Du er nød til at kende dit lager - antal per vare osv ellers kan du aldrig sælge seriøst - du kan jo aldrig sige - jeg kigger lige om der er flere - det må være godt registreret. 10.000 kr for at få det opgjort er en omkostning du må tage hvis du vil være selvstændig, og det virkeligt er sådan, at sælger ikke har en lageropgørelse fra da han solgte til dig surt - men kun sådan kan det fungere vh |
Jeg har fuld sympati for din situation. Den er ikke sjov fordi den medfører en stor byrde for dig. Omvendt så svarede du heller ikke på problemstillingen med hvordan SKAT skulle have en chance for at opgøre din moms i takt med at du sælger varepartiet. Det kan måske være et problem i forhold til momslovens fakturakrav at du det ikke er specificeret hvad du har købt.
Men du kan være beroliget i forhold til at SKAT ikke skal tage stilling til om dit køb er for dyrt eller ej. Det er nemlig ikke forbúdt at lave en dårlig forretning i Danmark. Handlen kan de ikke tvinge dig til at annulere eller afvise - og de kan nægte dig din negative moms indtil de er blevet overbevist om du virkelig skal have negativ moms tilbage.
At du skal have negativ moms tilbage bør kunne dokumenteres ved fakturaen og en specifikation af hvad du har købt. Du kommer ikke uden om at tælle op hvad du har købt. Du skal alligevel bruge denne oversigt, når du vil sende detail. Jeg har ingen om hvilken størrelse vi taler om i kr og øre (det er principielt også lige meget), men du kan forsøge at skubbe fristen for en optælling, hvis den er ubelejlig nu, men det betyder også at SKAT kan skubbe fristen for at give dig den negative moms tilbage.