Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilken gruppe tilhører du?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 8. Nov 06
Indlæg ialt: 305
Skrevet kl. 06:42
Hvor mange stjerner giver du? :
I følge min erfaring, er der grundlæggende 3 grupper af mennesker i verden:

Den første gruppe er Pessimisterne.

Den anden gruppe er Realisterne

og den tredje gruppe er de Visionære.

Jeg er ikke sikker på i hvilken gruppe du vil placere dig selv.  Men før du gør det, så lad os sammen gennemgå en generel beskrivelse af hver af dem.

Vi begynder med Pessimisten

Hvis Pessimisten er en 10’er på en skala fra 1 til 100, er deres typiske tankegang at de sikkert vil blive en 9’er, hvis de bare får tid nok.  På grund af denne tro, har de som regel ret. Og noget af det mest forbløffende jeg har fundet ud af, er at Pessimisterne rent faktisk er stolte af at de endnu engang, meget nøjagtigt, har forudsagt udfaldet.

Realisten

Realisten er en anelse anderledes.  Hvis de er en 10’er på en skala fra 1 til 100, tror de ikke at de vil gå ned. Men de kan heller ikke med sikkerhed påstå at de vil gå ret meget op.

Hvordan de bliver opfattet af verden omkring dem, betyder MEGET for Realisten.  De vil gøre alt for ikke at blive sat i forlegenhed.  De vil for alt i verden undgå at tabe ansigt.  De ønsker ikke beviseligt at tage fejl med hensyn til et af deres mål eller formodninger.  På grund af denne tro, sætter de meget små mål for dem selv.

Tilbage til vores model:  Hvis de er et 10 tal, på en skala fra 1 til 100, vil de måske sætte deres mål til 12.  Ikke højere end hvad der skal til, for at sikre at de når deres mål.  Og hvis de nogensinde skyder forbi, vil de sænke baren yderligere næste gang.

Det efterlader os med den Visionære.  Den Visionære er en sær snegl.  Især for Pessimisten og Realisten.

Hvis en Visionær er 10 på en skala fra 1 til 100, eller hvis deres projekt er en 10’er på den samme skala, vil den Visionære stile efter at nå 90!  Og gæt hvor mange gange de når deres mål inden for den givne tidsramme.  Så godt som aldrig, men mens de sigter efter 90, vil de måske nå de 50.

Så, hvis alle personer eller projekter var til 10 på en skala fra 1 til 100, og du skulle evaluere disse tre grupper udelukkende på resultater, hvem ville du så helst have?

Pessimisten med 9?

Realisten på 12?

Eller ville du foretrække at have den Visionæres 50?

Let svar, ikke?  Alle siger at de vil have den Visionæres resultater på 50.  Men det er lettere at sige at du vil være en Visionær, end det er rent faktisk er at gøre hvad der skal til for at forblive en Visionær.

Visionære personer skal høre på meget... 

Siden de ligger godt under deres målsætning det meste af tiden, bliver der stillet spørgsmål til deres dømmekraft.  Folk ruller med øjnene.  Pessimisterne og Realisterne bruger en masse tid på at tale om hvordan de Visionære ramte ved siden af deres mål, ved ikke at nå de 90, i stedet for at se se hvor værdifuldt det var at nå de 50.

En person der prøver at være Visionær for første gang, siger måske til sig selv.   “Hvorfor sætter jeg ikke bare mit mål til 50, og gør alle glade?”.  Min erfaring siger mig, at problemet med den fremgangsmåde er, at når du sætter målet til 50, er det heller ikke særligt tit du når dette mål.  Du kan måske nå 40, og stadig være foran de andre.  Men så sætter du det næste projekt til 40, og når de 30. Så sætter du den næste til 30 og når 20.  Og i løbet af kort tid, er du blevet til en realist, der sætter sine forventninger så lavt, at det vil være svært for dem at ramme ved siden af.

Hvis vi bedømmer udelukkende på resultater, så er det ikke noget godt sted at befinde sig som leder.  For at en organisation skal gøre store ting, i et bestemt omfang, så må lederen være en Visionær.

Mennesker lytter til en der er visionær.  Mennesker vil følge en der er visionær.  Mennesker kan blive b

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 07:22
Hej Ove

Overvej om skalaen fra 1 - 100 hjælper med at få dit budskab ud. Jeg selv er nødt til at spørge, "Hvad er enheden på denne skala"?

Hvis det er risikoen for at gå fallit, så er 50 bestemt ikke bedre end pessimistens 9. Problemet er at du ikke har godtgjort at højere tal er bedre. Eller hvorfor fx. pessimister hører til i den lave ende.

en række visionære der ikke var realister er Kurt Thorsen, Klaus Riskjaer og Peter Brixtofte. Er disse rollemodeller man bør stræbe efter at ligne. Mange vil nok sige nej.

