Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura 15/12-2011 - betaling i bank 20/1-2012

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Faktura er dec 2011 og betaling jan 2012.

Er det OK at køre betaligen fra ØVRIGE KREDITORER i BANK som 2011 postering, for at få de to status poster på plads under 2011 - eller skal jeg hellere lade de øvrige kreditorer gå ind i 2012, og så køre betalingen bogføringsmæssigt under 2012 på selve dagen?

(det er summa 4 som jo fint nok kører alt ind i 2012, så resultatet bliver jo ens og uden driftspåvirkning i alle fald)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cookie,

Godt nytår – gemmer der sig noget mere i dit spørgsmål for de fakturaer der er bogført i 2011 indgår jo i dit driftsresultat selv om de ikke er betalt!

Når regnskabet 2011 afsluttes overføres åbningsposterne og herunder udestående kreditorer. Men når de betales i 2012 påvirker de alene finanssiden altså passiver/aktiver og ikke driftsresultatet.

Men der ligger som sagt måske noget andet i dit spørgsmål !

Mvh

 

John sommer

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

john sommer:

Hej Cookie,

Godt nytår – gemmer der sig noget mere i dit spørgsmål for de fakturaer der er bogført i 2011 indgår jo i dit driftsresultat selv om de ikke er betalt!

Når regnskabet 2011 afsluttes overføres åbningsposterne og herunder udestående kreditorer. Men når de betales i 2012 påvirker de alene finanssiden altså passiver/aktiver og ikke driftsresultatet.

Men der ligger som sagt måske noget andet i dit spørgsmål !

Mvh

 

John sommer

Nej - alt er som du beskriver det, så det har ingen påvirkning for driften. Jeg vil bare vide, om det er normalt bare at bogføre betaligen i 2011 - eller som jeg tror du mener - at man bare bogfører den i 2012 når den tid kommer. Vi er helt enig i der ikke er drift, og poster fra 2011 overføres jo til 12

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Det normale er vel at bogføre bankposteringer med den dato i bliver indsat/hævet på banken. Så bogfør den i 2012.

Fra Århus
Tilmeldt 15. Dec 11
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke det helt samme i siger.

Men for at få opklaret helt præcis hvordan og hvornår det skal bogføres så skal vi vide en ting:

Er der tale om en service ydelse der først bliver foretaget i 2012 - så skal den bogføres i 2012.
og så har udsteder af fakturaen muligvis blot udstedt fakturaen for at "smike" et bedre regnskab for 2011.

Er der reelt tale om varer eller service ydelser der er udført eller varer bestilt/leveret i 2011, så er det i dit driftsresultat en omkostning mens det i balancen vil fremgå som en kreditor..

håber det hjalp lidt.  

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Cookie,

Ok jammen - hvis arbejdet er afsluttet i 2011 så vil det være 2011 hvor du udskriver fakturaen - den skrives jo normalt når arbejdet er udført med en månedes kredittid ikke!

Er arbejdet ikke afsluttet og fortsætter i 2012 så afvent med at skrive faktura til job done! Med mindre i aftaler at der kan betales for arbejde udført i 2011!  

Er arbejdet afsluttet udskrives en endelig faktura - og så sker dette:

Faktura skrives og bogføres således: (forudsætning der er debitorstyring i dit system)

Debiteres på aktuel debitor eks. firmaet VV Jensen A/S

Krediteres (modpostering) på aktuel omsætnings konto hvis der er flere

Nu er den bogført og vil når indbetaling sker i 2012 blive udlignet således:

Debitor krediteres og bank debiteres for beløbet

Bemærk: Dette giver kun transaktioner i finanssiden i det nye regnskabsår!

mvh

john sommer 

 

 

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

john sommer:

Bemærk: Dette giver kun transaktioner i finanssiden i det nye regnskabsår!

mvh

john sommer 

jeg er med - tag betalings transaktionen i det nye år. Det var blot en tanke - det er en faktura jeg har modtaget - og sat til betaling i jan 2012. Her bruger jeg normalt samme bilag når jeg betaler - så f.eks bilag 612 er bogført ved modtagelsen i 2011 og samme bilag brugt når jeg noterer betaling i bank - og så var begge inden for samme år, men jeg kan sagtens lave nyt bilagsnummer i 2012 når jeg betaler - det har ingen driftsbetydning - bare rent praktisk mente jeg, at have både selve fakturabilaget og betalingen noteret med dato på samme

Jeg er med - og tager bare betalingen i 2012 regnskabet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 39
Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Indsamlingdk:
Er der tale om en service ydelse der først bliver foretaget i 2012 - så skal den bogføres i 2012.

Når fakturaen er udstedt i 2011, skal den under alle omstændigheder bogføres i 2011, og fremgå som en kreditor. Hvorvidt der efterfølgende skal ske en periodisering af omkostningen er en anden sag.

Cookie skal da have momsfradraget i 2011 (antager at virksomheden er momsregisteret og der er moms på fakturaen).

Som jeg læser det er spørgsmålet alene til bogføringen af betalingen, og den foretages i 2012, og skal udligne den kreditor der er opsat ved bogføringen af fakturaen i 2011.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Der har aldrig været tvivl om fakturaen fra dec skulle bogføres som 2011 omk. Spørgsmålet var udelukkende, om jeg kunne lave betalingen i 2012 på samme bilagsnummer - og dermed i 2011 - men den får selvstændigt bilagsnummer og kommer i 2012

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cookie,

Cookie:
Det var blot en tanke - det er en faktura jeg har modtaget - og sat til betaling i jan 2012.

Nåe ok det er en kreditor hvorfra du har modtaget en faktura for levering i 2011 - og den skal betales i 2012 ja du har vel også ca. en måneds kredittid.

Det der ændres er så alene at det drejer sig om en kreditor og den har du jo bogført ved modtagelsen på aktuel kreditor eks. VV Jensen A/S.

Og når den skal betales (Udlignes) så krediteres bank og debiteres kreditor igen den er med i regnskabet for 2011 og påvirker ikke driften (forudsætter også her kreditorstyring) også her er det alene finanssiden aktiver/Passiver der påvikres!

Vedr. bilagsnr.:

Det er måske en ide at opbevare faktura du modtager fra dine kreditorer i en kreditormappe. Her kan du jo indsætte den efter bogføring og påføre den det bilagsnr. du er nået til. Når du betaler den og skal give den transaktion et bilagsnr. så tager du den faktura frem det drejer sig om og derpå har du så det bilagsnr. som du kan give udligningen. Derefter kan du indsætte den i bilagsmappen! Men det gør du jo nok allerede?   Wink

Samme metodik med dine debitor faktura!

mvh

john sommer 

 

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)