Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms kontrol og livet surt

Side 2 ud af 5 (43 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Du er nød til at kende dit lager - antal per vare osv ellers kan du aldrig sælge seriøst - du kan jo aldrig sige - jeg kigger lige om der er flere - det må være godt registreret.

10.000 kr for at få det opgjort er en omkostning du må tage hvis du vil være selvstændig, og det virkeligt er sådan, at sælger ikke har en lageropgørelse fra da han solgte til dig

surt - men kun sådan kan det fungere

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:50

Jeg har fuld sympati for din situation. Den er ikke sjov fordi den medfører en stor byrde for dig. Omvendt så svarede du heller ikke på problemstillingen med hvordan SKAT skulle have en chance for at opgøre din moms i takt med at du sælger varepartiet. Det kan måske være et problem i forhold til momslovens fakturakrav at du det ikke er specificeret hvad du har købt.

Men du kan være beroliget i forhold til at SKAT ikke skal tage stilling til om dit køb er for dyrt eller ej. Det er nemlig ikke forbúdt at lave en dårlig forretning i Danmark. Handlen kan de ikke tvinge dig til at annulere eller afvise - og de kan nægte dig din negative moms indtil de er blevet overbevist om du virkelig skal have negativ moms tilbage.

At du skal have negativ moms tilbage bør kunne dokumenteres ved fakturaen og en specifikation af hvad du har købt. Du kommer ikke uden om at tælle op hvad du har købt. Du skal alligevel bruge denne oversigt, når du vil sende detail. Jeg har ingen om hvilken størrelse vi taler om i kr og øre (det er principielt også lige meget), men du kan forsøge at skubbe fristen for en optælling, hvis den er ubelejlig nu, men det betyder også at SKAT kan skubbe fristen for at give dig den negative moms tilbage.

Fra Randers
Tilmeldt 25. May 11
Indlæg ialt: 124
Fra  Købmanden på Boulevarden Skrevet kl. 17:45

Det er jo en opgave du skal i gang med før eller siden - at kortlægge dit lager. Du kan jo ikke sende dine sælgere i marken uden at de ved hvad de har at sælge. Det er en træls opgave, men også spændende. Hvis det var mig ville jeg da være helt blå i hovedet af spænding over hvad det var jeg havde købt. Og hvordan vil du planlægge fremtidige indkøb, hvis du ikke ved hvad du har på lager?

Udgiften til optællere indgår jo i dit regnskab og der vil også være fradrag for dem. Så bare klø på. Jo før du får det gjort, desto før er du færdig med skat - for den her gang. Hvis du viser at du ikke har styr på dit varelager, vil skat måske være tilbøjelig til at mene, at der er andet i firmaet du ikke har styr på og vil derfor vende tilbage senere.

Pøj, pøj med optællingen.

Venlig hilsen Anette

Viljen til at ville skaber evnen til at kunne

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:55

Og optællerne som så også fordeler det korrekt i forskellige kasser med numre så du nemt kan finde ting igen og få ind i dit EDB system - og noget vil du måske bede dem sampakke osv - behøver jo ikke være cand-merc uddannede. Du kan måske finde 5 store skolebørn på 16 år som vil tælle og fordele til en fornuftig pris.

Er det meget små ting og dimser, kan man for rimelige penge købe tællevægte (eller bruge en alm vægt med små mmg anvisninger). Så vejer man 10 - taster 10 stk - og lægger så en stor bunke på, og den skriver hvor mange der så er i alt

Jeg har intet med denne virksomhed at gøre og aner ikke om de er billige, tog bare et link så du kan se hvad der er for muligheder

http://www.vaegtbutikken.dk/pl/T%C3%A6llev%C3%A6gte_3.aspx?gclid=CL31ivr-xawCFUK9zAodOToxrQ

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 21:23

Tillykke med din nye virksomhed.

Om SKATs krav er rimeligt eller ej kan jeg ikke vurdere, men som samfundsborger synes jeg det er fint at virksomheder ind i mellem bliver kontrolleret. Det er - i det store perspektiv - også til din fordel. Omkostningerne til dette, ligesom f.eks. revision, er naturligt dine.

Men køber man et samlet lager indeholdende en masse småting, så er det ikke sikkert, at det er fornuftigt at bruge en masse energi på at optælle det, hvis man kan undgå det. Du har jo netop ikke givet en specifik pris for de enkelte artikler, men har købt en samlet hat som måske er svær at specificere eksakt. Hverken dig eller SKAT har glæde af at tærske langhalm på detaljer i en alenlang lagerliste.

