Hej
Når man tager en diskution om A og B mennesker, så skal man også huske på alle de mennesker der sidder til langt ud på natten, og surfer på nettet. Som egentlig ikke er B mennesker, men som mere har den gamle børne holdning med, jeg skal lige og lige.
Problemet er også at jeg ser mange mennesker der lever som B mennesker, og selvom de er A mennesker, og det er netop det flere tal, der gør at man ser ned på B-mennesker. Da de bliver stemplet som dem der sidder på den lokale eller surfer til langt ud på natten.
Jeg er selv meget udpræget B-mennesker, og har i en overgang været nødsat til at tage sovemedicin, for at kunne falde isøvn om natten. Hvor jeg ellers havde nogle døgn, hvor jeg faktisk ikke fik søvn. Da jeg friskede op, ved "sovetid".
Men vi har idag bygget et samfund op, hvor alting er sat i systemer, der er normer og tendenser. Og falder man uden for de kategorier, så bliver man stemplet. Og det er lidt det samme som en virksomhed der bliver ISO godkendt. Det skaber en begrænsning for den frie udvikling, løsningen af specifikke problem stillinger.
Men når man så skal leve under disse normer, så ser jeg også at jeg som både arbejder og er ved at bygge firma op, at der lykken er at være 100% selvstændig, for så vil man også kunne slippe nemmere af med at komme forsent. Om morgenen.
Men jeg vil også sige at mange virksomheder der kører med flekstid, har gjort et godt stykke arbejde for det. Men Det er efter min mening ikke altid nok. Og med de nye studier omkring at nat arbejde er skadeligt, så vil mange virksomheder sikkert ikke strække sig særlig langt.
Men noget at det som mange ikke tænker over, er den psykiske belastning det er for os, aften mennesker, at stå op om morgen, og leve i et tidsinterval som kroppen ikke vil acceptere, gør tit at man i perioder er ekstrem trætte døgnet rundt. Og man skal bruge flere dage for at komme sig igen. Jeg har p.t. sådan en periode hvor jeg ikke kan noget. Og det går udover mit arbejde, mit firma, mit privat liv osv. Og det kan hvis det udvikler sig i længere perioder også medføre såkaldte depresions symptomer.
Og så siger folk, at man bare skal tage sig sammen. Men det er ikke nemt, for hvordan har de det ikke hvis de skal holde sig vågen natten igennem, hvordan har de det, når de lige har løbet en maraton, og skal igang med at arbejde seriøst, uden at have fået en pause. Og det er tit sådan det føles.
Men jeg vil så også sige at vi skal passe på med at sætte mange mennesker ind i den kategori, for i den moderne familie, hvor man sætter kvalitetstid med ungerne, og skal lege far mor børn, så vil mange børn også komme til utilsiktet at få ændret deres døgn rytme, og det gør at de i perioder, eller resten af livet vil have et indre ur, der køre en anden døgnrytme. Og det kan så skade barnet med tiden.
For vi må også se i øjnene, at vi skal være til at få fat på, for andre virksomheder, for samarbejdsparter og andet, og derfor må vi stille efter at vi har en tid hvor vi er tilrådighed. Og ikke kun efter kl 12.00
Jeg har selv haft en kunde(ansat som leder dengang), som man ikke skulle ringe til før efter kl. 10 og det kan faktisk godt være til gene, hvor man stod med akute problemer der skulle tages hånd om. Og at man ikke unødigt skulle holde maskiner kørende eller stoppe en produktion.
/Kenneth