Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

5 gode råd til forhandling

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Indlæg ialt: 567
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mange års erfaring som iværksætter har givet mig nogle redskaber, jeg bruger når der skal forhandles. Jeg hører meget gerne, hvordan I gør, når I forhandler. Lad os hjælpe hinanden til at blive bedre..

1)   Sørg for at spørg ind til, hvad de forventer at kunne honorere dig med.

1. Jo mere du kan få dem til at snakke inden du skal på banen, jo bedre.
  2. Nu kender de dig jo, men alligevel – spørg ind til projektets rammer og hvorledes de kunne se en aflønningsmodel
  3. De kan lige så godt spille ud, som du kan

2)   Sørg for at du ikke nævner nogle konkrete beløb i starten – du skal have afdækket dem, så meget som muligt – stil åbne spørgsmål, som fx “Hvad vil I normalt pleje at betale i en sådan situation”

3)   Hav nogle klare grænser på forhånd – lav tre “priser” – den absolut laveste pris du vil gå med til, den gode mellemvej og så den høje (som du går efter) – husk på de kender ikke din smertetærskel

4)   Hav nogle “gratis” alternativer i hånden, som du kan bruge til at forhandle med, når du har opnået eller givet dig på selve prisen. Fx kan du lave en liste over ting, der har stor værdi for dig, men er “gratis” eller koster dem meget lidt. Fx:

1. De må give dig gratis leasing i perioden, du arbejder for dem
  2. De sørger for babysitning
  3. De sørger for en ferie efterfølgende
  4. En forlænget kontraktperiode
  5. Du får rettighederne til noget
  6. Du kan få flere penge på forhånd
  7. Noget, som der ikke koster dem noget, men har stor værdi for dig.

5)   Hav værdifulde argumenter på plads – de skal komme som skidt fra en spædekalv – hvorfor er du alle pengene værd? De kunne spørge – jamen, hvor meget vil du så have?:

1. Jeg synes, at lønnen skal afspejle min anciennitet og de mandlige kollegaer (disk gerne op med, hvad de får i løn, hvis du kender det)
  2. Fortæl dem, at der ikke er nogen kvindelig tv-vært i DK, som trækker lige så meget PR, som du gør og hvor meget du gør for TV3
  3. Lige så vel, som det er en fordel for TV3, at du er blevet deres billede ud af til, skal du også aflønnes efter det
  4. Kom med en kommentar som ”Du ER jo TV3 i seernes øjne – du er som en maskot”
  5. Dit positive omdømme skal du have belønning for – det siger sig selv
Hvilke gode råd har du selv til forhandling?
Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:07

Jeg mener at det er ok, at stille nogen krav/forventninger, men man skal ikke stille alt for mange, og huske at hvis man stiller et krav om en høj fx. løn, så ska man også gøre sig fortjent til det.

Er det lønforhandling du mener i det eksempel?

Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Indlæg ialt: 567
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 22:18

Det er ikke så meget lønforhandling jeg har kigget på i dette tilfælde, men mere i relation til aftaler mellem virksomheder - altså B2B. Her glemmer folk og især iværksættere at forhandle.

Der er rig mulighed for at øge din indtjening her, hvis du formår at forhandle ordentligt. Og det gælder både den løn, du skal have for det job du yder, men også det du betaler for de ting, du køber til virksomheden. Det tæller alt sammen i sidste ende

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)