Modsat af hvad nogle tror, så er det heldigvis helt almindelige mennesker som er ansat hos SKAT, og jeg kan varmt anbefale dig at kontakte dem pr. telefon, forklare lidt om din situation og så i øvrigt invitere dem til et møde, hvor du kan uddybe det hele og bl.a. fremvise lageret.

På mødet vil jeg sørge for at skabe en god stemning, servere kaffe og en lille kage - så skal du se, så finder I nok en fornuftig løsning. Jeg har kendskab til en række sager som er løst stille og roligt på denne måde uden en masse besvær for nogen af partnerne - men forudsætningen er naturligvis, at der grundlæggende er orden og redelighed i sagerne. Er der nogle "ømme tæer" - så læg kortene på bordet og vær ærlig, modparten er ikke dumme, og du får for alvor "ørene i maskinen" hvis de opdager, at du skjuler noget.

Rigtig god fornøjelse,

venlige hilsener,

Jens

Tilmeldt 18. Nov 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 23:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jens og jer andre.

Tak for jeres indlæg.

Jeg må sgu bare stramme balderne og få talt det lager op.selvom Det virker urimeligt at jeg ikke kan få min moms penge retur inden at jeg skal tælle det lager op som er købt som ET samlet bunke, til en fast (vurderet) pris.

Jeg er enig med jer at det skal tælles før eller siden, men at pålægge mig en ekstra udgift på ca. 10.000 for at få det gjort, når meningen er at jeg skulle få mine- snart- nyansatte sælgere til at gå igennem det lager sammen med mig,

1- Så får de indblik i alle de forskellige varer der findes der

2- De får lært varerne at kende, antal, størrelser, pris og kvalitet.

3- Jeg får bedre sælgere, og bedre forhold til dem på den måde, og sparer mig selv for en del penge.

Mit største problem er at det virker som om SKAT er vild i varmen, de beder om samme ting 2 gange, selvom de har fået ALT hvad jeg har af faktura, aftaler,bilage etc. så beder de mig om at skaffe yderligere skriftlige aftaler fra sælger.

De beder om Alt dette INDEN at de kan komme videre med sagsbehandlingen og at de vil tage ud og inspicere mit lager.

Jeg har ringet til dem og forklaret dem situationen, de er kolde, jeg har tilbudt et møde hvor jeg kan belyse sagen yderligere og svare på evt spørgsmål de har. 

JO tak, men Måske senere svarer de. 

Oven på alt dette, så Damen fra SKAT som skriver til mig, underskriver sig selv med følgende

XXX

SKAT

Økonomisk kriminalitet

Økokrim.

Skal lige understrege at jeg INTET har haft med SKAT at gøre før, ingen hængepartier, ingen tidligere firmaer etc.

For mig så virker det ret provokerende, og føler mig anklaget og dømt på forhånd. Sælger og dens revisor er også blevet kontaktet af SKAT´s dame. Det var de slet ikke glad for da de ikke vil sættes i forbindelse med den afd i SKAT. Sælger er blevet nervøs af mig,kan ikke forstå SKAT´store interesse i mig, han tror sgu at jeg er uærlig og fortryder sikkert et salg til mig på kredit. Han har endda udtrykt at det måske var bedst at annullere handlen (forståeligt nok er der ingen som har lyst til at blive mistænkt af SKAT, da det kunne snilt føre til mange ekstra udgifter og arbejdstimer for at tilfredsstille SKAT´)

i min verden så  svarer det  til at man fx. beder om et nyt pas, for så at få brev fra PET at de meget gerne vil kigge mine papir igennem.

Er det bare mig eller kan I andre følge mig?

Jeg tør næsten ikke gå videre med flere udgifter og tab, hvis jeg ikke hvad SKAT kan finde på at gøre, og konsekvenserne af deres undersøgelse kan føre til.

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 02:11

Få nu talt det lager op. Og kom vider og bevis overfor skat at der ikke er noget at komme efter.

Det ændre ikke noget at blive ved med at skrive det samme her det ændre ikke noget hos skat.

Sendte en PM til dig i Fredags kunne du ikke svare.

Tror ikke du få sælger til at tælle dit lager op de er sælger ikke lager folk. Det vil heller ikke virke som en prof virksomhed hvis de skal starte med at være lagerfolk.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 18. Nov 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 02:33

Hej Lykkebjerg.

For det første så Har jeg ALDRIG modtaget en PM fra dig. venligst Tjek din udbakke igen.

Jeg fornemmer lidt irritation hos dig over det jeg skriver. Det behøver du ikke.

Jeg forstår slet ikke at du finder det underligt at jeg bruger siden her til at spørge om hvad de forskellige ting og situationer betyder eller kan betyde for mig og min ny virksomhed eller for min ny rolle som virksomheds ejer..

