Hej Jeg er cand.merc.aud studerende og vil meget gerne være statsautoriserede, men synes at der er lidt absurd at jeg skal vente yderlige 4-5 år efter endt studie med at starte på SR-akademiet (hvis jeg bliver ansat hos en af de store). SÅ!! Iværksætteren går i gang. Jeg ved at i forhold til at skulle fortsætte min karriere skal jeg have en statsaut på kontoret. klassificeringen er baseret på hvem der sidder med den bestemmende ret i virksomheden, så skulle altså have en statsaut som partner for at være et kontor der statsautorisede (?). Så er der hele fasen omkring kundenetværk, og hvor mange ansatte der skal være for at drive en rentabel forretning med positivt cashflow fra måned til måned. Ville bare gerne vide om der er nogen, som har prøvet eller kender til opstart af revisionskontorer? Så jeg kunne prøve at lave en forretningsplan i forhold til om min ide er mulig. |
Jeg ved ikke hvordan du regner dig frem til de 4-5 år, men her er kravene:
For at kunne indstille sig til den skriftlige og mundtlige prøve ved revisoreksamen kræves:
1) at revisorkandidateksamen (cand.merc.aud.) er bestået,
2) at der højst er gået 8 år efter udløbet af det kalenderår, hvori revisorkandidateksamen er bestået, og
3) deltagelse i mindst 3 år efter det fyldte 18. år i udførelse af opgaver, der vedrører revision af årsrapporter eller tilsvarende regnskabsrapporteringer i en statsautoriseret revisionsvirksomhed og således at mindst 2 år er foregået efter at revisorkandidatuddannelsen er bestået.
SR-Akademiet tager 2 år. Hvis du opnår 1 års erfaring under din CMA kan du begynde akademiet når CMA er afsluttet. Når forløbet på akademiet er afsluttet passer det med du kan gå til eksamen.
Men tror mig, du kommer ikke igennem eksamen (eller akademiet) medmindre du har relevant erfaring…
Held og Lykke!