Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til bogføring i autobranchen

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Rødovre
Tilmeldt 10. Jun 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 02:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:

Ja. Det er ikke en fakturering, der sker. Det er udelukkende et spørgsmål om, at flytte reservedelen fra én konto i bogholderiet til en anden konto.

Men hvordan skal man så skrive de indkøbte reservedele ud til den pågældende bil?

Jeg vil gerne kunne følge hvad bilen har haft af udgifter.

Fra Rødovre
Tilmeldt 10. Jun 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 02:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Martin E. Jensen:

Papiret, som du har skrevet, har derfor været en information til bogholderiet om, at den pågældende reservedel ikke længere skulle være bogført på varelageret, og dermed nu i stedet kunne trækkes fra i regnskabet som vareforbrug.

 
Det var ikke et stykke papir men en faktura uden moms udstedt til firmaet med de forbrugte varer.
Kan også huske at arbejdslønnen blev skrevet på fakturaren ( dog væsentlig nedsat)
Fra Rødovre
Tilmeldt 10. Jun 09
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 02:44
Hvor mange stjerner giver du? :

reservedelene blev skrevet til nettopriser - altså uden fortjeneste

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 08:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Kemal:

Men hvordan skal man så skrive de indkøbte reservedele ud til den pågældende bil?

Jeg vil gerne kunne følge hvad bilen har haft af udgifter.

Jeg giver lige et eksempel:

Indkøb af reservedele kaldet x1, x2, x3 og x4, som hver koster 100 kr. ekskl. moms. Dit firma modtager en regning på 400 kr. ekskl. moms = 500 kr. inkl. moms.

De 4 reservedele bogføres nu på varelageret med de 400 kr. ekskl. moms, som de har kostet i indkøbspris.

Du har nu en bil, som skal bruge reservedel x3, som koster 100 kr. ekskl. moms i indkøb. Du laver derfor en seddel (det du kalder en faktura) til bogholderiet om, at reservedel x3 er brugt på bilen.

Bogholderiet bogfører nu, at x3 ikke længere ligger på varelageret, men nu er monteret på bilen.

Derudover vil du også gerne registrere, at du har brugt 5 arbejdstimer på bilen. Du laver derfor et nyt bilag, som angiver, at du har brugt 5 arbejdstimer på bilen, og du opskriver dermed bilens kostpris med disse timer, og nedskriver de timer, som et "tabt arbejde" ifølge bogholderiet.

På den måde holder du styr på omkostningerne på bilen, og du har 100% overblik over, hvilke dele der ligger på lager, samt hvor meget tid der har været brugt på de forskellige biler, og hvor meget "tabt tid", som du har haft i virksomheden.

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 08:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Kemal:

Det var ikke et stykke papir men en faktura uden moms udstedt til firmaet med de forbrugte varer.
Kan også huske at arbejdslønnen blev skrevet på fakturaren ( dog væsentlig nedsat)

Det har været et internt bilag, og den har ikke noget med en faktura at gøre. Dog må man gerne kalde det en faktura, og så lave en intern nummerserie, så disse faktura ikke blandes med salgsfakturaerne.

Der er ikke tale om en rigtig salgsfaktura, da der jo ikke er nogen af firmaets kunder, som betaler for regningen. Det mest korrekte vil være at kalde det et "Internt Bilag".

Man kan forestille sig, at mekanikerne har mere respekt for at huske at udfylde en faktura, end et internt bilag, og at dét er årsagen til, at ledelsen hos jer har valgt at gøre sådan.

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 08:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Kemal:

reservedelene blev skrevet til nettopriser - altså uden fortjeneste

Ja, det er nødvendigt, ellers mister man overblikket i lagerstyringen!

 

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)