Hej alle. Det er første gang jeg skriver her på amino.dk, så hilser pænt ![]() Sagen er den at jeg længe har gået med drømmen/tanken/ideen om at starte mit eget firma. Fik godt nok også sparket noget i gang med en anden knægt for 3-4 år siden, men det røg hurtigt i vasken, grundet manglende samarbejdsevne. Nå, Jeg fyldte 17 i sidste måned, og er lige gået fra min lærerplads som tømrer, da jeg ikke følte det var det der ville gøre mig glad på længere sigt (meget vigtigt for mig), da der var tale om (alt) for meget kedeligt arbejde. Så nu går jeg med valget om at finde en anden lærerplads, eller at droppe faget helt. Det er en svær beslutning ![]() Men som sagt har ønsket om at blive selvstændig erhversdrivende/iværksætter altid ligget dybt i mig. Og da jeg i mange år har været inde i akvariehobbyen, ligger det meget nært for mig at starte et firma i den branche. Der vil blive tale om et firma der servicerer/opsætter akvarier for firmaer og privatpersoner på sjælland. Den type firma burde kunne startes op uden alt for store indskud til lokaler o.lign, da alt hvad der behøves er en bil og et lille værksted til diverse pillearbejde. Da jeg bor hjemme har jeg heller ingen direkte udgifter til bolig (endnu, de gamle begynder vel og brokke sig på et tidspunkt ![]() Så det jeg egentlig bedst kunne tænke mig at gøre, er at droppe tømreruddannelsen helt, finde et godt job i et års tid til jeg fylder 18, for at skrabe nogle finanser sammen, planlægge/researche i tiden op til jeg fylder 18, tage kørekort og starte firmaet. Men hvad siger i, er det absout det dummeste jeg kan gøre, eller er der hold i det? Mvh. Lars Glud |
Iværksætter som 18-årig?
Første skridt på vej til at blive iværksætter er... Drømmen om at blive iværksætter. Så godt begyndt. Næste skridt er noget hårdere: Erkendelsen af, at en iværksætters liv ikke nødvendigvis udelukkende er lagkage og syltetøj. De fleste iværksættere, som jeg kender, har altid leget med iværksætteri sideløbende med andet arbejde og/eller uddannelse, og langt de fleste er ikke uddannet som det, de arbejder med som iværksættere. Så du har fuldstændig ret i, at du ikke skal fortsætte på den tåbelige læreplads, hvor du dagligt mister motivationen for at lære mere. Afhængig af, hvordan du er som person, hvilke mål du bevidst og ubevidst har og hvilke midler du har til at nå disse mål, så må anbefalingen til dig være lidt broget: * Tag en uddannelse - om ikke andet, så for at få lidt mere basalviden om samfundsmekanismer og handel. For selvom det lyder idyllisk at gå og udføre sin drøm hver dag, så ligger der en stor sort bagside af mønten: Regnskab, markedsføring, forretningsplan, fradrag, skatter, moms og meget meget mere. Du kommer til at bruge en hel del tid på disse tidskrævende og dybest set - ligegyldige ting, for dig altså. eller * Spring ud i det og se, hvor det bærer hen. Jeg selv har to uddannelser - ingen af dem direkte relevante for mit iværksætterfag - og 10 års erhvervserfaring. Jeg kan mærke, at min sidste arbejdsplads har modnet mig så tilpas meget, at jeg var 100% klar til at blive iværksætter, da jeg endelig hoppede ud i det med begge ben. Jeg kunne dagligt mærke min motivation for arbejdet dale. Det var som om, jeg gik rundt i en anden verden, for inde i mit hoved kørte konstant tanker om, hvilke kunder jeg skulle hjem og klare og hvilke maskiner jeg skulle investere i. Hmm.. Det er vel egentlig bare en sludder for en sladder, hvad jeg indtil videre har skrevet. Sandheden er, at din vej til iværksætterscenen er din helt egen. Personligt ville jeg dog nok være en forsigtigper i en grad, der tvang mig til - om ikke andet, så at færdiggøre bare én uddannelse. hvor nyttesløs den så end måtte være. Just in case. Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Tak for svaret. Mht. til at en iværksætters liv ikke er "lutter lagkage", er jeg klar over at der er mange udfordringer og "ligegyldigt" arbejde. Flere personer i min familie enten har eller har haft eget firma, så jeg ved det ikke er nogen dans på roser. Kan kun (desværre) give dig ret i at det idelle ville være at tage en handelsorienteret uddannelse, som grundlag og for at have noget at falde tilbage på. Men på den anden side ser jeg lidt på det som "spildtid" hvor jeg i stedet kunne arbejde for at spare sammen til opstarten af firmaet ? Mvh. Lars |
