Hej Aminoer. Har lige et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med. Det drejer sig om bogføring af reservedele til en salgsbil. Sagen er at jeg må købe reservedele til at istandsætte bilerne jeg har til salg og dermed forbruge arbejdstid som hører med til reparationen. Arbejdet udfører jeg selv da jeg er uddannet mekaniker. Det jeg er usikker på er bogføring af de købte reservedele til en salgsbil. Er det korrekt at jeg skal udskrive en faktura til mit firma med de brugte reservedele på den pågældende bil dog uden moms. Og skal man også udfakturere arbejdsløn til sit eget firma? evt. fordele - ulemper ved dette. Det ville være super fedt hvis i kunne bringe klarhed omkring mit emne. Vil meget gerne hører fra erfarne revisorer som har med autobranchen at gøre. På forhånd tak mvh Kemal |
Hej Kemal,
Kemal:Er det korrekt at jeg skal udskrive en faktura til mit firma med de brugte reservedele på den pågældende bil dog uden moms.
Du skal i firmaet bogføre den regning, som du har fået ved købet af dine varer. Den regning indeholder også moms, som du kan trække fra, såfremt din salgsbil indeholder moms.
Du skal ikke selv lave fakturaen.
Kemal:Og skal man også udfakturere arbejdsløn til sit eget firma? evt. fordele - ulemper ved dette.
Nej, din arbejdsløn er en omkostning i dit firma.
Hvis du har en enkeltmandsvirksomhed, så vil din arbejdsløn være det samme som dit overskud (resultat) i virksomheden.
Hvis du har et selskab, så skal din arbejdsløn udbetales som almindelig løn via en almindelig ansættelse i firmaet.
Du skal derfor ikke fakturere dit firma for din arbejdsløn.