Tak for dit lange indlæg :) Det er altid rart med kritik, det er det der driver det fremad (også selvom jeg ikke nødvendigvis er enig :)).
Fortjenesten vil jo naturligt afhænge af den pris man tager for opgaven. Hvis man ikke syntes man får nok ud at det med en 80 kr.'s opgave, kan man jo oprette den til 160 kr.
Jeg syntes ikke kan man sige at det er gebyret der afhænger at hvor meget man får ud af det. Du ville jo få det samme ud af det om jeg solgte opgaven til 80 eller 62,5 kr. (med eller uden gebyr). Selvfølgelig hvis jeg øgede din indtjening til 80 kr. ville du tjene mere. Men hvis jeg så igen lagde gebyr på f.eks. 20 kr, så den samlede salgspris blev 100 kr., ville 'problemet' opstå igen (selvom du reelt tjener det samme som før).
Jeg er enig med dig i, at det er den 'almindelige' model til at få en side til at vokse, men jeg mener der er en forskel på den type forretningsmodel og den underenplov.dk kører.
Det er også gratis at oprette en bruger/opgave på underenplov.dk. Gebyret der kommer på salget af opgaven bliver først fratrukket når opgaven er købt og betalt. Der er altså ingen risiko for brugeren ved at oprette en opgave, man kan blot oprette en opgave og vente på at der kommer en køber.
Det er modsat den forretningsmodel du nævner, da brugeren her har sværere ved at se om de får nogen merværdi ud af at betale for den pågældende service.