Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det tilladt at starte virksomhed i en lejet lejlighed?

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Ishøj
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 349
Fra  Nasiha.dk Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Skulle umiddelbart ikke se noget problem, men det afhænger af hvilken type erhverv der er tale. For ca. 4 år siden, da jeg startede op var det også i en lejlighed til leje - faktisk i en almen bolig. Her undersøgte jeg lejekontrakten og der var kun forbud på erhverv, som kunne skabe gener for andre beboer i området. Fx måtte der ikke komme kunder til lejligheden og umiddelbart var der heller ingen problemer med at få leveret varer - igen så længe det ikke skabte problemer for de andre beboer i området.

Noget helt andet, som du skal være opmærksom på ifm. opstart af virksomhed: affaldsgebyret. Læs mere her: http://www.mst.dk/Virksomhed_og_myndighed/Affald/Vejledende_udtalelser/Om_kommunale_affaldsgebyrer.htm

LEDfix.dk - Billig LED pærer / dioder til din bil 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:07
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Anders_bp:
hvor der står at lejligheden kun må benyttes til beboelse

Hej

Her har du jo egentligt svaret. Og så er det ligegyldigt hvad andre skriver. Og har gjort.

Fx så står der i min lejekontrakt at boligen primært skal bruges til bolig, altså at hovedformålet skal være almindelig beboelse. Ligeså så er der udpinslet at man ikke må sætter erhvervsskiltning op uden tilladelse. Så derfor må vi godt.

Så nu har du to muligheder.

1) at starte virksomhed, og resikere at blive smidt ud.

2) at forhøre dig, ved udlejer, og så tage den derfra.

En anden ting man også skal være klar over, er at mange lejekontrakter er skrevet for flere år siden, hvor muligheden for hjemmearbejde ikke var mulig, som fx webdesign, eller andet IT arbejde. Og at man primært har tænkt på produktion eller ting hvor der vil være en lind strøm af kunder. Som er til gene for andre beboer.

Og de tider er jo slut idag. Og problemet er at mange almennyttige boliger fx har en bestyrelse der ikke følger med tiden, og tit er oppe i årene, sådan at man tit kan grine lidt af ordensreglementet. Fx står der så også stadig at man skal vise hensyn når man spiller gramofon i min lejekontrakt....Så er det jo ligesom sat på plads med hvor i tiden vi er henne.

/Kenneth

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:12
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hvis jeg skal give dit et godt råd, så vil det være at du skriver et pænt brev til udlejer, hvor i du spørger om lov til at drive virksomhed fra adressen. Og så bare beskriv lidt overfladisk hvad det er du vil drive og at du selvfølgelig nok skal tage hensyn til de øvrige naboer og at det ikke er en virksomhed hvortil der kommer kunder eller lignende.

Problemet ligger i lejekontrakten. Hvis der decideret står at lejligheden må benyttes til privat beboelse, eller ligefrem står at den ikke må benyttes til erhverv, så skal du altså bede om lov. Den simple grund til dette er at hvis du alligevel driver erhverv fra adressen, så bryder du din lejekontrakt - og så kan udlejer faktisk smide dig ud uden yderligere grund.

Jeg har selv siddet i bestyrelsen for et større ejendomsselskab hvor der desværre var en kvinde som der måtte smides ud af hendes lejlighed for et par år tilbage. Hun havde startet op som dagplejemor og i den forbindelse også taget et CVR-nummer. Som sådan var bestyrelsen fuldstændig ligeglad, da der også var andre som drev små virksomheder fra privatadresserne, men de havde også alle lige skrevet et brev om at de gjorde det. Det havde hun ikke. Men vi vidste godt at hun gjorde det - vi havde bare ikke givet tilladelse til det. Men problemet opstod så den dag hvor hun fik en ældre herre som nabo. Han var pensionist og havde ikke andet at foretage sig end at gå og være sur over de 5 børn han indimellem kunne høre. Han klagede til os - og også til LLO, hvorfra sagen endte i retten. Og ganske enkelt vandt han sagen fordi hun ikke havde haft en tilladelse til at drive erhverv fra os. Så selvom vi kunne give hende en skriftlig tilladelse på 5 sekunder, så var det ikke godt nok, da hun skulle have fået tilladelse fra starten af. Bottom line: Hun blev nødttil at blive smidt ud af sin lejlighed, hvorved hun både mistede sin bolig, men også sit arbejde da hun så ikke længere kunne passe børn.....

Værst af alt: Den ældre mand rykkede på plejehjem 4 måneder efter hun var blevet smidt ud....
Det er en sag som jeg i dag stadig får ondt i maven af.

Så derfor: FÅ EN SKRIFTLIG TILLADELSE!

/Jesper

Tilmeldt 9. Sep 11
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 20:50

Det lyder til at jeg skal på jagt efter en skriftlig tillader fra min udlejer, hvilket jeg mere eller mindre også havde forventet.

Som en af ker skriver så tror jeg også poblemet ligger i lejekontrakten der ikke helt er opdateret, så lige datoen på min den er snart 11 år gammel ;/ Det forklare nok, hvorfor reglerne er lidt utydelige og ikke helt giver mening for en grafiker eller en programmer der så'en set aldrig har kunder der kommer løbende (;

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 21:43

Du bør også checke med kommunen - lokalplaner mv kan sætte grænser for mulighederne,

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)