Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan folk stjæle min idé hvis jeg ikke har patent?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Kbh
Tilmeldt 13. Jan 11
Indlæg ialt: 400
Fra  Nordic Race Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går rundt med et par ideer, som jeg selv synes er rigtige gode, desværre har jeg ikke tiden til at føre dem ud i livet, og vil derfor istedet tilbyde ideen til virksomheder som kan drage nytte af den, mod betaling selvfølgelig. Men hvordan forgår det i praksis? Lad os sige jeg kontakter virkosmhed A/S, og fortæller dem om min idé. De afviser den, og 2 måneder senere, har de indført ideen i deres virksomhed. Hvordan står jeg stillet her? Skal man have patent på sin idé før man præsentere den?

JCE

Tilmeldt 26. Oct 11
Indlæg ialt: 188
Skrevet kl. 15:28

hvis det er noget man kan tage patent på vil jeg mene du er på den sikre side når ansøgningen er sendt afsted, så din ide er 'patent pending'. det er selvfølgelig med antagelsen at der er en god chance for at patentet bliver godkendt.

Fra Kbh
Tilmeldt 13. Jan 11
Fra  Nordic Race Skrevet kl. 15:39

Men det er en nødvendighed, for at de ikke bare kopirer ideen?

JCE

Fra Kbh
Tilmeldt 13. Jan 11
Fra  Nordic Race Skrevet kl. 15:43

En af mine ideer er at app til smartphones, vil det så sige at jeg ikke engang kan tale med en app udvikler om min idé, uden at være bange for at han bare stjæler ideen?

JCE

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:51

Ha' lidt is i maven ;-)

Ellers må du jo skrive en kontrakt der sikre sig mod dette ;-)

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 16:00

Patenter er dyre, hundedyre, men det værste er at de er mega-dyre at forsvare, og det ved de store virksomheder.

Så med andre ord, er et patent kun en reel mulighed, hvis du har en ide til et produkt som kan være rigtig mange penge værd, og hvor du har muligheden for at betale dyre summer i advokatregninger for eventuelt at forsvare patentet i retten.

Mit råd efter mange år med den slags ideer og møder, er at du skal tage møderne og så lade være med at lukke helt op for posen indtil du har fået en fornemmelse af hvilken "type" du har med at gøre. Hvis du føler dig ok med det, så tag chancen og snak åbent.

Hvis nogen vil snyde dig, så skal de nok gøre det alligevel. Af med frygten og frem med begejstringen for dine ideer, så skal det nok gå :-)

Fra Kbh
Tilmeldt 13. Jan 11
Fra  Nordic Race Skrevet kl. 16:04

Jesper Hansen:

Patenter er dyre, hundedyre, men det værste er at de er mega-dyre at forsvare, og det ved de store virksomheder.

Så med andre ord, er et patent kun en reel mulighed, hvis du har en ide til et produkt som kan være rigtig mange penge værd, og hvor du har muligheden for at betale dyre summer i advokatregninger for eventuelt at forsvare patentet i retten.

Mit råd efter mange år med den slags ideer og møder, er at du skal tage møderne og så lade være med at lukke helt op for posen indtil du har fået en fornemmelse af hvilken "type" du har med at gøre. Hvis du føler dig ok med det, så tag chancen og snak åbent.

Hvis nogen vil snyde dig, så skal de nok gøre det alligevel. Af med frygten og frem med begejstringen for dine ideer, så skal det nok gå :-)

TAK!!! Det var lige præcis det svar jeg havde brug for.. Tusinde tak :)

JCE

Fra København SV
Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 2596
Fra  Fotology Fotology.dk Skrevet kl. 16:13

Hvis vi skal gå i detaljer her, så kan patenterede ting bliver stjålet.

Det eneste dit patent gør at du vil have ret til at sagsøge alt og alle som bruger iden i den form som du har patenteret det i..

Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant

Fra Solrød-Strand
Tilmeldt 8. Sep 07
Indlæg ialt: 50
Fra  Golfshoppen.Com Skrevet kl. 16:20

Hej Jonas

Det nemmeste vil være at bruge en NDA (teksten nedenfor er fra Amino's ordbog)

NDA står for "Non Disclosure Agreement" (også kaldet en hemmeligholdelseserklæring). En NDA er et juridisk dokument der sikrer at den der underskriver den, ikke bruger den viden han/hun får ved et møde eller ved udlevering af fortroligt materiale. Så hvis man har fået en ide, og man f.eks. søger en investor, så kan det være en fordel at få investoren til at underskrive en NDA, så han ikke misbruger den information han får.

http://www.amino.dk/wikis/erhverv/hvad-er-en-nda.aspx

Håber at det lykkedes dig at sælge din ide :-)

Danmarks bedste udvalg i golfbolde med logotryk

Fra Århus
Tilmeldt 23. Apr 11
Indlæg ialt: 192
Fra  Kamikaze Software Skrevet kl. 16:27

Hvis du alligevel ikke gider at bruge ideerne selv, hvorfor så ikke bare give dem ud? De er jo ikke noget værd uden udførsel.

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)