Min mening er at man kan lære nok så meget på skoler og uddannelser, men i sidste ende er det ikke det der tæller. Det der tæller er hvad du kan vise frem af referencer/det du har lavet. Jeg personligt ville aldrig kigge på uddannelser hvis jeg skulle ansætte nogen i min virksomhed, jeg ville udelukkende se på personens portefølje. for det er det der er vigtigst. Grunden til jeg tænker sådan er at jeg selv har oplevet på uddannelser at personer der kan noget mere inden for et felt, men bare ikke formår at sælge det til sensor og lærer typisk får lavere karakterer end folk der kan meget lidt, men formår at sælge det over for selv samme personer. Jeg har også selv været ude for det på et område hvor jeg har stor ekspertise og erfaring, men jeg er bare ikke den store sælger. hvilket jeg mener er en stor fejl på de forskellige uddannelser. Men nok om det. Så du skal i grunden igang med at skabe dig en referenceramme, og det kan man gøre på mange måder. Gratis arbejder, sponsorater, lavere pris etc. det vigtige er at du ikke bare siger ja tak til alle opgaver, men udvælger de opgaver der for dig også har noget kød på, så du ikke bare laver det du kan, men også bliver udfordret. Ikke forstået på den måde at du ikke må tage den type opgaver ind også og at man ikke kan blive udfordret ved fx at anbefale noget andet til "kunden", men hvis du vil lære noget bliver du som minimum nød til at blive udfordret. En anden metode du kan bruge til at lærer dig selv en mase ting er at du giver en opgave til dig selv, eller prøver at replikere noget du har set på en hjemmeside. eller hvis du selvfølgelig har den helt gode ide til noget nyt så kom igang med at lave det. Afsluttende, så er det ikke hvad der står på papiret der er vigtigt men hvad du kan præstere og vise frem. MVH Kim |
Kære aventic
Jeg har sagt min stilling, som underviser på Webintegrator uddannelsen på KTS op blandt andet fordi jeg kunne se, at det blev ikke undervist i det, der er reelt behov for elever og erhverv, men i det lærere kunne, eller syntes at de var sjovt. På det tidspunkt det var de færreste undervisere, der havde reelt erfaring med web-design fra den virkelige liv, og anede ikke hvilke behov man ha f.ex. hvis man arbejdeer med forskellige CMS - systemer - det er der ingen (bortset fra mig) der gjorde. De har set som ære at undervise i PHP og MySql, men ville ikke / kunne ikke/ var ikke klar over behov/ - i design og re-design af templates, tilpasning af eksisterende CMS til den behov bruger/ kunden kunne have og alt det andet, som kunne være nyttig for en, der har afsluttet den korteste uddannelse og vil ud og lave noget praktisk.
Undervisning i programmeringssprog - hvem underviser i det? Hvilke baggrund dine lærere har? Jeg tør vædde på, at ingen i RTS har programmør baggrund. Det er hellere ikke det der er behov for, i min optik.
Jeg havde utallige konflikter med min kollegaer på lærerværelse - fordi jeg mener at Webintegrator uddannelsen er kørt af sporet. Ved nu ikke hvordan er det nu, men for 2 år siden. Hvis du læser bekendtgørelsen, vil du se - at den er ganske frit tolket i forhold til den indhold i får leveret.
Nej, jeg kan ikke svare, hvor kan du lære at være WEB designer - den uddannelse, som var delvist tænkt som det - Webintegrator - er ikke den der burde være.
Det er, selvfølgelig, min personlig optik. Kunne bare ikke lade være med at komme med min uforbeholdent mening, når det har sat min sind i kog så mange gange!