Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Adskil privat og firmaøkonomi?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Düsseldorf
Tilmeldt 15. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Fra  PrivatHost Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino'er.

Jeg har for 3-4 måneder siden startet et firma der beskæftiger sig med hosting.. Det betyder blandt andet at der løbende er udgifter til indkøb af servere som mine kunder bestiller.

Jeg har kastet omkring 30.000 kroner i firmaet, og pt. har der kun været overskud. Nu er det så sådan at det er mine egne private penge (for det meste) som der er blevet kastet i projektet når der skulle købes udstyr ind o.lign.

Nu går jeg så med overvejelser om at låne 50.000 i firmaets navn og føre de 30.000 kroner ud af det så min privatøkonomi og firmaøkonomi er fuldstændig adskilt. Mine forældre anbefaler at jeg adskiller de to ting så jeg har undersøgt muligheden... men hvor godt er det egentlig at låne 50.000 for at føre de 30.000 ud og så køre med afdrag i firmaet?

Mvh Christoffer

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:20

Hvis det er et enkeltmandsfirma, kan jeg ikke se formåletb med denne transaktion.

Hvad vil du opnå?

Du kører vel ikke VSO?

MvH

Peter

Fra Düsseldorf
Tilmeldt 15. Dec 10
Fra  PrivatHost Skrevet kl. 11:24

Hej Peter,

For mig vil det bare give et langt bedre overblik over hvad jeg har til privat forbrug, og hvad mit firma har at bruge med. Jeg har også flere private udgifter, og dét at det hele er blandet sammen gør selv mig forvirret. Det er derfor jeg gerne vil adskille de to ting, samtidigt med at mit firma har nogle flere penge at bruge på. Set med de overskud jeg har haft indtil videre kan jeg godt betale lånet hjem på omkring et år.

Mvh Christoffer

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:28

Jamen hvis det hjælper dig.....gør du bare det.

MvH

Peter

Fra Århus
Tilmeldt 8. Jun 09
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 11:56

Mener du at du kører al din økonomi via din private konto ?
Hvis det er det du gør - så bør du adskille det - især for at gøre din administration nemmere, herunder  bedre overblik over bank, betalinger, bogføring osv.

Så lav en bankkonto til firmaet

Dit tilgodehavende i firmaet kan du blot bogføre som mellemværende privat og løbende nedskrive bekøbet i takt med at firmaet har råd til at betale dig. Eventuelt undgår du at have renteudgifter hvis du ellers har alle pengene selv.

Fra Düsseldorf
Tilmeldt 15. Dec 10
Fra  PrivatHost Skrevet kl. 12:13

Ja, de to ting er blandet rimeligt godt sammen. Det jeg bare er i tvivl om, er om jeg har råd til at bruge mine private kroner på de servere som jeg køber ind, og om et lån så er økonomisk ansvarligt.

Fra Aarhus C
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 684
Fra  1337 ApS Skrevet kl. 12:16

Uanset hvad, vil jeg se at få lavet en firmakonto, hvor alle firmarelaterede ting styres fra, således du får adskillet din privatøkonomi og firmaets økonomi fuldstændig. At du så har indskudt private kroner i firmaet, kan du holde styr på i regnskabet, for på den måde evt. at lade firmaet afdrage til din privatkonto.

I min optik, vil et lån være det aller sidste løsning. Tænk på diverse udgifter til stiftelse af lånet, og renter og alt det andet der følger med.

Fra Düsseldorf
Tilmeldt 15. Dec 10
Fra  PrivatHost Skrevet kl. 12:20

Problemet er bare at jeg ikke kan blive ved med at give kapital til virksomheden gennem min privatøkonomi da kontoen så vil ende i minus og gå ud over mine private udgifter.

Fra Århus
Tilmeldt 8. Jun 09
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 12:22

Christoffer:
Ja, de to ting er blandet rimeligt godt sammen. Det jeg bare er i tvivl om, er om jeg har råd til at bruge mine private kroner på de servere som jeg køber ind, og om et lån så er økonomisk ansvarligt.

Om du har råd ? Se det sådan; det er en investering som du forhåbentlig får tilbage - helst mere end der er investeret.
Investeringen skal foretages hvis
1. du kan finansiere det (egne kr eller lån)
2. regner med at få alle penge hjem + lidt mere (indenfor rimelig tid = hurtigere end serveren er små-kr værd)
hvis du skal låne til serverne så skal du selvfølgelig have et større overskud bagefter til at betale låneomkostninger som gebyrer og renter. Invester ikke før at det er nødvendigt.

Mit råd er klart; Få din økonomi adskilt i en fart, så du ved hvad der er firma-penge og hvad der er privat.
Regnskabet skal du lave løbende så du kender dine momsbetalinger, kommende skat vedr. overskud i firmaet.

Jeg er iøvrigt helt enig med Peter Revisor i at Virksomhedsskatteordningen VSO ikke virker relevant pt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47202
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:49

Du skal først og fremmest have to konti i banken. Det behøver ikke være en der officielt hedder erhvervskonto, hvor nogle banker stejler lidt, bare to konti. Den ene kører du din privat økonomi over, den anden firmaets. Hvis du i dag har de penge samlet der skal til, så kan du vælge at sætte dem alle på firme kontoen, og så bogfører du 30.000 kr på mellemværende privat, så "firmadelen" skylder dig disse 30.000 kr. Det medfører intet regnskabsmæssigt når du har en privatdreven virksomhed, men du kan nu se, at firmaet skylder dig de 30.000 kr. 

Når du så har likviditet nok i firmaet via overskud, så kan du flytte noget af de 30.000 kr fra firmakonto til privat, og nedsætte mellemværendet tilsvarende, indtil det går i 0.

Det hele foregår inden for samme virksomhed/regnskab, så det har ingen betydning for resultatet, men kan måske give dig overblik.

Så vil du måske sige, at du ikke, hverken med privat økonomi eller firmaøkonomi, kan finansiere det du skal ud at købe. Se det er jo så en anden sag, for så må du låne, og igen, som privat virksomhed er firma og du selv samme person, så det er JER der låner. Det er smart hvis du får dine forældre til at læse om personlig virksomhed, så de ser, at du og virksomheden er helt samme person, juridisk og skattemæssigt. Det er kun dit eget overblik du mener du har behov for at forbedre, og det lyder fornuftigt.

Låne skal du gøre hvis du er bom sikker på, at du kan tjene nok i rent ny overskud på det nye til at betale lånet tilbage inden for få år (jeg vil sige maks 2 år). Ellers: Tjen penge som du gør, og brug overskuddet på indkøb til en lidt langsommere vækst

vh

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)