Men hvordan skal man så skrive de indkøbte reservedele ud til den pågældende bil?
Jeg vil gerne kunne følge hvad bilen har haft af udgifter.
Jeg giver lige et eksempel:
Indkøb af reservedele kaldet x1, x2, x3 og x4, som hver koster 100 kr. ekskl. moms. Dit firma modtager en regning på 400 kr. ekskl. moms = 500 kr. inkl. moms.
De 4 reservedele bogføres nu på varelageret med de 400 kr. ekskl. moms, som de har kostet i indkøbspris.
Du har nu en bil, som skal bruge reservedel x3, som koster 100 kr. ekskl. moms i indkøb. Du laver derfor en seddel (det du kalder en faktura) til bogholderiet om, at reservedel x3 er brugt på bilen.
Bogholderiet bogfører nu, at x3 ikke længere ligger på varelageret, men nu er monteret på bilen.
Derudover vil du også gerne registrere, at du har brugt 5 arbejdstimer på bilen. Du laver derfor et nyt bilag, som angiver, at du har brugt 5 arbejdstimer på bilen, og du opskriver dermed bilens kostpris med disse timer, og nedskriver de timer, som et "tabt arbejde" ifølge bogholderiet.
På den måde holder du styr på omkostningerne på bilen, og du har 100% overblik over, hvilke dele der ligger på lager, samt hvor meget tid der har været brugt på de forskellige biler, og hvor meget "tabt tid", som du har haft i virksomheden.