Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Özlem Cekic på 'fattigdomstur' med Joachim B.Olsen

Side 4 ud af 28 (273 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Erik Hamre:

Hej Kenneth,

Kvinden bor i indre KBH i en fin lejlighed med stor fladskærm. Hun har efter sigende været på kontanthjælp i 20 år. Mon ikke hun i Nordjylland eller Lolland ville kunne finde en billigere lejlighed nu hvor hun har haft 20 år til at planlægge hendes socialnasser karriere. Det er for f..... ikke meningen at folk på kontanthjælp igennem mange år skal bo i indre KBH vel? Det er grinagtigt og forkasteligt, det er at pisse på folk som arbejder og som må se langt efter en tilsvarende levestandard. 16000 kr udbetalt skal man op og nærme sig 30000 kr for at få efter skat.

Jeg kan ikke andet end at fastholde at det er ekstremt moralsk forkasteligt at vove at kalde sig fattig og at ville have mere ovenpå på sådan en omgang.

Hej Erik

Først, så synes jeg faktisk at det er ekstrem billigt at bo for det i KBH.

Prissætningen af almennyttige boliger/boligforeninger, har ikke noget med belæggenheden at gøre. Det har noget at gøre med de lån de blev bygget for.

Fx, låner man til en høj rente, så vil man også skulle svare en høj husleje. Når så man har betalet lånet ud efter fx 30 år, så kommer der skatter på istedet, og de ligger typsik på det niveau som man har betalt til samt ranter. Så der kommer ikke nogen sænkning i huslejen ved at lånet betales ud.

Endvidere så kan huslejen stige, ved at der kommer forbedringer, fx renovering af badeværelse eller køkken. Samt alm udgifter til drift.

/Kenneth

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16489
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 22:01

der findes skam store lejligheder i københavn jeg bor i en stor et værelset lejlighed på 12 m2 til 1200 kroner så de findes skam og jeg flytter gerne i mindre end at bede om bistands hjælpe for vi skal stå samme om ikke at være en byrde for samfundet

jeg er tilfreds jeg både en kogeplade og jeg har strøm i lejligheden og har en vask og et wc så det er ren luksus

jeg har egen dør og et vindue i lejligheden så der skam meget i lejligheden

jeg er så rig simpelthen og der findes også genbrugs tøj butik og super markedet har tit gratis mad

jeg vil mene det eksempel de viser på nogle meget rige mennesker som jeg er yderste misunderlige på man kan mene man er fattige når man flere penge end man kunne drømme om tænk at bo så stort med eget bad måske har de 2 kogeplader for 7000 kroner det lyder vildt i københavn

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Fra 8600 Silkeborg
Tilmeldt 12. Jun 10
Indlæg ialt: 1458
Fra  Firm 2 Halfdan Timm ApS Skrevet kl. 22:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Boysen:
Nej hvor er det dumt at vælge en familie, der på ingen måde er ramt af fattigdom.... Det var vel noget af det dummeste hun kunne gøre.

- men det siger også en hel del om Danmark som et samfund, at når vi skal lede efter en 'fattig person', bliver en person med et større rådighedsbeløb, end jeg som jurastuderende og med egen virksomhed kan frembringe, udvalgt.

Det faktum alene er med til at sætte debatten i perspektiv. Hvis dét der er en fattig person, lever vi immervæk stadigt i et fantastisk (rigt) samfund.

At personen så derudover har nogle seriøse prioriteringsproblemer og et uendeligt dårligt eksempel for en ansvarlig person med problemer i økonomien er en anden sag. Det sørgelige ved historien er dog især, at personen aldrig vil lære anderledes i og med at ansvaret er taget fra hende af staten, og hun intet incitament har til nogensinde at flytte sig fra sin nuværende position.

Og hun er ikke et enestående eksempel.

Jeg glæder mig til at se, hvad skatteprocenten er på, når jeg er færdiguddannet, hvor endnu flere er gået på pension og endnu færre er klar til at erstatte dem på arbejdsmarkedet. Skype-Smile 

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2211
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 22:03

Jeg ville mene, at hun er fattig. Når man er syg, ikke kender sin fremtid og ikke kan arbejde, føler man sig fattig, uanset om man har mange eller få penge. Men det er jo en anden diskussion. Hun har ikke meget at give ud af, men der er ingen tvivl om, at der findes personer, der er fattigere end hende, hvis man udelukkende ser på økonomien. Det gælder fx personer på starthjælp, der er nødt til at tigge om ekstra midler hos kommunen for at dække de nødvendigste udgifter ifølge Rockwoolfondens undersøgelse.

Fra Gråsten
Tilmeldt 11. Oct 09
Indlæg ialt: 993
Fra  VeloMania Skrevet kl. 22:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

R U N E:

Morten Falk Nielsen:

R U N E:

Der mangler en del udgifter i det budget.. Mad, forsikringer, tøj, lommepenge osv osv.. I dette eksempel har hun underskud på kontoen hver måned.

over 250.000 danskere lveer under fattigdomsgrænsen.

De ting skal hun da betale med de 5000 som er tilbage. Hun er ikke fattig, hun gør sig blot fattig fordi at hun vil have flere penge ud af dine og mine skattekroner.

Man hører i øvrigt også i filmklippet at der både var stort stereoanlæg og fladskærms tv i hendes lejlighed, og at lejligheden i øvrigt var lækkert indrettet.