Jeg er heller ikke vild med den lidt elitære synsvinkel at der er grupper af mennesker der er "bedre" end andre. Visionær er de gode, og Realisterne er de værste! Jeg er for så vidt enig i at personer der dyrker janteloven og nedgør andres succes, ikke gavner vores samfund, men jeg har fuld respekt for personer der på det personlige plan vælger at være pessimister, da dette formentligt giver dem et holdepunkt i livet.

Hvis vi så snakker om forskellige personlighedstypers evner til at tjene penge (hvilket er en værdi af mange), så vil man nok finde at fx. pessimister halter efter. Evnen til at tjene penge kræver så vidt jeg kan se to evner: 1) Evnen til korrekt at identificere og vurdere det økonomiske afkast af forskellige alternativer, og 2) At have den nødvendige risikovillighed til at følge det alternativ der har det højeste afkast. Hvis vi vender tilbage til dine personlighedstype, bør man altså være "Visionær Realist" (hvis målet er at tjene penge), da dette kombinerer de to nødvendige egenskaber.

I mit verdenssyn er der altså ikke tale om en endimensionel skala, men en ihvertfald en to eller tre-dimensionel skala, hvor de ovennævnte evner udgør akserne.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:07
Dato: 21-04-2007 07:22:02 Forfatter: Jesper Jørgensen Hej Ove
Overvej om skalaen fra 1 - 100 hjælper med at få dit budskab ud. Jeg selv er nødt til at spørge, ''Hvad er enheden på denne skala''?

Hej Jesper,

Som jeg læser det, så er det indekstal....

Hvad med at se mulighederne i indlægget i stedet for at fokusere på begrænsningerne? Hvor ser du dig selv i det netop beskrevene - pessimisten?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:22
Jeg synes, at folk der forsøger at putte mennesker ned i små kasser siger mere om dem selv, end om dem de vil putte i kasser :)
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 11:57
...sagde Mikkel altimens han satte det sidste stykke tape på den kasse som indeholder: "Folk, der putter andre i kasser".

Heh!

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 8. Nov 06
Indlæg ialt: 305
Skrevet kl. 10:28
Tak for jeres svar. Det er rigtigt at det er indextal...

www.foreverliving.cc

Tilmeldt 23. Feb 07
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 15:30

Når jeg holder foredrag hører jeg temmelig tit nogle klage over hvor forfærdeligt det er når man putter andre ”i kasser”

Nu læser jeg det igen i denne tråd. Jeg bliver simpelthen nød til at rette den totale misforståelse at man kan putte andre ”i kasser”

Det er noget sluder du og jeg kan ikke putte nogen som helst ”i kasser”.

Det er kun det enkelte individ der kan putte sig selv i en ”kasse”.

F.eks. hvis jeg kalder dig en idiot, bliver du jo hverken mere eller mindre idiot, før end du selv vælger at hoppe i den ”kasse”.

Hvis nogen kalder dig, dum, tyk, grim og ideforladt. Få det kun betydning hvis du vælger at give det betydning. Så igen du vælger selv din ”kasse” ud fra om du giver andres meninger lov til at have betydning i dit liv.

Og det var jo netop det Ove Bjørn var inde på i sit indlæg, hvordan enkelte personer valgte deres egen ”kasse” mod alle ods. F.eks. en person som Nilson Mandela der valgte at sige mig - kan i ikke putte i en kasse der hedder ”under menneske” - Vi kende alle resultatet.

Hver eneste dag beslutter vi selv hvilken ”kasse” vi vil være i. Vil jeg gå ned i parken og drikke bajer hele dagen? Vil jeg gøre som jeg plejer og få de resultater jeg plejer? Eller vil jeg skabe noget ny til gavn for mig selv og andre?

Du træffer selv de valg og skaber selv din ”kasse”

PS. Som ordblind har folk prøvet at putte mig i rigtig mange ”kasser” men jeg har aldrig ladet mig begrænse af hvad andre mente en ordblind kunne og ikke kunde. Min handicap får kun den betydning jeg giver det. Og i dag er har jeg vendt det handicap til min fordel ved at bruge det som eksempel i næsten alt hvad jeg laver.

Rasmus

”Al Makt te di or blinne”

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 22:44
Kan man så inddele folk i kategorier?

Ved ikke helt hvad forskellen er, men forstod ikke hvorfor man ikke kan putte folk i kasser. Er de ikke kommet i den rigtige kasse kan man jo altid lave en ny og putte dem derned...

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)