Det er måske ikke lige det mest hyggelige spørgsmål man kan stille her i Cafe og hygge, men jeg har simpelthen brug for nogle råd/vejledning... Jeg har igennem min barndom udviklet et ret voldsomt og hidsigt temperament, og jeg er nu nået til den konklusion at der skal gøres noget ved det. Det er hverken godt for mine omgivelser eller mig selv når mit temperament koger over, for selve temperamentet gør mig ikke bare sur når noget går mig for meget på - det gør mig simpelthen arrig. Rigtigt mange i min omgangskreds har set og oplevet når mit temperament koger over, og de siger alle at mine øjne bliver helt kolde og onde, ligesom de tydeligt kan se spændinger i min kæbe og næse. Jeg har to vidunderlige døtre (heldigvis er de endnu små), og jeg ønsker ikke at de skal tage ved lære af mit temperament igennem deres opvækst - for deres egen skyld. Jeg har forsøgt at finde informationer om hvordan man kan lære at styre sit temperament på internettet, men de få "tips" jeg har fundet har slet ikke fungeret. Det skal siges at temperamentet stammer helt tilbage fra 6 års-alderen hvor jeg flere gange om ugen var nødt til at forsvare mig med aggressivitet og vold i folkeskolen på grund af mobning og nogle lærere som blot vendte det blinde øje til mobningen. Så temperamentet stammer altså fra langt tilbage, og det er noget som jeg har været nødt til at bruge igennem hele min tid i folkeskolen. Tag ikke fejl - jeg er normalvis en fredelig, rar og varm person (siger min omgangskreds), men når der er noget som tænder mig, så er det som om at der er noget som blokerer for den del af hjernen hvor min fornuft kommer fra. Er der nogen som har personlige erfaringer med nogle tips og tricks man kan bruge for at holde temperamentet nede? Eller er der nogen som ved hvor man skal henvende sig/kontakte for at få professionel hjælp? Jeg siger på forhånd tusinde tak for de svar jeg (forhåbentligt) modtager Venligst, Morten |
Jeg har haft gode erfaringer med, at dagligt gå i træningscenter / dyrke kampsport :-) Beklager jeg ikke decideret kan henvise dig til anger management.