Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af ApS

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 29. Oct 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er klar over, at der er flere indlæg, der besvarer dette spørgsmål, og så alligevel ikke.

Sagen er som følger:
Jeg har sammen med en kammerat startet et ApS. Vi var måske lidt dristige og valgte at starte ApS allerede inden rigtig mange praktiske ting var på plads. Så vi gik til banken og lånte 40.000 kroner til indskud til etablering af ApS. Så langt så godt. 

Da vi startede med den reelle opstart af virksomheden, viste det sig, at det ikke var et projekt vi kunne gennemføre. konkurrencen var for hård, midlerne små og tiden knap. 
Vi havde indtil da kun nået at smide omkring 12.000 kroner (privat) i design og programmering af website.

Vi fik solgt vores website til omkring 3.000 kroner og accepterede, at vores personlige indskud blot var et tab.

Dette giver så følgende spørgsmål:

- er der nogen muligheder for at trække tabet fra i vores personlige skatteopgørelse?
-  Hvordan skal vi lukke selskabet? Som vi forstår det, vil vi passende kunne vælge en §59 opløsning, eftersom der ikke har været noget aktivitet i selskabet?
- I forbindelse med denne lukning skal vi skaffe en kvittance fra Skat, der bekræfter at der ikke foreligger forfalden gæld. Hvordan foregår det helt praktisk?

Vi har ikke den store forståelse for, hvordan dette skal gøres, så vi håber derfor på at få nogle konstruktive input. 

Clemens

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 09:35

De 12.000 er afholdt af jer på vegne af selskabet, som jeg læser dit indlæg, hvorfor selskabet har en gæld til dig og din kammerat på kr. 12.000.

Hvis ikke der er afholdt yderligere omkostninger i selskabet er der et indestående i banken på kr. 83.000 (svarende til den indskudte kapital og salgssummen for hjemmesiden).

Ved opgørelsen af likvidationsprovenuet (egenkapitalen ved lukningen) bliver regnestykket som følger:

Indskudskapital, + kr. 80.000
Overført resultat, - kr. 9.000
Likvidationsprovenu, kr. 71.000

Derudover vil der skulle overføres kr. 12.000 til afregning af gælden til Jer.

I alt kr. 83.000 (indeståendet på bankkontoen).

Nu står tilbage at opgøre jeres avance ved salg (likvidation).

Anskaffelsessum, kr. 80.000
Afståelsessum, kr. 71.000
Tab, kr. 9.000

Det jeg vil frem til, med min lettere rodede opgørelse ovenfor er, at i får det lån til selskabet ud men derimod realiserer et tab på jeres anparter.

Edit: Havde glemt salget af hjemmesiden

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 10:28

Angående lukning, så ser det, ud fra din relativt beskedne/kortfattede beskrivelse, umiddelbart ud til godt at kunne gøres efter § 59.

Kvittancen fra SKAT kan rekvireres ved henvendelse hos dem. De vil nok gerne have det skriftligt, men en telefonisk henvendelse vil du sikkert kunne komme langt med. Til brug for kvittancen vil SKAT formodentlig udbede sig et udkast til et likvidationsregnskab, så de har mulighed for at vurdere en evt. skat i forbindelse med lukningen af selskabet.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 10:57

Hejsa, de skal ikke have et likvidationsregnskab, du kan nø'jes med et brev, hvori du opstiller et skema - en balance - over hvordan pengestrømmen er foregået. Du kan jo passende få Fraussing til at hjælpe dig mod behørig betaling, hvis han vil.

Herefter finder du ud af resten på styrelsens hjemmeside www.eogs.dk

god fornøjelse

- husk at § 59 ikke hedder 59 længere, men - så vidt jeg husker - 216 i den nye selskabslov. husk lige at læse stk. 3...

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 12:00

Ja, jeg burde nok have skrevet "likvidationsregnskab". Det jeg egentlig bare ville have frem var, at de havde brug for at kunne vurdere skatten i forbindelse med selskabets ophør.

Den nye paragraf hedder rigtigt nok § 216, men jeg tror det er stk. 4 du mener trådstarter skal se på

"Kapitalejerne hæfter personligt, solidarisk og ubegrænset for gæld, forfalden som uforfalden eller omtvistet, som bestod på tidspunktet for erklæringens afgivelse. I det omfang der er overskydende midler, fordeles disse til kapitalejerne."

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:48

Hvis selskabskapitalen er tabt helt eller delivst - er der så ikke fradrag i aktieindkomst for personerne for det beløb?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 13:04

Jo, hvis du ender ud i at realisere et tab ved opløsning af selskabet vil der være fradrag for tabet i anden aktieindkomst.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:27

Stk. 4..Jamen der er vel ingen fare for noget, hvis sagen er som beskrevet?

MvH

Peter

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 14:33

Enig, Peter... Jeg henledte også bare opmærksomheden på stk. 4, da der i stk. 3 jo bare står, at selskabet først betragtes som opløst, når det er blevet registreret som sådan i E&S's register - og jeg tror ikke det var det Jacob Tøjner havde til hensigt at fremhæve, men jeg kan selvfølgelig tage fejl.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:53

Yes..enig Claus.

Derfor mener jeg hellere ikke, at det var nødvendigt at Tøjner henviser til stk.4, idet det burde

give sig selv.

MvH

Peter

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)