Måske Er du så rutineret at du er selvest Mr. Cool, når afdeling for økonomisk kriminalitet vil endevende dit nystartet firma, uden at man selv synes man har gjort noget forkert,  men det er JEG ikke, og derfor har brug for råd og vejledning fra folk som evt har prøvet det før eller ved lidt om det. (uden at behøve at skulle betale en revisor eller advokat)  

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 07:03

ANAHAS:
Måske Er du så rutineret at du er selvest Mr. Cool, når afdeling for økonomisk kriminalitet vil endevende dit nystartet firma, uden at man selv synes man har gjort noget forkert,  men det er JEG ikke, og derfor har brug for råd og vejledning fra folk som evt har prøvet det før eller ved lidt om det. (uden at behøve at skulle betale en revisor eller advokat)  

Hvor stor negativ angivelse drejer det sig om?

Derudover mener jeg ikke der er grund til at du ser spøgelser, der er virksomheder der udsættes for langt værre ting og kontroller.

Men når du ikke har yderligere information/skriftlig aftale med sælger andet end fakturaen, så er det blot det du skriver til Skat, men de kan godt have en mening om hvorvidt din angivelse er korrekt også efter du har talt op, det er jo netop det de vil afgøre.

Det er selvfølgelig ikke rart, men hvis du følger Henriks råd, så skal du nok komme ud på den anden side helskindet. I 90´erne prøvede jeg selv over en 2 mdrs. periode at have 1-2 skattefolk siddende i en virksomhed og gennemgå alt og alle selskaber jeg var involveret i, og det skete efter jeg havde holdt et kæmpe lagersalg over et konkursbo jeg havde købt hvor der kom over 2000 mennesker. Skat stod ved udgangen og tjekkede at folk havde fået kvitteringer.

Det kostede mange penge at have dem siddende og bogholderen skulle konstant være til rådighed, det var også en ubehagelig oplevelse, men der var blot 1 rettelse i de 10.000vis af bilag og det var på under 5.000 så det var ikke noget de gad bruge mere tid på, andet end at vi skulle justere det ved at indsende en rettelse til det momskvartal det drejede sig om.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

ANAHAS:
Jeg er enig med jer at det skal tælles før eller siden, men at pålægge mig en ekstra udgift på ca. 10.000 for at få det gjort, når meningen er at jeg skulle få mine- snart- nyansatte sælgere til at gå igennem det lager sammen med mig,

Som en der har siddet på begge sider kan jeg kan godt følge din frustation - ingen tvivl om det. SKAT er underlagt en lang række regler. F.eks. da jeg var ansat var det en fast regel at alle virksomheders første negative angivelse skulle kontrolleres  inden momspengene blev frigivet. Samme regel findes formentlig i dag - evt. nu med et væsentlighedsbeløb på x kr.

Dit problem (og måske endda også sælgers) er at I ikke ved hvad der er handlet. Du har købt noget og ved jo reelt ikke hvad g hvor meget. Alene her skaber I problemer i forhold til jeres regnskaber. Hvad hiver sælger ud af hans regnskab og hvad lægger du ind i dit regnskab. Når du sælger vare a - hvordan vil du så afregne momsen korrekt? Du har ikke en købspris? Derfor kommer du ikke uden om at lave den liste og herunder fordele din købssum på de enkelte varer. Det kan gøres enkelt.

Momsloven er helt klar  spyttet på det område og der er intet i loven som forhindrer SKAT i at holde den negative moms tilbage indtil du leverer den efterspurgte dokumentation.

Omvendt skal der også være rimelighed i SKAT's handlinger. Hvis du inden for en rimelig periode har tænkt dig at ansætte folk, som skal hjælpe med at sælge lagret, så skriv til SKAT at det vil tage x antal dage eller uger at tælle lagret op.

At spille småfornærmet tjener ikke din sag (tværtimod - for SKAT gør bare deres arbejde). Inviter dem selv ud og se dit lager og hvad du har købt. Hvis dem at det ikke er bare lige at tælle op, men at det er en større opgave.
Giv SKAT svar på spørgsmål.  Hvis det samme spørgsmål stilles flere gange - så henvis til 1. svar, hvis de beder om noget som tager tid - så sig at det tager tid og at de kan forvente svar inden x antal dage. Hvis de giver dig en frist som du ikke kan overholde - så sig at det ikke kan nås.

Hvis den negative moms er vigtig for dig - så er det kun at få afsluttet sagen så hurtigt som muligt - og den tid afhænger af hvor hurtigt du kan få talt dit lager op. Få evt nogle studerende til det.

/Henrik

Side 2 ud af 5 (43 indlæg)