Nu har der været lavet spørgeskemaer der har spurgt om nærmest alt omkring Amino-brugerne; Er du mand eller kvinde, har du fugl eller fisk, hvor bor du i landet, hvilket parti stemmer du på m.m. Jeg syntes da at det kunne være ret interessant at se hvor mange af os Amino-brugere som er raske (bortset fra at være "iværkomaner) og hvor mange der lider af et eller andet - noget som måske ligefrem netop gør at de ikke kan passe et normalt fast 8-4 job.
Jeg vil da godt åbne ballet med at fortælle (hvad nogen af Jer allerede ved) at jeg selv har sygdommen Morbus Crohn. Kort fortalt: Det er en kronisk tarmbetændelse, som skyldes en defekt i imunforsvaret. Denne defekt gør at kroppen ser dele af tarmene som et fremmedlegme og derfor begynder imunforsvaret at angribe de pågældende områder. Når man først har den, så kommer man aldrig af med den igen. Den kan behandles medicinsk og ofte også holdes i ro på den måde. Men en del må desværre igennem en række operationer hvis tarmene bliver beskadiget. Man ved ikke hvad sygdommen kommer af, men mange som har MC oplever en opblussen i sygdommen hvis de udsættes for længervarende stress. Jeg har selv haft sygdommen i 10-11 år og har selv været så hårdt ramt at jeg har været opereret 3 gange. Sidste gang var for 3 år siden, hvor det tilsyneladdende lykkedes lægerne af få så meget kontrol over sygdommen, at jeg ikke rigtig har mærket noget synderligt til den siden.
Den rammer typisk unge imellem 20 og 25 år, men også i mange andre aldre. Lidt skræmmende er, at antallet af unge med MC (sygdommen - ikke den to-hjulede) er 6-dobblet i de sidste 25 år. Læs mere om MC her: http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=411334
/Jesper
www.MediaMouse.dk jesper snabelA mediamouse.dk |
Hvad er der galt med os?
Nu lider jeg ikke af nogle kroniske sygdomme, hvis jeg skal finde noget der er galt med mig - så har jeg ikke de bedste tænder, men det er min tandlæge nok glad for, så har hun jo råd til sin Audi. Fra min soldatertid har jeg da en knæskade og rygskade, men det er ikke noget der forhindrer mig i noget som helst (altså udover at komme ind til frømandskorpset, men retrospekt, så var jeg ikke kommet ind alligevel og er i dag glad for det! :mrgreen: ) Og så kan jeg meget nemt få øjenkatar i mit venstre øje hvis jeg stresser for meget... en gang måtte jeg gå med klap for øjet, siden den episode (mit øje var blod rødt) har jeg lært at være meget opmærksom på stress symptoner - jeg kan mærke det med det samme i mit øje hvis jeg har haft en meget lang og anstrenge uge, så plejer jeg gerne at prøve at slappe lidt af. |
Hej Helmer Dine tænder kunne du f.eks få lavet gratis på tandlægeskolen i Kbh - medmindre du bor langt fra Kbh eller skal have guldkroner, så er det et fortrinligt alternativ til de dyre tandlæger som jeg kun kan anbefale.
Mvh
Lars C
plbrake.dk |
|
Hej, ikke for at forklejne sygdomme og sådan noget - men helt ærligt. Jeg synes ikke rigtigt at det er det rette forum for diskution af evt. sygdomme vi alle lider af.
Det er et iværksætter forum, og selvfølgelig vil det være besværligt at være iværsætter hvis man led af en forfærdelig sygdom. Jeg finder det en smule irelevant at udveksle sygdomme og kropslige skavanker med hinanden på netop den her side. Jeg mener at vide at der findes mange andre forum hvor man kan diskutere det.
Måske er lægens bord mere et forum for dette?
Under henvisning til ovenstående vil jeg gerne pointere at det IKKE generer mig at man har en tråd om det her, men helt ærligt synes jeg bare ikke at det er det rette forum at bringe det her på bane.
Blot min egen uforbeholdne mening. Og held og lykke til Jer alle...
|
Peter, du har fuldstændig misforstået pointen med skemaet! Det er ikke fordi vi skal sidde og tude over hinandens skavanker - men fordi jeg syntes det kunne være interessant at se en statestik på om Amino-brugerne netop er iværksættere fordi de ikke kan passe et normalt arbejde grundet deres helbred. Det syntes jeg ihvertfald er mindst lige så spændende som f.eks. om størstedelen af Amino-brugerne kommer øst eller vest for storebælt.
Jeg er f.eks. ikke selv så hårdt ramt at jeg ikke kan passe et 8-4 job. Men jeg kender nogle stykker, som simpelthen har lavet deres egen form for sygedagpenge/skånejob, ved at gå ud og være selvstændig. Så mon der ikke også sidder nogle Aminoer rundt omkring som har gjort det samme?
/Jesper
www.MediaMouse.dk jesper snabelA mediamouse.dk |
Hej Jesper Giver dig ret i at elementet sygdom er et uhyre essentielt emne at snakke om, når vi snakker iværksættere/selvstændige - da det jo er beviseligt at vi har en højere stressfaktor! (økonomi, går -det-nu, kunder, frustrationer, bekymringer etc.)
Jeg er selv Crohn-patient, og efter 7 år med prednisolon, 3 operationer og et væld af forsøgsmedicin er jeg endelig blevet tildelt den dyre behandling Remicade (dyre = koster 100.000 skattekroner/år pr. patient i den behandling) og fik den første behandling i går torsdag - dét er jeg meget spændt på at se om jeg er én af de heldige 70% den virker på
Sygdom er som regel kroppens måde at fortælle os at der er noget galt, og derfor synes jeg også tråden her er super-vigtig! Mange oversér nemlig de signaler kroppen sender os, og hvis I "raske" derigennem lærte lidt af os "syge" om at læse kropssignaler hvad angår helbredet, ja så tror jeg mange akutte situationer vil kunne undgåes fremover.
Bare lidt tanker en vinter-rødvins-fredag-aften |
Hej Jesper,
Først og fremmest, Respekt for dit indlæg!
Jeg har svaret at jeg er rask, det er delvist korrekt, for jeg fik sidste år det gule kort med en rød kant omkring, da jeg fik en såkaldt udmattelsesdepression. Her 1 1/2 år efter er jeg frisk igen, men jeg skal passe meget på.
Den anden årsag til jeg selv vil starte for mig selv er osse sygdom, Min kone fik sidste år konstateret en alvorlig kronisk sygdom (Dystrofia Myotonica) , og har brug for hjælp engang imellem, hvilket hellere ikke altid passer ind i de fleste arbejdsgivers system, at man lige bliver nødt til at smutte...
Nu kan det jo næsten ligne selvmord når man vil starte virksomhed på den baggrund, men jeg kender alle faresignaler (alt for godt) og kan på den måde reagere langt hurtigere end jeg kunne før, og da jeg har fundet ud af at jeg ikke dur som lønmodtager, så er det ikke andet for at prøve af om jeg kan klare det :)
|
Hej. Hmmmmm.......jeg tror de fleste iværksættere bruger min. 74 timer på arbejde om ugen - så jeg ser det sgu ikke som et skånejob ar være iværksætter.
....anyway skal man ihvertfald ikke klynke...så jeg, (som de fleste øvrige mænd)....er 100% fejlfri, indtil andet er bevist!! :-)
Mvh. |
Nej, men det giver sikkert for de flestes vedkommende en grad af flexilibitet! iøvrigt vil jeg våge den påstand at det er meget hårdere at arbejde 74 timer i et lønmodtagerjob end når man gør det for sig selv
|