Mange års erfaring som iværksætter har givet mig nogle redskaber, jeg bruger når der skal forhandles. Jeg hører meget gerne, hvordan I gør, når I forhandler. Lad os hjælpe hinanden til at blive bedre.. 1) Sørg for at spørg ind til, hvad de forventer at kunne honorere dig med.
2) Sørg for at du ikke nævner nogle konkrete beløb i starten – du skal have afdækket dem, så meget som muligt – stil åbne spørgsmål, som fx “Hvad vil I normalt pleje at betale i en sådan situation” 3) Hav nogle klare grænser på forhånd – lav tre “priser” – den absolut laveste pris du vil gå med til, den gode mellemvej og så den høje (som du går efter) – husk på de kender ikke din smertetærskel 4) Hav nogle “gratis” alternativer i hånden, som du kan bruge til at forhandle med, når du har opnået eller givet dig på selve prisen. Fx kan du lave en liste over ting, der har stor værdi for dig, men er “gratis” eller koster dem meget lidt. Fx:
5) Hav værdifulde argumenter på plads – de skal komme som skidt fra en spædekalv – hvorfor er du alle pengene værd? De kunne spørge – jamen, hvor meget vil du så have?:
Hvilke gode råd har du selv til forhandling? |
Jeg mener at det er ok, at stille nogen krav/forventninger, men man skal ikke stille alt for mange, og huske at hvis man stiller et krav om en høj fx. løn, så ska man også gøre sig fortjent til det.
Er det lønforhandling du mener i det eksempel?