Hejsa aminoer. Jeg er en ung fyr på 21 år som endelig vil starte noget. Jeg har snakket med en af mine kammerater og vi har tænkt lidt på at starte et discotek op.. Det lyder nok meget besværligt med alt hvad der skal være på plads, så jeg ville lige høre... 1) Kan det betale sig at købe et lokale? 2) Hvordan får man folk til at komme, alle discoteker måtte vel starte med at der ikke kom specielt mange? 3) Man skal bygge en bar op, hvad med salget af spiritus? 4) Storby/eller mindre by? I de store byer er det nok dyrt at få et godt lokale, og i de mindre byer kommer der vel også mange mennesker..? 5) Andre ting? - Jeg er bare nysgerrig og rimelig ny indenfor sådan noget, så jeg ville spørge til råds. Mvh Michael. |
Hjælp her tak -
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
- 1
Først velkommen til :-) Dernæst: Du kan med fordel beskrive din tråds indhold bedre i overskriften for at få bedre respons. Mht. dine spørgsmål: 1. Det afhænger af dine mål og midler til at nå den indenfor din afsatte tidsperiode. Uden flere oplysninger kan dette spørgsmål ikke besvares fyldestgørende. 2. Nej, ikke alle diskoteker starter med at der ikke kommer så mange. Jeg har faktisk en stærk forudanelse om, at med den rette marketing, så er der fyldt op allerede første dag. Jeg kender en i restaurationsbranchen (lidt pendant til din branche), som startede med at invitere folk personligt indenfor til åbningsaftenen, hvor alt var gratis. Han gik rundt på gader i lokalområdet og henvendte sig til folk, og stak dem en særlig invitation, et par dage i forvejen. Og han har ikke haft en eneste kedelig dag endnu. Det skal siges, at hvis du har noget, som folk vil have, så finder de dig. Men et lille skub i den rigtige retning er ikke at forkaste. Til gengæld - inviterer du til åbningsaften, og alt bare fejler og du ikke kan levere servicen, så kan du godt regne med at det bliver som at skubbe en blokvogn op ad et bjerg med de bare næver. 3. Øhmm..? Hvad mener du? Bevillinger? Eller atmosfære? Eller design? Eller...? 4. Som med så mange andre ting: At finde et lokale, hvor kunderne er, koster mere end at finde et, hvor der ingen kunder er. Samtidig er indtjeningsniveauet tilsvarende lavere, der, hvor kunderne ikke er. 5. Dit nok mest interessante spørgsmål :-) Du kan vælge at starte i det små uden lånte penge med lejede lokaler i et billigt kvarter og et lille udvalg af musik og udstyr. Og du kan dermed også regne med at dit publikum bliver derefter. Indenfor især din branche, så skal man have noget MEGET specielt for at folk gider at skifte en ekstra gang med toget/bussen for at komme hen til dig. Og hvis økonomien trykker dig, så skal du nok overveje hvad du ellers kan lave af "point of difference" i din virksomhed, som ikke koster kassen. Lad os antage, at du finder lokaler på Lars Tyndskids Mark til kr. 3000,- om måneden. Hertil skal du investere i lydudstyr (i den billige ende), kr. 60.000,- og en ordentlig musiksamling (kr. 30.000+++). Musikken skal du betale CODA-afgift for at få lov at spille og så skal du have noget indretning og vedligeholdelse heraf, måske kr. 70.000,- + kr. 10.000,- pr. md. og så skal du have lager i baren og en bevilling. Mine tal er dybt fiktive, og jeg har sikkert glemt en del. Men det tegner et billede af, at det måske ikke kan betale sig at lægge diskoteket på Lars Tyndskids Mark, da selve huslejen er langt den mindste del af ovennævnte udgift - set i lyset af at du måske får en 20-30 gæster hver weekend, der hver drikker for kr. 300,- samt betaler kr. 50,- for indgang. Det giver dig en omsætning på MAX 21.000,- pr. weekend. Med et latterligt lavt dækningsbidrag. Så mit bedste råd (og jeg er IKKE I BRANCHEN!) ud fra min mavefornemmelse og min erfaring indenfor iværksætteri generelt er, at I nok ikke skal spare på lokaler og faciliteter samt beliggenhed. I byliv-branchen er location alpha-omega. Herefter er indretning og udbud væsentligt. Vh Peter EDIT: Prøv at sætte dig ned og brainstorme over hvilke andre diskoteker du kender. Når du har listen, så tænk over, hvorfor du netop huskede disse navne. Hvad gør dem specielle? Hvad er grunden til, at du har dem med på din liste? Hvilket diskotek ville du anbefale en nær ven, som spurgte dig til råds? Hvorfor? |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Hehe mange tak. - Ja det er faktisk nogen gode idéer .. det er ikke så dyrt igen for lyd osv. det løber vel max op i et par 200.000, og med baren færdig. - Det jeg mente i 3''eren var, man skal have en ordenlig bar (evt.få en bygget, hvis der ikke er nogen i det lokale man nu vil købe) Og hvad koster sådan et rimelig stort lokale til discoteker, i de lidt større byer .. ? Stadig en del ting der kører rundt i mit hovede, er rimelig forvirret.. hehe |
