Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Købe hjemmeside af sig selv (firma købe ens private hjemmeside)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået lavet en hjemmeside sidste år som privatperson og er lige pt. ved at få lavet noget mere på den..

Lad os antage at den er 10.000 kr værd.. Hvis jeg så opretter en enkeltmandsvirksomhed pr. 1 januar 2012 - Må min enkeltmandsvirksomhed så købe hjemmeside af mig som privatperson? eller overdrager man den bare automatisk til firmaet?

Mvh Tobias.

Tilmeldt 20. Jan 11
Indlæg ialt: 343
Fra  ZXNET Skrevet kl. 12:10

Hej Tobias

Den overdrager du bare til din virksomhed når du syntes det er det bedste tidspunkt, det er altid svært at værdisætte sådan noget og det er nemmest bare at overdrage den til virksomheden.

Det er lidt noget andet hvis du lukker din virksomhed og sitet stadig eksisterer.

Hvis man har mulighed for det, så er det altid en god ide som privatperson at bygge et site op med mange besøgende først og så lave den om til virksomhed når den begynder at give penge, når der ikke er nogen omsætning på siden så er værdien meget teoretisk.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 12:24

Tobias:

Jeg har fået lavet en hjemmeside...

I dette tilfælde ligger nøgleordet i, at du har fået den lavet "ude i byen" og dermed har private kvitteringer på dit private køb af hjemmesiden.

I så fald kan du godt indskyde hjemmesiden i din virksomhed med argumentation om, at du har købt den privat og efterfølgende sælger den til din virksomhed.

Du mister selvfølgelig momsen ved at gøre det sådan, så det er ikke en god forretning, at købe sin nye hjemmeside privat først.

Tobias:

Lad os antage at den er 10.000 kr værd..

Hvis du selv har udviklet hjemmesiden, og du dermed ikke har kvitteringer for købet, så vil du jo alligevel være skattepligtig af den indtægt du har på salget af hjemmesiden, og så vil du ikke opnå nogen fordele i at sælge den til din virksomhed.

Hvis du har fået den udviklet gratis eller billigere end 10.000 kr., af en bekendt, og har kvitteringer på købet, så vil jo alligevel blive beskattet af de 10.000 kr. (eller evt. differencen på de 10.000 og det du har kvitteringer på), så at sælge den for mere end du har betalt for den, vil alligevel give et 0,- resultat.

Så ligemeget hvad du gør, så kan det ikke betale sig at sælge den til firmaet til en anden værdi, end det du har kvitteringer for.

Men husk, at du selvfølgelig mister momsen, så lige meget hvordan du gør, så er det billigere at købe hjemmesiden via virksomheden fra starten af.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)