets konto til fremtidige kunder.
EDB-hardwaren kan tjenes ind på ca. et kvartal og derefter kunne bidrage meget til at betale af på lånet. Ville det være en smartere fidus at låne i små bidder hen ad vejen eller vil det bare give bøvl?
Trække det antal kroner ud som jeg har investeret i firmaet. de resterende penge vil ligge på firmaets konto til fremtidige kunder
Jamen du vil trække penge ud privat og så låne penge privat - for sådan er det jo - du ER firmaet? Så er det da billigere at bruge dine egne penge og spare lånet.
Hvis du ikke har egne penge nok, så skal du låne og så kan du da gøre det, hvis de tjener det ind på et kvartal
Jamen du vil trække penge ud privat og så låne penge privat - for sådan er det jo - du ER firmaet? Så er det da billigere at bruge dine egne penge og spare lånet.
Tak fordi du lige kunne skære det ud i pap for mig. Jeg havde den opfattelse af at siden min firma havde én konto og min privatøkonomi en anden, så jeg skulle låne i firmaets navn, men jeg kan se at det så ikke er tilfælde.