Hej alle Skal måske formuleres sådanne: Når man har opstartet en virksomhed, og en hjemmeside, vil ens primære kunder altid være ens omgangskreds - de er de eneste der overhovedet ved du er der(selvfølgelig afhænger det af hvad man sælger - her accessories). Senere hen, når din hjemmeside er blevet kendt, vil man jo automatisk sælger til folk man ikke kender. Jeg syntes at MaxNoob indlæg får det til at lyde som om, jeg direkte henvender mig til famile venner osv. Det er helt omvendt, det er dem som henvender sig til mig. De køber af mig gennem min hjemmeside, som helt almindelig folk jeg ikke kendte vil gøre. De får kvittering og det hele. Jeg prøver bare i mit oplæg at give nogle forslag til, hvem man i starten kan komme til at sælge til. I mener måske jeg helt skal lade være med at komme med de forslag? Da de hentyder til, at de SKAL sælge til deres famile venner osv?? |
Må man det her?
|
Svar på dit spørgsmål: 1 del: Det lader til at virksomheden lever af at sælge sine varer til kunder med henblik på at kunderne kan sælge det videre. Kunder også betegnet som sælgere for virksomheden skal minimum købe 10 vare. På denne måde bliver sælgeren presset til at sælge produktet videre med minimum 0,- i profit. I visse tilfælde sælges varen videre med negativ profit. 2 del: Sælgeren sælger varer til private personer gennem opsøgende face to face salg. Sælgeren er ikke ansat hos virksomheden og arbejder derfor uden nogen form for fast kontrakt eller andet skriftligt aftale. Kommentar: Del 1 er der ikke noget ulovligt ved. Fordi virksomheden gøre interesserede opmærksomme på, at de minimum skal købe 10 varer. På denne måde sikre virksomheden sig en fast omsætning uanset om varen bliver solgt af sælgeren eller ej. Del 2 er ulovligt ifølge markedsføringslovens regler for dørsalg. For der står, at det er forbudt at sælge opsøgende til private, man skal have et fast sted at sælge fra. Div. en stander, butik eller andet fast sted og alt andet er forbudt også gadesalg hvis andet ikke er aftalt med det offentlige myndigheder. Konklusion: Virksomheden er garanteret en omsætning af produkter idet sælgeren køber produkter fra virksomheden m.h.p. vidersalg. Virksomheden risikere ingen uoverensstemmelser eller hæfter intet juridisk, idet virksomheden ikke bruder nogen regler, love, bekendtgørelser o.lign. Det er sælgeren der er i strid med dette, da det er sælgeren der sælger opsøgende uden tilladelse til private. Evt. sammenlingner: Herbal lidfe (slanke midler), støvsuger virksomheder, ACN (telekommunikations virksomhed), producenter af indtagelses midler til styrketræning samt fitness (Kreatin, protein, osv.). Håber dette vil hjælpe på dit spørgsmål. Mvh. David Celik Probizz - A better way to sell... |
Hej René Dit koncept har bestemt mulæigheder. Hvis du omformulerer følgende, undgår du at opfordre andre til at begå noget på kant med loven. Folk er jo ikke dumme, så du kan godt formulere dig så de selv regner ud at de kan sælge til venskabskredsen hvis det er det de vil.
En ting jeg synes er synd er at med domænenavn og ovenstående formulering, risikerer du at skræmme folk væk der kunne være potentielle kunder, men flygter fra alt havd der ligner MLM. Jeg foreslår at du istedet for mimimumsordre på 10 stlk, opkræver et administrationsgebyr på fx. 100 kr. pr ordre, og ydermere tilbyder at "dropshippe" varerne direkte til kundens kunder. Så vil du med et smæk være interessent for folk der har eller vil starte egen webshop, såvel som du har givet folk et incitament til at bestille store ordrer. Hvis de alligevel bestiller en enkelt vare vil dit gebyr gøre at du tjener godt på det alligevel. |
Vennehvervning kan da ikke være det samme som salg til en ven... begrebet ven er da på alle mulige måder difust; for i alle aspekter af salg handler det lige så ofte om forbindelser, kontakter, netværk - så hvis jeg skal tage din opfattelse af ombudsmandens udtalelse, så må du jo heller ikke sælge søgeopmaskineoptimeringsløsninger til eks. Thorborg... mig bekendt er i jo venner, ikke sandt ;-) Så nej... "vennehvervning" har ikke noget med "venne-salg" at gøre ;-) MVH |
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic
Markedsføringsloven og reglerne om dørsalg dækker også salg, Lasse, og det ved du jo godt. |
Det kan jeg ikke modargumentere - men kan vi ikke alligevel blive enige om at begrebet "ven" i forbindelse med salg alligevel vil være svært at konkretisere - ligeså vel som dørsalgsloven ikke alligevel helt er præcis nok hvis den bruges i forhold til virkeligheden: Du kan jo ikke forhindre en sælger at give sin bedste ven et katalog, flyer, whatever med eks. (i dette tilfælde) PersonalSales produkter i... Ved ikke om jeg helt fik formuleret det rigtigt - men regulært dørsalg kan i mine øjne ikke sidesættes med "vennesalg"; jeg ringer jo ikke på min vens dør og siger "Hej, jeg vil sælge, hvor meget vil du købe!". MVH |
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic
|
Men nej, ikke et krampagtigt forsøg - snarere et forsøg ud i tolkning ;-) MVH |