|
Hej til alle Aminoer. Jeg syntes at jeg vil prøve at dele lidt at mine erfaringer som kan opstå i den lidt mere kedelige del af hverdagen..... Et emne der ikke bliver snakket så meget om på Amino. Kort om mig: Jeg har/havde et velfungerende firma, sund økonomi, ingen problemer med kundetilgang, masser af muligheder, har været aktiv på Amino et par år... Og er nu i en depression.... Når man pludselig vågner op en dag, og ikke har lyst til at stå op. Ikke kan overskue hverken telefonen eller e-mailen. Ikke har lyst til at tale med andre mennesker. At man lukker sig inde i sig selv, og ikke engang lukker sin familie ind. At en person som ellers har været meget udafvendt stærk person, pludselig lukker ned og stopper med at opsøge kontakten til andre. At lunten er ALT for kort i diskussioner. Alt initiativ er pist væk, en uovervindelig skyldfølelse og selv de mindste ting, føles som kæmpestore og uoverskuelige. Et eksempel fra hverdagen er at betale en regning. Pengene er på kontoen, det tager max 1 minut - men alligevel er det noget jeg kan gå og have det skidt med i 14 dage, og IKKE får det gjort. Det værste er at jeg ikke kan genkende mig selv længere - og det skræmmer mig. Jeg har nok vidst at der har været et eller andet "galt" igennem det sidste ca 1½ års tid, men der har været så mange faktorer og ting at jeg har haft hverdagen fyldt op hele tiden, og derfor i vid udstrækning har ignoreret symptomerne. Faktisk ramlede det hele først ned over mig i juleferien. Pludselig havde jeg 14 dages ferie, hvor jeg ikke skulle tænke over andet end afslapning, og pludselig kom det hele til overfladen da jeg fik tid til at tænke over alle de ting (erhvervsmæssige som personlige) som havde trykket lidt, og jeg gik ned med et brag. De første 2 måneder gik med fornægtelse - jeg er normalt en meget stærk person, og prøvede egentlig bare at arbejde det væk, men det virkede ikke, gjorde det bare værre. Arbejdet blev ignoreret, deadlines blev overtrådt, og et par kunder blev reelt brændt af. Pludselig gav jeg mine kunder en ekstremt dårlig oplevelse, og gjorde alt det som jeg normalt har prædiket imod. Jeg gjorde det kort og godt værre for mig selv for hver dag der gik - jeg kunen se hvordan jeg "sked" på mine kunder og omgivelser, men var samtidigt handlingslammet. Kunne bruge 10 timer om dagen på at bekymre mig om de ting jeg burde gøre (og ikke fik gjort), og bare kigge på skærmen, uden at agere. Det føltes som en ond drøm, hvor man er fanget i et koma og ikke har kontrol over sin egen krop. 24 timers mareridt. Mange vil kalde det stress, og hurtigt sige "du arbejder for meget" osv - men det er ikke der problemet ligget. Har aldrig haft noget imod at arbejde meget og intenst, har haft nærmest beroligende virkning. Det er andre faktorer der spiller ind her. Endte med at jeg for ca 1½ måned siden satte mit firma på standby - men denne gang meldte ud til henvendelser at der var lukket for opgaver, fik andre til at håndtere henvendelser. Siden er der gået laaaang tid i tomrum foran fjernsynet, lidt bøger, film, soveri osv. Gudskelov arbejder jeg sammen med et andet firma i hverdagen (som vi også deler lokaler med) - og da jeg endelig fik åbenet op for dem (hvilket tog 1½ måneds samvittighed at få gjort) viste de sig at være hjælpsomme og ikke dømmende - og de har været væsentlig grund til at jeg er ved at komme tilbage på sporet igen, de hjælper mig med at løfte mig ud af mørket, hjælper mig med at få styr på hverdagen. Første trin har været erkendelsen af problemet - at jeg har givet mig selv tid til at være ked af det, vred
|
Mange tak for din indlæg og din ærlighed. Jeg kan sagtens nikke genkendende til det, da jeg selv har været der. Når man har erkendt det, så er man faktisk kommet langt i processen.
Velkommen på den anden side af tunnellen.
Bliv gratis medlem