Selvom du ikke direkte kan videreføre mine uddannelser til mit erhverv (officielt), så er de alligevel et vigtigt grundlag for mit virke. Jeg ville ikke såt, hvor jeg står i dag, hvis jeg ikke havde mine uddannelser. Men på den anden side.. Jeg ville måske stå et andet sted, som var lige så godt.. Eller måske værre eller bedre. Iværksætteri kræver som hovedregel modenhed. Modenhed erhverves gennem erfaring og ansvar. Erfaring erhverves gennem "learning by doing" og ansvar tilegnes efter samme principper, men måske med en kyndig backup i ryggen. Der findes ufatteligt mange uddannelser, hvor lærere og undervisere er direkte inkompetente, fordi de i mange år ikke har haft fingrene i dejen, og derfor underviser efter rutine. Og rutine er ALT ANDET END erfaring. Erfaring er en flygtig størrelse i konstant udvikling. Du kan ikke sige "Nu kan jeg det!" uden samtidig at sige "men jeg kan gøre det bedre!". Der er en naturlig grænse for, hvor meget og hvilken type erfaring en person på din alder kan besidde. Men det betyder ikke nødvendigvis, at du ikke kan fortsætte ud af den tangent, som du gerne vil ud af. Jeg tror, at det er vigtigt for en iværksætter at prøve i et stykke tid at gøre noget, som virkelig sætter spotlight på, at det er iværksætteri, der er fremtiden. Altså.. At prøve at arbejde med noget, som egentlig interesserer én, men som samtidig er dræbende, fordi der er "lønslave-grænser" som forhindrer at gå egne veje. Og i samme vævende stil, som i det andet indlæg, jeg skrev i denne tråd, så erkender jeg også blankt at mennesker er forskellige og har forskellige tilgangsvinker til livets landevej. Prøv, om ikke andet, at bruge noget tid på at visualisere din kommende virksomhed. Prøv at sætte scenarier op og metoder til at bearbejde disse. Prøv at være positiv og realistisk på samme tid. Og se om du kan få følelsen af, at det her simpelthen bare er det, som du vil. Kort sagt: læg en forretningsplan og vurder udfra denne, om du er klar til springet, eller om der er noget, som du først skal gøre. Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Tak for svaret, Peter. Vil, som du foreslår, prøve at lave en forretningsplan og finde ud af om jeg er klar til springet. Foreløbigt tak for hjælpen. Mvh. Lars |
Hej Lars Overvej havd du vil gøre hvis... Du får sparet sammen til virksomheden, starter op med den - og så går konkurs efter et halvt år. Dine planer bør inkludere dette scenarie, for at gå som ufaglært arbejdskraft er nok heller ikke det du har lyst til i længden. Om der er hold i din plan kan ingen vide, da hverken du eller vi egentlig aner hvordan markedet er for opsætning af akvarier. Derfor kan kun tiden vise det. Mit råd til dig og andre i samme situation er at finde en handelsskole med en iværksætterlinie og så gennemføre den. Hvis dette er for dræbende for motivationen, så kan du ihvertfald bruge dit eksamensbevis på at du har evnen til at holde ved, også når tingene bliver sure. Dette er en evne hvis nytte man ikke kan overvurdere. |
Friskt af dig med de ambitioner. Som det nævnes skal du selv afgøre hvad der er ''spildtid'' men én ting er sikker og det er at der er mange vej som fører til målet. Du kan hente inspiration og læse om andre unge iværksættere i det dugfriske YoungINC magasin, der henvender sig netop til unge iværksætterspirer og interesserede i øvrigt. Lige nu kan du læse en online flashversion af magasinet på www.younginc.dk De bedste hilsner, Mads Løntoft |
Når du ikke er ældre end du er, tror jeg ikke på du kan finde noget job der kan skrabe flere penge sammen til dine iværksætter drømme ;-) Blot fordi man uddanner sig til tømrer behøver man jo ikke være tømrer resten af sit liv; kender et par tømrer som er tømrer om sommeren - og sælgere om vinteren - giver et godt mix mellem to verdener. MVH |
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic
Har efterhånden fået den opfattelse at alle anbefaler at tage en uddannelse ![]() Men som Jesper Jørgensen skriver, er det noget lort at gå konkurs med sit firma uden at have en uddannelse at kunne falde tilbage på. Men i sidste ende er det jo kun en selv der kan tage beslutningen om at være "modig" eller forsigtig. |
|