Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udvidelse af dansk virksomhed til udlandet - fillial? Hvad er mulighederne?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik, hvordan pokker har du dog lært så meget om skatteforhold? ;-) Du er jo den menneskelige version af wikipedia ! ;-) 

Henrik Koudahl:

Jannik Hansen - MaxiWeb:
1. Hvis jeg konventere mit enkeltmandsvirksomhed til et ApS, kan jeg så blot lave to fillialer af dette? Eller hvor besværligt vil det være?

At lave filialer er en simpel operation. Du kan også overveje muligheden for at lægge "salgskontor" i de enkelte lande.  Et salgskontor behøver ikke at udløse skattepligt i de enkelte lande (kræver at der kun optages ordre og at levering sker fra "der hvor du vil være skattepligtig").

Se - det er jo interessant! Den rolle den/de medarbejdere, jeg vil have i UK/SE - vil nærmest være noget lign, ordremodtagelse, kundemøder osv. Den desideret produktion af vores hjemmesider, vil enten foregå i Danmark, eller være outsourcet til Asian via oDesk

Men hvis man tager din idé med salgskontor - vil dem jeg ansætter så blot få en dansk ansættelseskontrakt, med arbejdssted i UK/SE? Og hvordan styre man så lønudbetalingerne, også mht skat for dem?

Henrik Koudahl:

Du kan kun indskyde din bil, hvis der er en friværdi på 80.000 kr. i bilen. Du skal samtidig være opmærksom på at når du indskyder bilen sker der et ejerskifte, så hvis bilen er stillet som sikkerhed overfor dit lån skal Banken spørges om de vil acceptere et skifte i skyldner.

Næste problematik - svensk bil eller dansk bil? Hvis indskud i dansk aps - så fanger reglerne om fri bil i Danmark, hvor det er den danske værdi der tæller.

Det er en dansk bil, som jeg bliver fuldt beskattet af... Men overvejer snart at få Svenske plader på den, og få en sjat penge tilbage fra skat, og få den ud af virksomheden. Banken er skam samarbejdsvillige nok - jeg skal mere bare finde ud af hvad jeg vil, og hvad der er smartest. 

Jeg vil helst bare være sikker på nu at min konstruktion er god, så jeg ikke behøver at ændre så meget for at vækste. :-)

Henrik Koudahl:

Vedr. at lave et engelsk firma men opretholde bopæl i Sverige. Hvis du rent faktisk vil styre dit firma fra Sverige, så risikerer du at blive skattepligtig til Sverige på grund af ledelsens sæde er i Sverige.

Erfaringsmæssigt kan jeg fortælle dig, at der er megen papirarbejde med at drive et ltd fra udlandet, ligesom det er meget omstændigt at få en konto når du er bosat i udlandet pga regler mod hvidvaskning af penge - og kontoen har du brug for til afregning af moms.

/Henrik

Okay, tak for advarslen. Ledelsessædet vil de næste år, foregå fra Danmark - da jeg praktisk talt i DK hver dag. Så skattepligten vil vel være i DK? :-)

Endnu engang tak for din lange besvarelse Henrik! :-) 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:07

Michael_N:

Det sociale afgifter kan väre svære at komme uden om.

Bliver arbejdet udført i sverige, så skal der som udgangspunkt betales sociale afgifter til sverige.  

Personligt, udfører jeg hovedparten af mit arbejde i DK :-) Blot med bopæl, 5 min fra betalingsanlægget i SE :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:05

Jannik Hansen - MaxiWeb:
Men hvis man tager din idé med salgskontor - vil dem jeg ansætter så blot få en dansk ansættelseskontrakt, med arbejdssted i UK/SE? Og hvordan styre man så lønudbetalingerne, også mht skat for dem?

Der er enten mulighed for at bruge reglerne om udstationering, hvis det er dansk arbejdskraft som du sender til udlandet. De vil i praksis skulle lønnes fra Danmark eller også skal din danske virksomhed registreres som arbejdsgiver i UK og afregne en evt. medarbejders løn mv til de engelske myndigheder.

Med mindre du begynder at rode dig ud i brugen af stråmand (hvad er fuldt legalt i England) og de problemer som det medfører (papirer skal underskrives  i UK af stråmand) vil din skattepligt være hvor du selv styrer virksomheden fra -  i dette tilfælde DK.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:13

Henrik, jeg anser en filial som meget mere bekvemt og nemmere at gå til.

Hvad skulle argumentationen for et salgskontor være?

MvH

Peter

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 17:29

Hej Jannik
Umiddelbart tror jeg det er nemmest at oprette andre afdelinger udenfor Danmarks grænser hvis du har et selskab og dermed ikke en enkeltmandsvirksomhed.
Men snak men en revisor omkring dette.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:54

Peter - Revisor:

Hvad skulle argumentationen for et salgskontor være?

At der ikke er samme krav til registrering og ikke udløser skattepligt (fast driftsted) i de enkelte lande.

/Henrik

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)