Hej Michael, I MediaMouse har vi et par kunder som netop er diskoteker (begge beliggende i København). Når jeg har været derinde i forbindelse med en grafisk produktion, så er det da indimellem sket at vi har stået og snakket om løst og fast og bl.a. udgifterne til sådan et sted. Først og fremmest 200.000 til lys og lyd er nok ikke galt - jeg aner ikke hvad det koster i dag, men fra min korte fortid som DJ, så lyder det ikke helt forkert hvis det skal kunne fylde en 500/800 kvm op. Men det er jo ikke det eneste som skal til at danne rammerne omkring et diskotek - det er nærmest den mindste udgift. Der hvor der begynder at trække tænder ud er selve invetaret så som borde, stole, bardisk, belysning, dekoration, køleskabe, diverse udstyr til baren. Og så kommer der alle de de småting som paraplyer, sugerør m.m. Glas i sig selv er heller ikke småting. På det ene af diskotekerne fortalte ejeren at de køber for imellem 1.000 og 2.000 kr nye glas hver 14.dag. Det er fordi det er gæsterne der smadre dem, men derimod bartenderne og opvaskemaskinen. Endvidere er det ikke hvilke som helst lokaler du kan bruge til formålet. Det hele skal brandsikres og der skal eventuelt etableres flere flugtveje. Endvidere er der ret vigtige deltajer så som toiletforhold og lignende som også skal være i orden. Dertil kommer så selve lyddæmpningen af lokalerne. De fleste diskoteker i dag har brugt en mindre formue på lydisolering for at undgå at man ikke overstige grænserne for hvor meget lyd der må vandre videre i bygningen. Lejen af et passende lokale til formålet, skal du ikke blive overrasket over godt kan ligge pænt over 50.000 om måneden hvis det skal ligge er fornuftigt sted. I den indre del af KBH kan du endda godt forvente at lejen et godt besøgt sted vil ligge endnu højere. Din idé om at leje en hal eller lignende er ikke helt dum. Men du skal være forberedt på at PR-arbejdet omkring sådan et arrangement er mange mange mange gange større end ved et fast sted. Nu ved jeg ikke om du har fulgt med i serien "Europas rigeste" på Discovery Channel, men et af afsnittene følger manden bag det kæmpestore fænomen "Sensation" og "Europe Sensation black/white". Ved det sidste megadance han lavede, der havde han udgifter for - hold nu fast - 7 millioner euro...!! Da festen var overstået havde han lavet et underskud på 2 millioner euro - kun 5 millioner var kommet ind via reklamesponsorer og billetsalt. Hvis du ikke har set det afsnit, så vil jeg anbefale dig at holde lidt øje med den danske udgave af Discovery Channel, hvor de genudsender denne serie om lørdagen. |
Jeg takker for dit svar Jesper.. Så fik jeg da sat flere ting på plads, hehe .. Det var måske ikke heeelt så let, som jeg havde gået og håbet.. Men igen, de priser du kommer med det er fx. ved nogen af de største byer, som Århus og KBH, ikke? Jeg tænkte mere på at leje/købe et sted, der lå godt med ca. 20-30.000 indbyggere som også ligger tæt på andre byer, som har rimelig med indbyggere... Hehe, det lyder som en spændende serie på discovery, skal nok prøve at se om jeg kan få set det. - Andre er også mere end velkommen til at komme med svar/idéer osv. Michael |
Min eneste erfaring fra den branche er ca. 1½ år med mobilt diskotek, som efterhånden er mange år tilbage. Men hvad med at undersøge hvad det kræver at komme med i et koncept som Buddy Holly, Crazy Daisy eller lignende? Så får du jo med ét et kendt koncept, markedsføringsmaterialer, leverandøraftaler etc. Det vil måske også være nemmere at få finansieret det hvis du hopper på et koncept istedet for at starte fra bunden selv. Blot en tanke... Måske det er dyrt/besværligt at komme igang med et koncept-diskotek. Det ved jeg ikke. mvh Carsten |
Hej carsten. Tak for idéen.. Det er helt sikkert en mulighed jeg vil gå videre med.. Skal nok få taget mig sammen og få ringet rundt og få spurgt, havde jeg ikke lige tænkt på det med konceptet.. Mange tak Michael |
Hej Michael For i det hele taget at få en bevilling skal du være fyldt 25år. Der skal laves en MEGET detaljeret ansøgning til dit lokale bevilings nævn. Der skal stilles enten kontanter eller bank garanti til det lokale bevillingsnævn, dette svinger fra by til by da det er noget der fastsættes lokaelt i byrådet. Hvis jeg var dig ville jeg tage job i et af de etablerede steder og få noget ansvar / erfaringer fra branchen for det er bestemt ikke nemt. Når du har erfaringer fra et etableret sted kan du ud fra dette lave dit eget koncept. Det er ikke svært at holde en fest, det hårde er at få folk til at komme til den, og blive ved med at komme Men held og lykke med det Thomas Bonde |
Hej Thomas, jeg takker for dit svar .. Jeg er også blevet tilbudt et arbejde på et discotek i min by, kunne være jeg skulle sige ja og så komme ind i det miljø - tak. Michael |
|
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)