Dato: 12/9/2005 5:25:09 PM
Forfatter: Jesper Norbøll
Peter, du har fuldstændig misforstået pointen med skemaet!
Det er ikke fordi vi skal sidde og tude over hinandens skavanker - men fordi jeg syntes det kunne være interessant at se en statestik på om Amino-brugerne netop er iværksættere fordi de ikke kan passe et normalt arbejde grundet deres helbred. Det syntes jeg ihvertfald er mindst lige så spændende som f.eks. om størstedelen af Amino-brugerne kommer øst eller vest for storebælt.
Jeg er f.eks. ikke selv så hårdt ramt at jeg ikke kan passe et 8-4 job. Men jeg kender nogle stykker, som simpelthen har lavet deres egen form for sygedagpenge/skånejob, ved at gå ud og være selvstændig. Så mon der ikke også sidder nogle Aminoer rundt omkring som har gjort det samme?
/Jesper
Jesper,
Jeg kommenterede kun denne tråd, da jeg ikke mente at en diskussion omkring evt. sygdomme hører hjemme i det her forum. Om jeg er syg eller rask bør ikke influere på min iværksættertrang. Som du selv skriver er der folk der bliver selvstændige som en del af en skåne projekt de selv har iværksat, for at sikre sig selv bedre, og måske bedre at kunne regulere arbejdsbyrden, så den passer til én selv.
Min uforbeholdne mening herom er at man får det ud af en
virksomhed man starter, som man investerer i den tidsmæssigt, energimæssigt og økonomisk. En virksomhed startet op på baggrund af en vision om at skabe et "skånejob" vil nok aldrig blive den store succes. Jeg kunne forestille mig at en computerbygger der sidder hjemme i stuen og bygger lidt for at sælge videre ikke gør det for at blive millionær men for at spæde sin økonomi op og samtidig fordi vedkommende har interesse for det. Dette vil jeg aldrig kalde et iværksætter projekt - det er en
hobbyvirksomhed. Selvfølgelig skal ens virksomhed også være ens hobby, men at gå ind med en målsætning om at skabe noget stort ved at arbejde 4 timer dagligt pga. en alvorlig sygdom det er utopi. Det kræver blod sved og tårer...
Der er mange folk der, som sælvstændige, går ned med forskellige sygdomme. Disse sygdomme er i stor stil relaterende til deres arbejdsbyrde - såsom
stress, depression, angst og ikke at forglemme mavesår. Det er alle sygdomme som kan tilbageføres direkte til en stresset hverdag - og det er vel lige det stik modsatte af et skånejob / sygesikring?
Jeg vil definere en iværksætter som en person med et drive en vilje og en drøm om at skabe en virksomhed man kan leve af og forme - som er sin egen, og gerne skulle sikre en fremtidsmæssigt.
Mange tråde herinde handler om handel - du kan ikke starte en handelsvirksomhed op ved blot at sidde foran skærmen og
google, og finde noget spændende som ikke sælges i DK og så tage den derfra... Jeg ville aldrig købe en 40'' container med hollandske træsko, med mindre jeg vidste at markedet var der for dem, og at kvaliteten var i top - eller i det mindste passede til det segment der er i min målgruppe ( folkedansere), en sådan handel ville nok aldrig blive en succes hvis jeg kun investerede tiden foran skærmen i dette projekt ( jeg aner ikke engang hvor mange folkedansere der er i DK). Allerede dér ville jeg have overskredet min definering af et skånejob.
Jeg synes tråden ville have større relevans, hvs der blev spugt om hvor mange timer folk brugte på at starte deres virksomhed op og hvilke redskaber man brugte - derfra ville man så kunne se om det er skånejobs eller 110 % arbejde fra tidlig morgen til sen aften 7 dage om ugen....
blot min mening.
<