Øh ja, det skal hun da. Forskellen på hende og dig er så bare, at når hun har betalt de mest nødvendige ting, så har hun underskud,det har du ikke.

Jeg vil da håbe for hende at hun har en del sort arbejde, ellers bliver livet da ikke til at holde ud med den indkomst. Hun kan jo aldrig tage børnene med på ferie, eller give dem gaver til fødselsdagen.

Rune, undskyld udtrykket, men nu er du jo direkte åndssvag at høre på. Du kan bare anmelde mit indlæg hvis du finder det for stødende...

Det er fandeme ikke meningen at hun skal have 15-16000 kroner om måneden efter skat på kontanthjælp og diverse offentlige ydelser, når vi andre skal have 25-30000 før skat for at få det samme udbetalt, og så får vi ikke engang boligtilskud og lignende kommunale ydelser.

Og nej, jeg håber fandeme ikke at damen laver sort arbejde, for så skal hun virkeligt til at betale penge tilbage til statskassen!

Forskellen på mig og hende er i øvrigt at jeg har 2 voksne (mig selv inklusiv) og 2 blebørn at forsørge - hun har kun ét barn og hende selv.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

R U N E:
Åh ja.. mad har man jo ikke brug for.. og tøj, hvad skal man dog med det.. Forsikringer for 2000.. hun er ikke teenager.. Og pensionen må hun samle flasker til.. Som sagt så har hun stort underskud når det mest nødvendige er betalt.

Hej Rune

Jeg tror her at du begynder at udtale dig om noget som du ikke helt forstår dig på, hvis jeg må være så frisk.

Hun skal have en basis familie forskiring, og så en indbo. Og selvfølgelig hvis det er i mit område, så koster en indbo 2000 kr alene.

Tøj, kan købes billigt i Bilka, eller Coops....handler faktisk selv tøj der, og det holder da udemærket.

Jeg vil skyde på at de skal bruge fx 2000-2500 kr til mad, hvis de handler tilbud, og ikke smidder levninger ud. JEg selv lever for ca. 1000-1500 kr om måneden. Og her er der også færdig retter, samt pizza fra den lokale dejvender.

Det handler om, at man vil tænke sig om med sin økonomi.

/Kenneth

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 22:10

Kenneth:

Hej Erik

Først, så synes jeg faktisk at det er ekstrem billigt at bo for det i KBH.

Prissætningen af almennyttige boliger/boligforeninger, har ikke noget med belæggenheden at gøre. Det har noget at gøre med de lån de blev bygget for.

Fx, låner man til en høj rente, så vil man også skulle svare en høj husleje. Når så man har betalet lånet ud efter fx 30 år, så kommer der skatter på istedet, og de ligger typsik på det niveau som man har betalt til samt ranter. Så der kommer ikke nogen sænkning i huslejen ved at lånet betales ud.

Endvidere så kan huslejen stige, ved at der kommer forbedringer, fx renovering af badeværelse eller køkken. Samt alm udgifter til drift.

/Kenneth

Tjek denne søgning Kenneth:http://www.boliga.dk/leje/soeg/resultater?sort=zipcode-a&p=1&type=&max=5000&minRooms=3&city=on&inZips=&minZip=&maxZip=&q=

Der er 348 lejeboliger lige nu på Boliga.dk på 3 værelser eller derover til under 5000 kr om måneden, men ganske få eller ingen i KBH.

Er vedkommende for fin til at bo i Brønshøj, Helsingør, Slagelse eller Korsør?

Tilmeldt 16. Sep 09
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 22:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror, der er flere her, der overser, at man slet ikke kommer i den situation at være på kontanthjælp i 20 år, hvis man er hundrede procent fit for fight. Så er det også langt nemmere at gøre noget ved faktorer som adresse og arbejdsmarkedstilknytning. Bortset fra det er det nu slet ikke nogen nem beslutning at flytte sit barn fra skolen og vennerne - og vi bor endda i det såkaldte Udkantsdanmark.

Fra Odense
Tilmeldt 7. Jun 10
Indlæg ialt: 77
Fra  Phonegeek.dk Skrevet kl. 22:17

Har jeg da så sandelig også tænkt mig at blive, selvom det trækker lidt i en bare at læne sig tilbage og leve af den kontanthjælp. 

Og selvfølgelig skal hun have børn. Men at ryge er et luksusgode, og det kan hun vælge fra, hunden er hendes valg, hvis hun ikke har råd til det, så sælg den. Kan ikke være skatteborgernes pligt at betale til den. Og hvad en hund så laver i en lejlighed i indre København er så en helt anden sag, men hun har selvfølgelig massere af tid til den.!

Men drop det sludder Rune, det må også godt være bar en smule attraktivt at finde sig et job.

Phonegeek.dk alt i covers og Reservedele til iPhone.

Tilmeldt 16. Sep 09
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 22:22

Det kan ikke anbefales nogen at "trække sig tilbage" til kontanthjælp, da de fluks vil blive mødt med krav om aktivering. Hvis damen her er gået fri, skyldes det måske, at hun ikke er frisk. Hvis nogen virkelig gerne vil på kontanthjælp i tyve år, kan det kun skyldes, at de ikke aner, hvad de taler om.

Side 4 ud af 28 (273 indlæg)