Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udvidelse af dansk virksomhed til udlandet - fillial? Hvad er mulighederne?

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle :-)

Jeg overvejer kraftigt at udvide min enkeltmandsvirksomhed til SE og UK - og med udvide mener jeg at jeg nok som minimum ansætter en i hvert land enten på fuldtid eller deltid. 

Men hvordan står mine muligheder? Kan man lave en fillial af en enkeltmandsvirksomhed i hvert af de respektive lande, eller hvordan foregår det?

Eller skal man alternativt oprette virksomheder i hvert land? Hvis ja, hvordan styre jeg så beskatningen? Jeg bor i SE, og betaler Skat i DK. Pt ejer jeg kun en enkeltmandsvirksomhed og et I/S i DK. Og ingen udlandsaktiviteter pt. 

Jeg glæder mig meget til at høre fra jer, så jeg kan færdig gøre mine overvejelser :-)

Dbh Jannik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:52

Hej Jannik.

Nope..ikke filial af enkeltmandsfirma.

Du kan jo bruger reglerne om fjernsalg i disse lande, idet begge lande er EU-lande.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:59

Peter - Revisor:

Hej Jannik.

Nope..ikke filial af enkeltmandsfirma.

Du kan jo bruger reglerne om fjernsalg i disse lande, idet begge lande er EU-lande.

Hej Peter, 

Tak for din bekræftigelse.. 

Okay, men det om fjernsalg, er vel kun i forbindelse med online produkter? Vores forretning, som jeg planlægger at udvide er både webhoteller, men også desideret website-produktion.

Og hvordan håndtere man så det med udenlandske medarbejder, kontor omkostninger i fx UK/SE? Er det bare normale omkostninger, som hvis det har været i DK? Og hvordan ansætter man dem? Skatte- og lønmæssigt?

På forhånd tak ! :)

Dbh Jannik 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:04
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Yes ok..

Du sælger nok ikke til private så. Så det var sludder jeg skrev!

Du kan stifte et selskab, og herefter oprette filialer(går ud fra GB tillader filialer).

Sverige gør ved jeg, idet jeg lige har lavet en dansk filial af et svensk AB.

MVH

Peter

NB: Din anden mail får du svar i morgen, den er ikke glemt!

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:53

Peter - Revisor:

Yes ok..

Du sælger nok ikke til private så. Så det var sludder jeg skrev!

Du kan stifte et selskab, og herefter oprette filialer(går ud fra GB tillader filialer).

Sverige gør ved jeg, idet jeg lige har lavet en dansk filial af et svensk AB.

MVH

Peter

Okay - udfra det du skriver giver et par muligheder. Men jeg er nok også så gammel og kedelig, at jeg helst kun vil betale personbeskatning fra et land, selvom jeg vil være i alle 3 lande.. 

1. Hvis jeg konventere mit enkeltmandsvirksomhed til et ApS, kan jeg så blot lave to fillialer af dette? Eller hvor besværligt vil det være? Hvis ja, vil jeg så kunne bruge min firmabil (indkøbt i 2010 til cirka 250 tkr. via banklån), som værdi, eller skal jeg stadig indskyde 80 tkr?

2. Da, jeg tror at UK vil være det land jeg vil lægge mest energi i, efter DK, vil det nok være mere hensigtsmæssigt, at det var et selskab der - hvis ikke mulighed 1, er fornuftig. Men hvis jeg erstatter mit enkeltmandsvirksomhed, med et britisk selskab, og jeg personligt får løn derfra med en bopæl i Sverige - hvor vil jeg så skulle betale skat? I UK?

Beklager mine mange spørgsmål.. Men jeg er noget bedre til at drive forretning, end til at finde rundt i hvad der er bedst mht virksomhedstyper på tværs af lande. :-)

Peter - Revisor:

NB: Din anden mail får du svar i morgen, den er ikke glemt!

Lyder godt! Men den haster ikke helt vildt.. Skal bare snart have styr på det :-) Det kan sagtens vente et par dage, hvis det passer dig bedre :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:51
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jannik Hansen - MaxiWeb:
1. Hvis jeg konventere mit enkeltmandsvirksomhed til et ApS, kan jeg så blot lave to fillialer af dette? Eller hvor besværligt vil det være?

At lave filialer er en simpel operation. Du kan også overveje muligheden for at lægge "salgskontor" i de enkelte lande.  Et salgskontor behøver ikke at udløse skattepligt i de enkelte lande (kræver at der kun optages ordre og at levering sker fra "der hvor du vil være skattepligtig").

Du kan kun indskyde din bil, hvis der er en friværdi på 80.000 kr. i bilen. Du skal samtidig være opmærksom på at når du indskyder bilen sker der et ejerskifte, så hvis bilen er stillet som sikkerhed overfor dit lån skal Banken spørges om de vil acceptere et skifte i skyldner.

Næste problematik - svensk bil eller dansk bil? Hvis indskud i dansk aps - så fanger reglerne om fri bil i Danmark, hvor det er den danske værdi der tæller.

Vedr. at lave et engelsk firma men opretholde bopæl i Sverige. Hvis du rent faktisk vil styre dit firma fra Sverige, så risikerer du at blive skattepligtig til Sverige på grund af ledelsens sæde er i Sverige.

Erfaringsmæssigt kan jeg fortælle dig, at der er megen papirarbejde med at drive et ltd fra udlandet, ligesom det er meget omstændigt at få en konto når du er bosat i udlandet pga regler mod hvidvaskning af penge - og kontoen har du brug for til afregning af moms.

/Henrik

Tilmeldt 27. Dec 09
Skrevet kl. 09:01

Hvad nu om han vælger at oprette et svenskt AB? der er kapitalkravet 50000 SEK 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:07

Michael_N:
Hvad nu om han vælger at oprette et svenskt AB? der er kapitalkravet 50000 SEK

Det gælder i princippet samme sag. Dog tror jeg Jannik gerne vil undgå at skulle betale de svenske sociale afgifter - både som selskab og som lønmodtager.....

Tilmeldt 27. Dec 09
Skrevet kl. 09:19

Det sociale afgifter kan väre svære at komme uden om.

Bliver arbejdet udført i sverige, så skal der som udgangspunkt betales sociale afgifter til sverige.  

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)